• wildflowers

Utvecklas långsamt- klarade ej 18-månaders kontrollen

Hej

Min son har varit sen i utvecklingen främst med det grovmotoriska. Men nu känns det även som att det inte sker så mkt med talet. Överlag känns han inte lika mkt "med" i samspelet med andra som andra 1.5 åringar.

Finns det fler med liknande erfarenheter? Kan det bara vara att de är sena och att det såsmåningom börjar släppa? Just nu är det svåraste detta med maten, kan ej äta med bestick eller dricka själv.

Klarade inte 18- månaders kontotrollen på bvc.

• Svar på tråden Utvecklas långsamt- klarade ej 18-månaders kontrollen
  • wildflowers

Dom sa inteså mkt.

Mest jag som nojar för om de kam va nån diagnos...men dom sa väl typ att det kan och inyr kan vara nåt. Men att det äe för tidigt att säga eftersom han är för liten än

• Nyfikna72

Nu är det ju ingen kontroll man måste klara av...........alla barn är olika. Vår tjej som är fyra nu var otroligt sen med talet men pratar obehindrat nu.

• elin1989
    wildflowers skrev 2017-02-15 16:42:17 följande:

Dom sa inteså mkt.

Mest jag som nojar för om de kam va nån diagnos...men dom sa väl typ att det kan och inyr kan vara nåt. Men att det äe för tidigt att säga eftersom han är för liten än

Jag vet hur det känns, jag nojade också jättemycket när min son var i den åldern. Men många barn har begränsat tal i den åldern. De brukar vilja att barnet ska ha några ord typ. Min son fick remiss till talpedagog när han var 2 år, då sa han typ 10-15 ord. Han är drygt tre år nu och säger flera hundra ord och typ 5 ords meningar. Men han ligger fortfarande efter de flesta barn i hans ålder. Hans kusin sa knappt ett enda ord vid tre års ålder och han pratar nu i princip obehindrat (4,5 nu) och har inga tecken på någon typ av diagnos. Jag oroar mig fortfarande för min son ibland, han har inte heller några tecken på autism eller liknande, men det är klart det är frustrerande när han inte är på samma nivå som de flesta andra i samma ålder. Jag tror att det är lite tidigt att veta. De jag vet som har fått diagnos satt så tidigt har uppvisat tydliga tecken vid den åldern, inte bara sent tal.
  • wildflowers

Tack för svaren Elin. Jag har väl blivit orolig eftersom det är motoriska förseningar oxå. Men han är på gång o går lite... hur var ditt barn med de motoriska?

Näe han visar inte direkt tydliga tecken på nån diagnos. Har en rätt stark vilja med vad han vill och inte vill göra hehe

• elin1989
    wildflowers skrev 2017-02-16 10:04:21 följande:

Tack för svaren Elin. Jag har väl blivit orolig eftersom det är motoriska förseningar oxå. Men han är på gång o går lite... hur var ditt barn med de motoriska?

Näe han visar inte direkt tydliga tecken på nån diagnos. Har en rätt stark vilja med vad han vill och inte vill göra hehe

Han kröp vid 10 månader, gick vid 12. Så ganska normalt. Han är dock väldigt försiktig, inte jättebra på att klättra, hoppar inte jämfota etc. Jag tycker fortfarande han ser ganska bebisaktig ut när han springer och sånt också. Men det har aldrig varit någon direkt oro med motoriken. I allmänhet tycker jag att min son fortfarande känns liten för sin ålder... men jag tror att det har att göra med att han är så envis, han vägrar pottan till exempel, trots att han vet hue det fungerar. Går din son på dagis än? Dagis har hjälpt min son mycket med språket.
Svar på tråden Utvecklas långsamt- klarade ej 18-månaders kontrollen