• Anonym (Förälder)

Konstig ögonfärg på barnet

Jag och min man har båda blå ögon. Vårt barn har hazel som ögonfärg (vad kallas det på svenska? Melerade?)

Brunt längst in och så blir ögonen blåare längre ut.

Hur är detta möjligt? Mutation? Någon konstig recessiv gen? Hur ärvs 'hazel' som ögonfärg och hur kan det bli brunt?

Kvinnans föräldrar har blå och gröna ögon. Mannens har båda blå ögon men hans farfar har bruna.

• Svar på tråden Konstig ögonfärg på barnet
  • Aikido
    crx skrev 2017-02-15 15:14:54 följande:
    Brunt är dominant, blå är recisivt. Om mannens farfar hade bruna ögon är det tillräckligt för att nedärvas o slå igenom. Finns det dessutom lite från moderns sida bakåt är det dubbel dominant.
    Fan vi kan snart ha klassåterträff. Hur många lever fortfarande? Måste vara rekord med så många +100-åringar i samma klass.
  • Lillarapunzel

Ögonfärg är mer komplext än bara det man läser i skolan. Det är inte så enkelt som att blått är reccesivt och brunt dominant. 
    Men om jag bara ska ta mig själv som exempel: Jag har gröna ögon. Mamma har bruna och pappa har blåa. Ingen släkting på någons sida, iaf inte född ca. 1875 och framåt, har haft gröna ögon. Jag har det likförbannat ändå, och mina föräldrar är mina riktiga föräldrar. 

• LadyLazarus

Folk som insinuerar att du varit otrogen är lika okunniga som alla som svarar "amen hans morfar var ju brunögd" eller påstår att gener kan slå igenom när som i olika generationer. På ett sätt är genetik enkelt: man har 22 x2 vanliga kromosomer och 2 könskromosomer och ens barn ärver hälften. Så den halva som de inte ärver är förlorad och generna (mer korrekt är allelerna) som sitter på den förlorade halvan kommer aldrig slå igenom eftersom de inte har hamnat i cellerna som blir den nya människan.

Vissa alleler är domimanta, andra recessiva men desto mer vanligt är det att alleler har variabel penetrans som påverkas av dels miljön men även andra gener och alleler. Brunt är dominant, blått är recessivt. Så långt är allt rätt. Men där emellan tillkommer andra genetiska faktorer som kan påverka. Du och din man har båda ärvt två recessiva alleler för blått av era föräldrar. Ni har förmodligen även ärvt vars en annan allel som ensam inte märks men som i kombination med en till kopia kan få uttryckas. Denna kombination har kommit till i ert barn.

Mer läsning finns tex här: genetics.thetech.org/ask/ask126

• Anonym (Jag)
    Lillarapunzel skrev 2017-02-15 17:22:09 följande:

Ögonfärg är mer komplext än bara det man läser i skolan. Det är inte så enkelt som att blått är reccesivt och brunt dominant. 
    Men om jag bara ska ta mig själv som exempel: Jag har gröna ögon. Mamma har bruna och pappa har blåa. Ingen släkting på någons sida, iaf inte född ca. 1875 och framåt, har haft gröna ögon. Jag har det likförbannat ändå, och mina föräldrar är mina riktiga föräldrar. 

Någon skrev ju: moderns ena förälder är grönögd vilket betyder brun gen. Så barnets ögonfärg är helt logisk.. så ganska logiskt att du har gröna, det kommer från din mamma som har bruna ögon.
  • Anonym (a)

det är inget konstigt alls att ögonfärg kan bli så. Det man lärde sig i skolan om ögonfärg är ju bara de enkla grunderna, det finns mkt mer som spelar in med olika nyanser osv. jag har också ett barn med ungefär den färgen du beskriver 

• Venenum
    Anonym (skola) skrev 2017-02-15 14:59:41 följande:

Har du inte gått genom detta i skolan? Om barnets farfar har bruna ögon så finns det anlag för det. Din man har med största sannolikhet anlag för både blåa och bruna ögon. Brunt är dominant över blått så det är inget konstigt att det då slår genom trots att både du och pappan är ljusögda. Folk som tror du har varit otrogen kan du ju bara informera om att farfar är brunögd och att de borde gå tillbaka till skolan innan de uttalar sig.

