Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Ensam eller gemensam vårdnad - vad gäller

Den viktigaste frågan är väl hur delaktig du vill vara i detta barns liv?

Skiter du i det, kan du likaväl låta henne få enskild vårdnad, men ev ha umgänge. Vill du vara en mer närvarande pappa ser jag att det är ganska självklart att ni ska ha gemensam vårdnad, då du har rätt att vara med att besluta om var barnet ska ha sin förskoleplats, skola, vilken vårdcentral, fatta beslut om vård mm samt att du måste skriva under flyttanmälan om att mamman får flytta med barnet. Detta innebär att mamman får svårare att flytta iväg och du får lättare att behålla umgänget.

Nackdelen för mamman vid gemensam vårdnad är att du styr över hälften av föräldradagarna och att hon inte kan få alla 480 dagarna, då du har 90 sgi-dagar som är låsta på dig vid gemensam vårdnad, resten kan du föra över.

Jag och mitt äldsta barns pappa har gemensam vårdnad och har varit separerade sedan hon var drygt 1 år. Visst har det varit knepigare att prata om barnets bästa i perioder när samarbetet har varit infekterat, men just att fatta beslut om skola har inte varit några problem.

Sedan är det ju av vikt att du tidigt blir delaktig i bebisens liv och träffar h*n ofta någon/några timmar per gång flera dagar i veckan. Det finns ju inget som hindrar att du tar föräldradagar längre fram heller om ni har etablerat en god kontakt.

Vid samarbetssvårigheter kan man ta hjälp av familjerätten som är en rådgivande instans med barnets bästa i fokus. Dit kan du också ringa och ställa frågor för att få mer på fötterna rättighetsmässigt och vad som är brukligt vid liknande omständigheter.

• mammalovis

195 sgi-dagar har ni var + 45 lägstanivådagar vid gemensam vårdnad. Läs mer här:

www.forsakringskassan.se/!ut/p/z0/XckxDsIwDEDRszB4ThAbW4W4ACxVl8gFt1htbcsx4fp0YWH7Xy8NqU-DYOMZg1Vw3b__PLazYbzgeOogX1SCJO7XcqNqKpUbQTbnhmHkFfKkjuuTHLKglxFdKMpek0b81NFIhGWG7O_ReSm6lT9KtnSHL3leftE!/

Eller gå in på försäkringskassan och sök på föräldrapenning. Föräldrarna får även barnbidrag för barnet på 1050 kr per månad. Detta täcker blöjor och lite kläder i alla fall. Sedan har boendeföräldern ofta rätt till bostadsbidrag.

Svar på tråden Ensam eller gemensam vårdnad - vad gäller