• Anonym (Förälder)

Konstig ögonfärg på barnet

Jag och min man har båda blå ögon. Vårt barn har hazel som ögonfärg (vad kallas det på svenska? Melerade?)

Brunt längst in och så blir ögonen blåare längre ut.

Hur är detta möjligt? Mutation? Någon konstig recessiv gen? Hur ärvs 'hazel' som ögonfärg och hur kan det bli brunt?

Kvinnans föräldrar har blå och gröna ögon. Mannens har båda blå ögon men hans farfar har bruna.

• Svar på tråden Konstig ögonfärg på barnet
  • bullen1984

Har du inget b'ättre för dig än att sitta och analysera barnets ögonfärg? Om någon av mor/farföräldrarna har bruna ögon så är det verkligen inte konstigt.
    Och att kalla barnets ögonfärg för "konstig" gullig du är. 

• Anonym (Förälder)

Det är inte så kul att folk tror att jag varit otrogen och att barnets pappa inte är hans pappa pga detta. Det är konstigt att det fått ögonfärgen (eller så är det inte det, jag vet inte tillräckligt om gener men hoppas någon här gör det), ögonfärgen är inte konstig i sig utan jättefin.

• Queennr1

När du säger "kvinnans" så pratar du om dig själv eller?

På vilket sätt är det märkligt att barnet har melerade ögon tänker du?

• elyse

Hur gammalt är barnet? På bebisar är ögonfärg något som kan ändras (förutom när barnen föds med mycket mörka ögon).

• nokitus
    Anonym (Förälder) skrev 2017-02-15 13:57:45 följande:

Det är inte så kul att folk tror att jag varit otrogen och att barnets pappa inte är hans pappa pga detta. Det är konstigt att det fått ögonfärgen (eller så är det inte det, jag vet inte tillräckligt om gener men hoppas någon här gör det), ögonfärgen är inte konstig i sig utan jättefin.

Men de folk som tror att du har varit otrogen p.g.a att ditt barn har annan ögonfärg är ju inte riktiga i huvudet! Nu vet jag inte hur gammalt ditt barn är, men jag har läst någonstans att ett barns ögon kan ändras tills det är 4 år. Både jag och min gubbe har mörkt hår, min dotter har också mörkt hår, men min son är blond. Inte tror någon jag har varit otrogen för det. Hoppas jag. För sådana människor är dumma människor.
  • Anonym (Förälder)

Barnet är 11 år så inget småbarn. Jag tror hårfärger funkar annorlunda och ärvs i många olika gener som kan hoppa över generationer. Att brunt + brunt = blått på ögon är rätt vanligt men tvärtom ovanligt tror jag. Före 2000talet trodde man att det var omöjligt och det är nog det som de som tror att jag varit otrogen tänker på.

Hade varit lättare om jag visste hur det kunde bli så här.

• Queennr1
    Anonym (Förälder) skrev 2017-02-15 14:27:26 följande:

Barnet är 11 år så inget småbarn. Jag tror hårfärger funkar annorlunda och ärvs i många olika gener som kan hoppa över generationer. Att brunt + brunt = blått på ögon är rätt vanligt men tvärtom ovanligt tror jag. Före 2000talet trodde man att det var omöjligt och det är nog det som de som tror att jag varit otrogen tänker på.

Vaddå hur det kunde bli såhär? Vad i hela friden menar du? Det är så naturen funkar liksom... Kom igen..
  • Anonym (Förälder)

Hon föddes med mörkgrå ögon som sen blev ljusare och mer blå (till mörkblå ungefär) och sedan blev området kring pupillen brunt.

Ja jag är kvinnan/mamman.

• Anonym (Förälder)
    Queennr1 skrev 2017-02-15 14:29:18 följande:

Vaddå hur det kunde bli såhär? Vad i hela friden menar du? Det är så naturen funkar liksom... Kom igen..

Ja naturen har ju funkat så här eftersom det blivit så här men jag undrar hur. Alltså hur det funkar genetiskt. Hade varit enklare om man haft en förklaring liksom. Mindre pinsamt inför andra som tänker negativa tankar om mig/oss.
  • Aikido
    Anonym (Förälder) skrev 2017-02-15 14:27:26 följande:

Sök på gamla trådar om ögonfärg eller kolla på Wikipedia. Minst 3 genpar styr står det där. Läser man mellan raderna fanns det också en oerhört promiskuös stenålderssnubbe som råkade blivit begåvad med en mutation som gav upphov till blåa ögon. Det gamla som lärdes ut när jag gick i skolan på sent 1800-tal (bruna ögon dominant, blå ögon recessivt) gäller inte längre.
Svar på tråden Konstig ögonfärg på barnet