Inlägg från: Anonym (Förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förälder)

Konstig ögonfärg på barnet

Jag och min man har båda blå ögon. Vårt barn har hazel som ögonfärg (vad kallas det på svenska? Melerade?)

Brunt längst in och så blir ögonen blåare längre ut.

Hur är detta möjligt? Mutation? Någon konstig recessiv gen? Hur ärvs 'hazel' som ögonfärg och hur kan det bli brunt?

Kvinnans föräldrar har blå och gröna ögon. Mannens har båda blå ögon men hans farfar har bruna.

• Svar på tråden Konstig ögonfärg på barnet
  • Anonym (Förälder)

Det är inte så kul att folk tror att jag varit otrogen och att barnets pappa inte är hans pappa pga detta. Det är konstigt att det fått ögonfärgen (eller så är det inte det, jag vet inte tillräckligt om gener men hoppas någon här gör det), ögonfärgen är inte konstig i sig utan jättefin.

• Anonym (Förälder)

Barnet är 11 år så inget småbarn. Jag tror hårfärger funkar annorlunda och ärvs i många olika gener som kan hoppa över generationer. Att brunt + brunt = blått på ögon är rätt vanligt men tvärtom ovanligt tror jag. Före 2000talet trodde man att det var omöjligt och det är nog det som de som tror att jag varit otrogen tänker på.

Hade varit lättare om jag visste hur det kunde bli så här.

• Anonym (Förälder)

Hon föddes med mörkgrå ögon som sen blev ljusare och mer blå (till mörkblå ungefär) och sedan blev området kring pupillen brunt.

Ja jag är kvinnan/mamman.

• Anonym (Förälder)
    Queennr1 skrev 2017-02-15 14:29:18 följande:

Vaddå hur det kunde bli såhär? Vad i hela friden menar du? Det är så naturen funkar liksom... Kom igen..

Ja naturen har ju funkat så här eftersom det blivit så här men jag undrar hur. Alltså hur det funkar genetiskt. Hade varit enklare om man haft en förklaring liksom. Mindre pinsamt inför andra som tänker negativa tankar om mig/oss.
Svar på tråden Konstig ögonfärg på barnet