• Anonym (Mamman)

Farligt att inte behandla halsfluss på barn?

Dottern är 4 år och insjukna med hög feber i söndags och inga andra symtom. Febern låg kring 40 grader utan alvedon. Men gick ned till 38 med alvedon.

På måndagen feber kring 39 fram till kvällen då den gick ned till 37,5 utan alvedon. Feberfri hela natten och har idag 36,9 i temp.

Inga andra symtom än feber tills igår då hon klaga för halsont. Tittade i halsen och hon har blodprickar i gommen och vita beläggningar på halsmandlarna.

Men hon är som sagt feberfri, får i sig mat och dryck. Men har såklart ont i halsen.

Är det farligt på något sätt att inte behandla halsfluss på barn? Vill inte få antibiotika i onödan nämligen.

Hon opererade bort en del av halsmandlarna förra våren.

• Svar på tråden Farligt att inte behandla halsfluss på barn?
  • suziz

Tycker inte att det ser ut som halsfluss på bilderna. 

Anonym (Grr) skrev 2017-02-14 23:23:21 följande:

Har barnet Halsfluss så kommer det att smitta andra barn på skolan/dagis utan behandling.....Tänk inte bara på ditt barn för det kan finnas barn på dagis skola som har sämre imunförsvar som blir värre sjuk än ditt barn.

Fast halsfluss behandlas ju ändå inte med antibiotika om det kan undvikas och smittar inte efter en feberfri dag. 
  • Anonym (Mamman)
    suziz skrev 2017-02-15 07:15:24 följande:

Fast halsfluss behandlas ju ändå inte med antibiotika om det kan undvikas och smittar inte efter en feberfri dag. 

På 1177 sida står det att det smittar i flera veckor utan behandling och på smittskyddshäftet står det att de är smittfria efter två dagar på antibiotika.
  • Anonym (Grr)
    suziz skrev 2017-02-15 07:15:24 följande:

Mitt barnbarn som har som har brist på immunförsvar behandlades med antibiotika. Han hade feber i några dagar sen försvann det för att återigen höjas. Därför besök hos läkare.

Läkaren hade sagt på barnkliniken att halsfluss smittar och att det bör behandlas.
  • modsey
    Anonym (Grr) skrev 2017-02-15 19:22:02 följande:

Mitt barnbarn som har som har brist på immunförsvar behandlades med antibiotika. Han hade feber i några dagar sen försvann det för att återigen höjas. Därför besök hos läkare.

Läkaren hade sagt på barnkliniken att halsfluss smittar och att det bör behandlas.

Nu kan man ha halsfluss orsakade av bakterier eller virus. Är det virus hjälper inga antibiotika.
  • Anonym (Grr)
    modsey skrev 2017-02-15 19:26:59 följande:
    Nu kan man ha halsfluss orsakade av bakterier eller virus. Är det virus hjälper inga antibiotika.
    Men som sagt det är klokast att vara till läkare så denne kan bedöma om det är bakterier eller virus som orsakar halsflussen.....eller långvarig halsont med feber som inte går över.
  • modsey
    Anonym (Grr) skrev 2017-02-15 19:30:08 följande:

Men som sagt det är klokast att vara till läkare så denne kan bedöma om det är bakterier eller virus som orsakar halsflussen.....eller långvarig halsont med feber som inte går över.

Utan ett prov kan man inte avgöra det nej
  • Anonym (keke)
    modsey skrev 2017-02-15 19:38:21 följande:

Utan ett prov kan man inte avgöra det nej

Antibiotika skrivs ändå inte ut utan prov och konstaterad bakteriell infektion.

TS, det är inte säkert att det är halsfluss. Eftersom hon är så pass på bättringsvägen låter det inte som att hon behöver medicinsk hjälp.
  • Anonym (keke)
    Anonym (Aj!) skrev 2017-02-14 23:12:43 följande:

Nej, jag blir också det. Men jag har förstått att det inte är det vanligaste. Jag måste ha antibiotika när jag får halsfluss, annars får jag halsbölder. Så jag har lite svårt att förstå att folk inte vill behandla det, fast jag fattar ju att alla absolut inte får mina komplikationer. Jag fick halsfluss en gång i Sydamerika och fick fruktansvärt stark (och effektiv) antiinflammatorisk medicin som jag knaprade. Med den kände jag inte att jag hade halsfluss och trodde att det hade läkt ut av sig själv. Men ack så fel jag hade. När jag slutade ta medicinen så kom det tillbaka, så jag behövde uppenbarligen antibiotika.

Om du har återkommande problem med bölder, har du inte opererat bort halsmandlarna då?

En annan fråga: bytte du tandborste mellan behandlingarna den gången du var i Sydamerika? Man kan nämligen återsmitta sig själv.
  • Anonym (Dumheter)
    Anonym (keke) skrev 2017-02-15 20:50:26 följande:
    Antibiotika skrivs ändå inte ut utan prov och konstaterad bakteriell infektion.

TS, det är inte säkert att det är halsfluss. Eftersom hon är så pass på bättringsvägen låter det inte som att hon behöver medicinsk hjälp.
    Det gör det visst.
Svar på tråden Farligt att inte behandla halsfluss på barn?