• Viimsan

KUB eller inte?

Ja det är frågan... Är 28 år, gravid med andra barnet, frisk och inget genetiskt i min eller sambons familj. Hur hade ni tänkt? Känner mig väldigt kluven.. Gjorde inget KUB med första barnet eftersom jag var mer orolig för missfallsrisken när jag vägde det mot fördelarna. Men den här gången är jag mer tveksam men lutar åt inte. Som sagt, hur har ni andra tänkt?

• Svar på tråden KUB eller inte?
  • Carabellis kusp
    Viimsan skrev 2017-02-14 22:33:29 följande:

Ja det är frågan... Är 28 år, gravid med andra barnet, frisk och inget genetiskt i min eller sambons familj. Hur hade ni tänkt? Känner mig väldigt kluven.. Gjorde inget KUB med första barnet eftersom jag var mer orolig för missfallsrisken när jag vägde det mot fördelarna. Men den här gången är jag mer tveksam men lutar åt inte. Som sagt, hur har ni andra tänkt?

Ingen missfallsrisk på kub.

Jag skulle ha gjort nipt. Är också 28 år. Kub är för grovt; många friska foster hamnar som högrisk och ca 8% av sjuka foster missas.
  • Lilltrollet

Skulle också göra nipt istället av de anledningar som nämns ovan. Om du vill göra något alls alltså.

• Veronicasnart30

Hej, vill bara berätta min historia...
    Är gravid i vecka 23 och gjorde kub i vecka tolv som med min första. Med första barnet fick jag låg risk och tänkte inte mer på det, allt gick bra och fick en frisk pojke. Denna gång fick jag jättedåligt resultat pga att nacken låg på gränsen, inga andra riskfaktorer, är 31 år etc. Fick remiss vidare till moderkaksprov som tog alla tester dem kunde, dessa veckor var rent helvete..... Fick bra provsvar och hoppas verkligen allt ser bra ut därinne som de säger. Detta är också en IVF-graviditet. Så mitt råd, strunta i kub som verkligen skrämmer upp folk och gör nipt eller moderkaksprov/fostervattenprov istället så vet du till nästan 100 procent, kub är bara sannolikhet ändå, eller gör kub och gå vidare om du får dåligt resultat men har hört om folk som fått bra på kub men sjuka barn. Om jag skaffar fler barn så gör jag moderkaksprov på en gång nästa gång! Lycka till =)

• Carabellis kusp
    Veronicasnart30 skrev 2017-02-14 23:05:45 följande:

Hej, vill bara berätta min historia...

Är gravid i vecka 23 och gjorde kub i vecka tolv som med min första. Med första barnet fick jag låg risk och tänkte inte mer på det, allt gick bra och fick en frisk pojke. Denna gång fick jag jättedåligt resultat pga att nacken låg på gränsen, inga andra riskfaktorer, är 31 år etc. Fick remiss vidare till moderkaksprov som tog alla tester dem kunde, dessa veckor var rent helvete..... Fick bra provsvar och hoppas verkligen allt ser bra ut därinne som de säger. Detta är också en IVF-graviditet. Så mitt råd, strunta i kub som verkligen skrämmer upp folk och gör nipt eller moderkaksprov/fostervattenprov istället så vet du till nästan 100 procent, kub är bara sannolikhet ändå, eller gör kub och gå vidare om du får dåligt resultat men har hört om folk som fått bra på kub men sjuka barn. Om jag skaffar fler barn så gör jag moderkaksprov på en gång nästa gång! Lycka till =)

Min historia liknar din förutom att jag är yngre och inte har gjort ivf. Jag fick 1:2 på mitt andra barn på kub. Mkp visade friskt foster men graviditen var ett helvete pga all oro. Nu är hon snart ett år och utvecklas bra, men jag har ändå en tagg i hjärtat av oro och kan inte förstå att hon är helt normal.
  • cykeln

Gravid med andra barnet i vecka 32. 27 år gammal och fick första barnet vid 24 år.

Har inte gjort KUB någon av mina två graviditeter av rädsla för att hamna i situationer som de ovan beskrivit.

