• Bizze

    Könsidentitet

    Hej!


    Jag vill till att börja med be om ursäkt om jag i detta inlägg kommer formulera mig lite klumpigt och trampar någon på tårna. Det är inte min mening att kränka någon utan jag är bara nyfiken på ämnet och vill lära mig mer.
    Jag har försökt att fråga på andra forum, men blir otrevlig bemött just pga att jag är nyfiken och inte vet så mycket om ämnet.


    Jag har de senaste dagarna börjat fundera över det här med könsidentitet då jag läst på olika sidor om just detta ämnet, men det finns en del saker jag inte förstår och hoppas någon här kan förklara för mig.

    Vi kan ta ett exempel:
    Det föds en människa med ett manligt könsorgan. Denna människa kommer i framtiden att identifiera sig som kvinna. 
    Jag har läst av flera stycken som säger att det är helt fel och transfobiskt att tro att en kvinna född i en manskropp vill byta kropp. Denna vill ha kvar sin "manliga" kropp men är kvinna i psyket, om man kan uttrycka sig så. Hoppas ni förstår hur jag menar. 

    Låt säga att man i framtiden lyckas sudda ut att saker och beteende är typiskt kvinnliga och typiskt manliga. INGET kopplas till något kön, har man då fortfarande en könsidentitet och ett kroppsligt kön?
    Om den här människan i exemplet föds med manligt könsorgan, identifierar den sig då fortfarande som kvinna? Och vad är då kvinnligt, om inget associeras som kvinnligt? Hänger ni med på hur jag menar?

    Jag undrar även hur man känner när man identifierar sig som ett annat kön. Känner man att man är placerad i fel kropp eller hur känner man att man inte vill bli kallad kvinna/man osv?
    Jag kan ju bara relatera till hur jag känner; jag är född i en kvinnlig kropp och har aldrig tänkt att jag identifierar mig som något annat. Dock så känner jag mig varken direkt kvinnlig eller direkt manlig, jag är bara jag. Jag har många intressen som anses "manliga", jag känner mig inte typisk tjejig osv. För mig är ett kön bara ett kön som finns på kroppen, sen är jag bara som jag är. 

    Ni som är transpersoner; säg att jag skulle möta dig på stan. Om jag av misstag skulle råka säga något som "hej tjejen/killen" för att ditt utseende får mig att tänka på något av könen, men du identifierar dig som motsatt, skulle du känna dig kränkt då? 
    Jag läste i ett forum att man ska använda inkluderande språk så mycket man kan, men om jag ska vara helt ärlig är detta helt nytt för mig. Jag känner mig väldigt gammal, men jag är inte ens 30. För mig är det jätteovant att jag exempelvis inte skulle få kunna kalla en grupp för tjejer och en grupp för killar. Däremot om en person säger till mig att kalla den för något annat skulle jag ju inte ha något emot det. Förstår ni man tankegång? 

    Jag har även läst om vilka olika könsidentiteter det finns, och det fanns många jag aldrig hört talas om. Det jag funderar på är att många säger att man inte ska få dela in folk i manligt och kvinnligt. Men varför ska man då dela in och ha så många könsidentiteter? Säger inte det emot sig själv, eller har jag missat själva poängen där? 

    Det var lite av mina funderingar. Hoppas någon vill hjälpa till och förklara för mig. 
    Ni som tar illa upp behöver dock inte kommentera en massor av elaka saker, för som sagt vill jag lära mig, och är inte ute efter att såra någon. 

  • Svar på tråden Könsidentitet
  • sextiotalist

    Såg ett vetenskapligt program om detta. Där berättade det att det finns en liten del i hjärnan som, nu kom jag inte ihåg vad som var vad, men det skiljde sig mellan män och kvinnor i storlek. Så de transsexuella männen hade kvinnans storlek och de transsexuella kvinnorna hade mannens storlek.
    Man kunde alltså påvisa en fysisk skillnad i hjärnan (denna bit hade inget med vår intelligens att göra, bäst att påpeka detta)

  • Pentagram

    Könsidentifieringen är mer än bara könsrollerna. Att någon är transman, exempelvis, innebär inte att han nödvändigtvis identifierar sig med manliga könsroller eller  dito normer utan att han ser sig själv som en man, identitetsmässigt. Även om det inte funnes några könsrollsmässiga skillnader mellan män och kvinnor är det antagligen som så att han skulle känna sig som just man.

    Jag är ju själv cis och kan inte uttala mig om hur det känns att ha fel kropp, men jag är tämligen säker på att jag fortfarande skulle känna mig som man även om inget i mitt sociala beteende kodades som specifikt manligt (och jag känner mig inte som mindre man ens idag trots att jag uppvisar beteenden som traditionellt kodats som kvinnliga).

  • JakobK

    Jag såg ett program på svt för några år sedan där forskare tydligt kunde se skillander i mäns och kvinnors hjärnor, framför allt kopplingarna mellan hjärnhalvorna.

    Kön handlar ytterst lite om könsroller och mycket mer om biologi. En vän till mig är hormonforskare och säger att hon tror det beror till 80 % på hormoner och biologi hur kvinnlig och manlig man blir.

    En faktor till är ju att vi är manliga och kvinnliga till utseende också så där har vi ju en psykologisk  faktor som är svår att sudda ut - vi delar alltid upp mellan män och kvinnor så fort vi ser en man eller kvinna, i mer eller mindre grad.

    Att vi under tusentals år haft uppdelade könsroller lär ju också spela in stort för det manliga och kvinnliga. Denna genetik måste ha satt sig för män och kvinnor både på fysiska och psykiska attribut. 

    På samma sätt som en klassisk man är muskulös och rustad för jakt, så är hans hjärna också också utrustad för detta (fokus, bra sikte, dominans etc). 

    Men förutom det klassiskt manliga och kvinnliga stereotyperna så blandas ju gener och hormoner med varann till viss grad kan jag tänka mig. En man kan få mer kvinnligt östrogen och en kvinna mer testosteron när hon föds.

Svar på tråden Könsidentitet