Fast det är ju just det TS är orolig för. Att skolkunskapen ska få folk att tro att han inte är far till barnet. Du missade nämligen en del i skolan - att brunt är dominant är helt korrekt skolkunskap, men, om TS eller fru TS har blåaögon(vilka är recessiva) kan de inte ha bruna anlag(eftersom dessa anlag är dominanta och därför hade synts). TS pappa kan däremot ha blå anlag som han skickat till TS, och TS mamma har skickat blå anlag. Då TS inte fått några dominanta bruna anlag blir ögonen således blåa. Men genetiken är inte riktigt så enkel. 
    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Anonym (bananana)

Inget konstigt alls. Min syster har gröna ögon trots att vår mamma har blå och hennes pappa hade bruna. 

Och folk som antar att du varit otrogen är ju dumma i huvudet. Skit i dom och tänk inte mer på detta. Allt handlar om gener. 

• Anonym (Visa dem detta)

Även om denna inte heller är komplett då man numera känner till minst 4 gener som kan påverka ögonfärg så ger modellen i denna artikel (utgår från två gener) den förklaring du eftersöker.

genetics.thetech.org/how-blue-eyed-parents-can-have-brown-eyed-children

Annars kan du ju alltid säga som en person jag känner när jag skämtade om att båda föräldrarna var mörkhåriga och barnet ljust: -"Ja, vi har rett ut det och det är även därför en brevbärare är spårlöst försvunnen"

• Anonym (Blå ögon.)

Mina föräldrar är bägge mörkhåriga med gröna ögon.

Mina syskon har ärvt deras hårfärg, ögonfärg och har lika lätt för att bli bruna.

Själv har jag ljusblå ögon, blond med fräknar.

Liknar dock bägge mina föräldrar i övrigt,,,,annars hade man ju börjat undra ????

Skit i folk som tror att du varit otrogen TS.

• Anonym (Ewa)

Ögonfärgen ärver man från sina föräldrar,och mor-och farföräldrar.

• Phalaenopsis
    Anonym (Visa dem detta) skrev 2017-02-16 18:36:58 följande:

Även om denna inte heller är komplett då man numera känner till minst 4 gener som kan påverka ögonfärg så ger modellen i denna artikel (utgår från två gener) den förklaring du eftersöker.

genetics.thetech.org/how-blue-eyed-parents-can-have-brown-eyed-children

Annars kan du ju alltid säga som en person jag känner när jag skämtade om att båda föräldrarna var mörkhåriga och barnet ljust: -"Ja, vi har rett ut det och det är även därför en brevbärare är spårlöst försvunnen"

Intressant! Så TS chans att få ytterligare brunögda barn varierar från 25 till 100 %. :) Om barnet inte var en nymutation förstås, då är den 0.

Hazel kallar för övrigt för nötbruna ögon på svenska. En och annan säger väl hassel, ljusbruna eller whiskeyögon också.
  • Anonym (Visa dem detta)
    Phalaenopsis skrev 2017-02-17 13:46:27 följande:

Intressant! Så TS chans att få ytterligare brunögda barn varierar från 25 till 100 %. :) Om barnet inte var en nymutation förstås, då är den 0.

Hazel kallar för övrigt för nötbruna ögon på svenska. En och annan säger väl hassel, ljusbruna eller whiskeyögon också.

Ja, det är extremt sällsynt, men i teorin skulle alltså två blåögda föräldrar bara kunna få barn med bruna ögon. Precis som du skriver är alltså chansen,om de får fler barn, att barnet blir brunögt minst 25% med tanke på att de redan fått ett barn med bruna ögon. Chansen att det är en ny mutation är försumbar så det kan vi bortse från när vi räknar fram sannolikheten.
  • Aikido
    Phalaenopsis skrev 2017-02-17 13:46:27 följande:

Whiskeyögon?

• Phalaenopsis
    Aikido skrev 2017-02-18 17:34:13 följande:

Whiskeyögon?

Whiskey medan den fortfarande är kvar i glaset alltså. :)
  • Aikido
    Phalaenopsis skrev 2017-02-19 15:28:15 följande:
    Whiskey medan den fortfarande är kvar i glaset alltså. :)
    Aha ok. Inte så kul förklaring men då förstår jag (tittar djupt i glaset).
Svar på tråden Konstig ögonfärg på barnet