För mig handlar det om de osäkra siffrorna. Hade man med säkerhet kunnat säga, med en felmarginal på säg en 5 procent, att barnet är sjukt så absolut då hamnar man i ett läge där siffrorna är värda något.

Men att basera ett så svårt beslut på sannolikhet är för mig absurt och jag har resonerat att jag tar hellre risken att få ett sjukt barn än risken att ta bort ett friskt.

• Delilah2001

Jag var 30 år när jag väntade andra barnet, och gjorde inte kub då. Dels så tyckte jag det kändes onödigt, och dels så skulle jag i så fall få betala för det.

Nu är jag 37 och väntar tredje barnet. Blev erbjuden kub kostnadsfritt och valde det pga min ålder. Fick även göra nipt gratis, då jag var med i en studie.

Blev väldigt bra resultat på både kub och nipt.

Kan tillägga att nipt är också bara baserat på sannolikhet, precis som kub, skillnaden är att nipt är mer träffsäker. Men får man dåligt resultat på nipt så får man även då gå vidare med fvp eller mkp. Man gör ju ingen abort bara pga dåliga resultat på kub eller nipt. Då chansen fortfarande finns att barnet är friskt.

Varken kub eller nipt innebär någon risk för missfall.

• Kråkanlee

Hej! Jag tycker att du självklart ska göra fosterdiagnostik om du är orolig, MEN VÄLJ INTE KUB!! Tyvärr är den skiten den billigaste och mest lättillgängliga metoden för oss gravida, men med den mentala plågan som en STOR del av alla kvinnor utsätts för så är det inte värt att ta den enkla vägen. Jag hade lagt de 7000 kronorna på ett NIPT-blodprov tusen gånger om ifall jag visste vad det där satans KUB-testet skulle utsätta mig/oss för. Hade jag tagit NIPT så hade jag för längesedan fått veta att mitt barn är fri från trisomier trots bred nackspalt, och jag hade sluppit göra fostervattenprov som förvisso gick bra och visade på normala prov, men där vi ännu är utsatta för en förhöjd missfallsrisk i två veckor till. Även om det är få som får missfall av fostervattenprov så kan oftast inte hjärnan slappna av och lita på att du inte är en av de få som faktiskt får det. TORTYR helt i onödan... och de som tänker att man kan göra KUB först och sen komplettera med NIPT sen ifall KUB siffrorna blir dåliga (som jag gjorde) tyvärr, de rekommenderar inte det om KUB visar siffror inom 1:50. Tji fick jag.

• Anotherone

Jag väntar andra barnet och gjorde KUB i höstas. När jag fick första barnet var jag ju dels yngre och hörde inte till målgruppen, dels var det inte rutin då (11 år sedan).

Hade jag vetat hur vi skulle reagera och framför allt hur olika jag och min man resonerar kring risk, hade jag inte gjort det.
    En siffra som en tycker är lugnande och bra kan en annan uppfatta som jättejobbig och "högrisk". Nu valde vi att gå vidare och göra nipt privat för vår risk var ändå högre än vad som är högrisk enligt landstinget. I Stockholm erbjuds man nipt/moderkaksprov/fostervattensprov vid risk högre än 1:200.
    Hade jag gjort om alltihop hade jag gått på nipt direkt.

Det enda som är faktiska data i KUB-testet är blodprovet. Det kombineras med ultraljudet/nackuppklarningen där jag varit med om vänner som fått jobbiga besked men där det lika gärna kan ha berott på att fostret varit svårt att mäta eller att den som gjort mätningen varit osäker. För det har sen visat sig när de gått vidare att barnen varit helt friska. Plus att det kan vara tvärtom att du får en sannolikhet på 1:20 000 och sen föder du ändå ett barn med en trisomi eller annan kromosomavvikelse.

