• Rosen123

    Bröllop Är det ok att bjuda till kyrkan, men ej fest?

    Hej,

    Jag och min sambo vill gärna gifta oss, för både vår och barnens skull. Vi är dock två enkla personer som inte gillar att stå i centrum. Vi har funderat länge på om vi skall gifta oss i smyg utomlands eftersom vi inte vill ha något stort stohej då vi båda känner oss lite obekväma om vi skulle ha en stor bröllopsfest och vi tror även våra föräldrar skulle känna sig på samma sätt.

    Men så ikväll började vi prata om att vi kanske kunde ha ceremoni i kyrkan med sång och sen bjuda in till bröllopstårta i en lokal intill. Sen tänkte vi att vi och barnen direkt samma dag åker iväg på bröllopsresa! Vi gör absolut inte det för att spara pengar, vi skulle kunna bjuda till fest om vi ville. Det är mest att vi inte gillar allt stohej, tal, oroa sig för att alla har trevligt etc.

    På så sätt får vi en mysig enkel stund i kyrkan, vi bjuder till tårta och sen enkelt bryter upp och vi åker iväg.

    Självklart undanber vi oss alla presenter, utan mest det varit en mysig stund men nära och kära. Plus att vi tror vår familj och vänner gärna skulle tycka det var mysigt att få vara med i kyrkan med oss, istället för att vi gör allt i hemlighet.

    Men vill ändå rådfråga - är det "ok" att göra så?

  • Svar på tråden Bröllop Är det ok att bjuda till kyrkan, men ej fest?
  • BuoBä

    Klart ni kan göra så!

    Men var för säkerhets skull tydliga i inbjudan hur upplägget är, så att folk är förberedda på att de inte kommer få mat och att de förväntas åka hem tidigt. 

  • Almina

    Visst kan ni göra så! Men jag håller med om att det är bra att vara tydlig med vad ni bjuder in till, så att gästerna vet vad de ska förvänta sig.

  • YaYa

    Låter jättemysigt!
    Vi ska också gifta oss och känner precis samma sak - vill inte stå i centrum och ha en massa ståhej. Vi har valt att göra tvärtom: vigsel hemma med närmaste familjen och så en lunch på det. Därefter bjuder vi in våra vänner till grillfest och först då tänkte vi berätta att vi gift oss. På så sätt slipper man hela grejen med dresscode och att gäster har ångest över bröllopspresenter och förberedelser och allt sånt :)

  • Johannus

    Jag är av gammal tradition och gillar inte att Brudparet försvinner. Jag vi som kommer till bröllops partyt kommer just för dessa två som gifter sig .

    Men däremot så är det ni som bestämmer vilka som kommer (alltså hur många) Man kan ha en enkel bjudning på sin gård eller folketshus eller var det nu må vara....Behöver inte vara stort.....Kaffe och tårta. Eller grillparty. Man umgås och har trevligt. 

    Verkar vara en sak man gör i södra Sverige att Brudparet försvinner antingen till ett Hotell eller reser direkt utomlands. Vad 17 har gästerna kvar att göra? Många av gästerna känner inte ens varann så det kan inte vara kul.

    Ska på en sådan bröllop till sommaren och bävar för att jag ens kommer att trivas.

  • Rosen123

    Jag tror de flesta känner oss och skulle förstå att vi gör så. Vi tänker också vara supertrevliga med upplägget isåfall.

    För står hur du tänker Johannus, men jag tänker lite som vid ett dop. Då har man ceremoni i kyrkan och sen ofta enklare fika, och sen bryter man upp efteråt. Vi tänker lite samma sak. Vi kör enkelt med tårta, skall undersöka lättare lunch eller om man kan bjuda på nått annat trevligt. Tips mottages tacksamt ????

    Yaya - Låter jättemysigt och vi funderade på liknande upplägg. Men hade vi bjudit till fest så hade nig i vårt fall mer än hälften räknat ut varför. ????

Svar på tråden Bröllop Är det ok att bjuda till kyrkan, men ej fest?