• Födelsedagidag

Gravid i västerbotten

Hej hopp!

Jag väntar vårt tredje barn till hösten. Jag är student och bor utanför Umeå. 

Nån annan från Västerbotten som ska ha barn framöver?

• Svar på tråden Gravid i västerbotten
  • Födelsedagidag
    kajsaemma skrev 2017-02-17 15:11:06 följande:

Ni som redan har 2 barn.
    Hur var det att få ett syskon? Fick ni någon tvåbarnschock? ;)

Mjae inte chock direkt. Men vår etta var bara 1,5 när tvåan kom och då var han ju fortfarande bebis och fattar ju inte så mycket, var blöjbarn, behövde mycket mammapappa, bäras osv. Tog några månader innan pappan kunde lämna mig själv med barnen på kvällen för att åka och göra nåt kul. För vaknade ettan och tvåan samtidigt var det gråtkalas =) Ibland kändes det som att jag satt och ammade båda två =)

Vi hade gjort det bekvämt för oss att pappan var föräldraledig med ettan när tvåan kom, så vi var hemma ett halvår tillsammans med båda barnen.

Men absolut ingen chock! =)
  • Födelsedagidag
    kajsaemma skrev 2017-02-17 15:08:36 följande:
    Kostar 800kr.
    Tänkte också göra det förra gången men var snål då också!
    Skulle du vilja kolla könet den här gången? :)
    Ja vi är lagda åt det hållet, att kolla kön om det går alltså =)
  • Födelsedagidag
    linnis83 skrev 2017-02-17 15:39:35 följande:
    Nä, det var en hemsk upplevelse... Graviditeten hade avstannat redan i v 6 så jag gick 2 månader och trodde jag var gravid och så var det inget där.... Kände mig extremt lurad av min kropp, trodde ju att jag kunde andas ut efter v 12.... Blödde dessutom i 2.5 månad sen så det var verkligen ett trauma.

Jag gick in i v 7 idag och igår var det 4 v kvar till ultraljudet. :) Tiden går så extremt långsamt de här första veckorna tycker jag.... Plussade dessutom 5 dagar innan bim så har ju som vetat om det en extra vecka nästan. :)

Hur gammal är din första?
    Du skulle ju kunna köpa en doptone/doppler att själv hemma lyssna på hjärtljuden (som barnmorskan lyssnar på kring v20). Går att köpa för några hundra. Så klart restriktioner kring användandet, typ inte mer än en gång/dag max 10 min eller så. Har en bekant som köpte en sådan (clearblue) för att lugna sin MA-oro.
  • kajsaemma
    linnis83 skrev 2017-02-17 15:39:35 följande:
    Nä, det var en hemsk upplevelse... Graviditeten hade avstannat redan i v 6 så jag gick 2 månader och trodde jag var gravid och så var det inget där.... Kände mig extremt lurad av min kropp, trodde ju att jag kunde andas ut efter v 12.... Blödde dessutom i 2.5 månad sen så det var verkligen ett trauma.

Jag gick in i v 7 idag och igår var det 4 v kvar till ultraljudet. :) Tiden går så extremt långsamt de här första veckorna tycker jag.... Plussade dessutom 5 dagar innan bim så har ju som vetat om det en extra vecka nästan. :)

Hur gammal är din första?
    Usch vad de låter hemskt! Önskar att du aldrig får uppleva det igen!
    Hade du gravidsymtom under hela tiden?

Jag håller med om att det går väldigt långsamt första veckorna..
    Hon är född i Juli -14 så lite drygt 2,5 år. Hur gammal är din?
  • linnis83
    Födelsedagidag skrev 2017-02-17 20:46:34 följande:

Du skulle ju kunna köpa en doptone/doppler att själv hemma lyssna på hjärtljuden (som barnmorskan lyssnar på kring v20). Går att köpa för några hundra. Så klart restriktioner kring användandet, typ inte mer än en gång/dag max 10 min eller så. Har en bekant som köpte en sådan (clearblue) för att lugna sin MA-oro.

Jo, köpte en sån förra graviditeten ( Fast ganska sent när den värsta oron hade lagt sig), men tror inte man kan höra förrän tidigast v 12-13 eller nåt med en sån och det är ju nu som första veckorna som det skulle behövas... :)
  • linnis83
    kajsaemma skrev 2017-02-17 21:02:34 följande:

Usch vad de låter hemskt! Önskar att du aldrig får uppleva det igen!

Hade du gravidsymtom under hela tiden?

Jag håller med om att det går väldigt långsamt första veckorna..

Hon är född i Juli -14 så lite drygt 2,5 år. Hur gammal är din?

Mådde illa hela tiden, men inte jättemycket. Tänkte att det var så lindrigt just för att det inte var en normal graviditet så när jag mådde likadant nästa gång var jag helt säker på att det var kört... men verkar vara så för mig. Känns ungefär lika nu oxå tror jag. Hoppas att det fortsätter så oxå, när man redan har ett barn har man ju varken tid eller ork att må skitdåligt.... x)

Min tjej blir 2 i mars så hon kommer vara ganska precis 2.5 när bebis kommer om det går vägen.
  • linnis83
    Födelsedagidag skrev 2017-02-17 20:42:43 följande:

Mjae inte chock direkt. Men vår etta var bara 1,5 när tvåan kom och då var han ju fortfarande bebis och fattar ju inte så mycket, var blöjbarn, behövde mycket mammapappa, bäras osv. Tog några månader innan pappan kunde lämna mig själv med barnen på kvällen för att åka och göra nåt kul. För vaknade ettan och tvåan samtidigt var det gråtkalas =) Ibland kändes det som att jag satt och ammade båda två =)

Vi hade gjort det bekvämt för oss att pappan var föräldraledig med ettan när tvåan kom, så vi var hemma ett halvår tillsammans med båda barnen.

Men absolut ingen chock! =)

Skönt att höra att det inte var en chockupplevelse när tvåan kom trots att det var så pass tätt. Min blir 2.5 när nästa kommer så hon hinner ju växa till sig lite. :) Man tänker ju att man är mer erfaren i alla fall.
  • Norrskensmor

Här är en till :) Bor utanför Robertsfors. Väntar 4e barnet, lite oväntat då yngsta är 7 månader. Bf 1 augusti. Kommer vara 13 månader mellan yngsta..

Hej
  • Födelsedagidag
    Norrskensmor skrev 2017-02-18 07:58:24 följande:

Här är en till :) Bor utanför Robertsfors. Väntar 4e barnet, lite oväntat då yngsta är 7 månader. Bf 1 augusti. Kommer vara 13 månader mellan yngsta..

Härligt! Hur gamla är dom andra ungarna?
  • jjuulliiaas

Hej vad trevligt! :) 

Jag är också en gravid student här i Umeå! Glad
    När väntar du dig din lilla ängel och hur gammal är du? :) 

Svar på tråden Gravid i västerbotten