• Veronicasnart30
    Carabellis kusp skrev 2017-02-14 23:09:59 följande:
    Min historia liknar din förutom att jag är yngre och inte har gjort ivf. Jag fick 1:2 på mitt andra barn på kub. Mkp visade friskt foster men graviditen var ett helvete pga all oro. Nu är hon snart ett år och utvecklas bra, men jag har ändå en tagg i hjärtat av oro och kan inte förstå att hon är helt normal.
    Jag förstår dig och känner likadant, även fast det var nio veckor sedan provet togs är jag rädd för missfall men också att de ändå har missat något i alla tester de tog i samband med moderkaksprovet. Allt ser ju bra ut men tänk om.... Hade jag gjort provet direkt och inte kub så skulle jag slippa tänka, varför va nacken bredare än normalt, varför var proverna förhöjda etc, mycket mindre oro. Aldrig mera kub. dubbelkollade också på rul att det var en pojke så jag visste att det förhoppningsvis var mitt prov och sen skönt att det var en pojke så de hade fått bebisens celler och inte mina. När jag sa detta till bm på rul så förstod hon för det har hänt att det har blivit fel vid provtagning... Skönt att det gick bra för dig/er! varför fick du så hög risk, jag fick 1 på 51 och läkaren antydde innan provtagningen att det var mycket illa och troligtvis något fel, medans bm sa tvärtom..
  • Carabellis kusp
    Veronicasnart30 skrev 2017-02-16 20:04:28 följande:

Jag förstår dig och känner likadant, även fast det var nio veckor sedan provet togs är jag rädd för missfall men också att de ändå har missat något i alla tester de tog i samband med moderkaksprovet. Allt ser ju bra ut men tänk om.... Hade jag gjort provet direkt och inte kub så skulle jag slippa tänka, varför va nacken bredare än normalt, varför var proverna förhöjda etc, mycket mindre oro. Aldrig mera kub. dubbelkollade också på rul att det var en pojke så jag visste att det förhoppningsvis var mitt prov och sen skönt att det var en pojke så de hade fått bebisens celler och inte mina. När jag sa detta till bm på rul så förstod hon för det har hänt att det har blivit fel vid provtagning... Skönt att det gick bra för dig/er! varför fick du så hög risk, jag fick 1 på 51 och läkaren antydde innan provtagningen att det var mycket illa och troligtvis något fel, medans bm sa tvärtom..

Nackspalten var 4 mm. Alla prover var normala. Vid moderkaksprov tre dagar efter kub var spalten bara 3,4 mm så läkaren var optimistisk. Vi gjorde inte bara snabbtest utan även karyotypanalys som var normal. Ett extra ul av hjärtat gjordes och även det var ua.

Händer det verkligen att de inte får bebisens celler?
  • Anastasia200

Jag är snart 30 år och har en frisk son på 16 mån. När vi väntade honom fick vi 1:20 000 på kub. Nu väntar vi vårt andra barn och fick 1:2. Vi har gjort moderkaksprov i måndags och idag ringde jag för att höra om det fått provsvaren, och det hade dom! Det var normalt!! Kan inte minnas att jag någonsin blivit så lättad. Jag har gått runt på nålar med hjärtat i halsgropen med rädsla och skräck för ett telefonsamtal med dåliga besked. Oroliga och sömnlösa nätter med otroligt mycket ångest. En riktig mardröm!!

Nackspalten låg på 3,3 mm när vi gjorde kub, bm sa att de inte undersöker vidare om nackspalten inte är över 3,5mm.. Men nästa vecka får vi svar på resten av analysen, vet inte exakt vad det är dom kollar på då men bm sa att det är väldigt liten risk att det skulle vara något om man får bra besked gällande tristomierna 13,18 och 21. Så jag känner mig lättad och kan äntligen börja njuta lite av graviditeten och sova gott inatt!!

Om jag i framtiden ska ha fler barn kommer jag inte göra kub utan börja med NIPT, och visar det något får jag då gå vidare med moderkaksprov elller forstervattenprov. Att få sämsta möjliga sannorlikhetsbedömning 1:2 ; där det är 50% chans att barnet är friskt och 50% risk att något är fel gör en bara orolig och förvirrad.

Svar på tråden KUB eller inte?