• Aikido

Konstig ögonfärg på barnet

Anonym (Förälder) skrev 2017-02-15 14:27:26 följande:
    Barnet är 11 år så inget småbarn. Jag tror hårfärger funkar annorlunda och ärvs i många olika gener som kan hoppa över generationer. Att brunt + brunt = blått på ögon är rätt vanligt men tvärtom ovanligt tror jag. Före 2000talet trodde man att det var omöjligt och det är nog det som de som tror att jag varit otrogen tänker på.

Hade varit lättare om jag visste hur det kunde bli så här.
    Sök på gamla trådar om ögonfärg eller kolla på Wikipedia. Minst 3 genpar styr står det där. Läser man mellan raderna fanns det också en oerhört promiskuös stenålderssnubbe som råkade blivit begåvad med en mutation som gav upphov till blåa ögon. Det gamla som lärdes ut när jag gick i skolan på sent 1800-tal (bruna ögon dominant, blå ögon recessivt) gäller inte längre.
  • Aikido
    Queennr1 skrev 2017-02-15 14:54:53 följande:
    Gör er av med dessa obildade elaka människor istället
    Det där lät dramatiskt (men helt i min smak!). Räcker det inte med att bara säga upp bekantskapen?

• Aikido
    Anonym (skola) skrev 2017-02-15 14:59:41 följande:
    Har du inte gått genom detta i skolan? Om barnets farfar har bruna ögon så finns det anlag för det. Din man har med största sannolikhet anlag för både blåa och bruna ögon. Brunt är dominant över blått så det är inget konstigt att det då slår genom trots att både du och pappan är ljusögda. Folk som tror du har varit otrogen kan du ju bara informera om att farfar är brunögd och att de borde gå tillbaka till skolan innan de uttalar sig.
    Gick du också på 1800-talet?
  • Aikido
    crx skrev 2017-02-15 15:14:54 följande:
    Brunt är dominant, blå är recisivt. Om mannens farfar hade bruna ögon är det tillräckligt för att nedärvas o slå igenom. Finns det dessutom lite från moderns sida bakåt är det dubbel dominant.
    Fan vi kan snart ha klassåterträff. Hur många lever fortfarande? Måste vara rekord med så många +100-åringar i samma klass.
  • Aikido
    Phalaenopsis skrev 2017-02-17 13:46:27 följande:
    Intressant! Så TS chans att få ytterligare brunögda barn varierar från 25 till 100 %. :) Om barnet inte var en nymutation förstås, då är den 0.

Hazel kallar för övrigt för nötbruna ögon på svenska. En och annan säger väl hassel, ljusbruna eller whiskeyögon också.
    Whiskeyögon?

• Aikido
    Phalaenopsis skrev 2017-02-19 15:28:15 följande:
    Whiskey medan den fortfarande är kvar i glaset alltså. :)
    Aha ok. Inte så kul förklaring men då förstår jag (tittar djupt i glaset).
Svar på tråden Konstig ögonfärg på barnet