• druvan52

Hur många dagar föräldraledighet?

Hur många dagar föräldraledighet är rimligt/lagom att ta ut i veckan? Är inte gjord av pengar så vi behöver ta ut en del dagar för att gå runt. Har funderat på 4 dagar i veckan. Tänkt vara hemma ca 7 mån var. Tror ni det låter rimligt?! Eller borde man spara fler dagar?

• Svar på tråden Hur många dagar föräldraledighet?
  • Trippelmamma76

Det kan väl vara rimligt. Tänk på att ni kanske ändrar en på vägen ang föräldraledighetens längd bara... har du tänkt amma? Inte säkert det funkar att börja jobba (beroende på typ av jobb förstås) redan vid 7 månader då. Många bebisar är fortfarande bara på väldigt små smakportioner då, och lever fortfarande på bröstmjölk. (Men ni kan ju flaskmata barnet om ni vill och barnet accepterar det) Om du inte vantrivs med att vara hemma med barnet så är risken stor att du tycker att det där första halvåret bara flugit iväg och inte alls känner dig redo så tidigt. Men alla är olika. Kanske inte är några problem alla för dig.

• Carambolan

Beror på vad ni vill spara dagar till också. Planerar ni att gå ner i arbetstid eller ha möjlighet till ledighet på loven? Vi sparade dagar nog för att kunna gå ner till 80% samt ta ut två veckor extra ledigt per år, då behöver man ha cirka 60 dagar per år sparade.

• Anotherone

Du får väl prova dig fram och se hur ni klarar ekonomin hemma?
    Har man FK's app och/eller dator och mobilt bank-ID så är det väldigt enkelt att söka FP löpande så länge man håller sig till FK's brytdatum. Du behöver inte söka för hela din ledighet på en gång.

Med mitt första barn tog jag 7 dagar per vecka första månaden bara för att jag tänkte att det kunde vara bra att ha en buffert. Sen drog vi ner det rejält till 2-3 dagar per vecka resten av min ledighet. Planerar att göra likadant den här gången. För mig är dagarna värda mer i dagar längre fram (= rätt att vara ledig) än vad de är i pengar under ledigheten, då försöker jag hellre hushålla med pengarna.

• Wooden

Vi har delat rätt mycket på föräldraledigheten och tagit ut dagar rätt friskt för att minska inkomstbortfallet relativt lite. Jag var helt ledig i ca 7 månader (tog 4 och 5 dagar fp varannan vecka) och min sambo var hela den tiden ledig på onsdagar och tog då ut en dag. Så totalt 5-6 dagar varje vecka. 

Från 7 månader till sonen började på fsk vid 15 månader gick vi omlott och jobbade 2-3 dagar var i veckan och tog generellt fp för de dagar vi var hemma. I synnerhet efter han fyllde 1, då vi valt att vi båda ska skydda vår SGI. Nu är han 16 månader och vi både jobbar 80%, är alltså lediga 1 dag var i veckan och tar fp den dagen. 

Vi har i dagsläget 145 dagar kvar, ungefär 50/50 med sjukpenningnivå och lägstanivå. Inte jättegott om dagar alltså om man vill dryga upp semestrar och så i framtiden, men vi väntar syskon till sommaren (och förhoppningsvis går allt bra) vilket innebär ett gäng nya dagar att laborera med. Jobbar vi deltid när det syskonet börjar fsk kommer vi nog inte skydda SGI genom att slösa dagar då. Vi tycker vi har gjort bra utefter våra förutsättningar och har fått mycket tid med vår son båda två. Kommer i övrigt lägga upp nästa föräldraledighet på ungefär samma sätt, det har passat oss bra. 

Kort sagt dessutom ur jämställdhetssynpunkt för dom som är intresserade har alltså pappan jobbat deltid i 16 månader, sen dagen sonen föddes. :)

• Linnis92

Vi räknade på hur mycket utgifter vi hade och vad jag var "tvungen" att få in för att gå runt. Så tog jag ut dagar som motsvarade den summan.

Ja och så drog vi ner på onödig lyx under tiden jag var hemma för att kunna ta så lite dagar som möjligt.

• nnnnnnnn

Spara in på allt ni kan under första året. Minska amorteringar och dra ner på sparande, det är lätt att öka igen när man har bra löner!
    För under första året måste man inte ta ut FP = kan spara dagar till att jobba deltid eller ha längre ledigheter med barnen vid sommarlov, jullov och liknande.

Läs gärna gamla trådar med liknande innehåll.

SJälv tycker jag att det är skönt att jobba deltid, båda föräldrarna, under hela barnets uppväxt eller så länge som dagarna räcker!

• druvan52
    Carambolan skrev 2017-02-16 06:54:54 följande:

Beror på vad ni vill spara dagar till också. Planerar ni att gå ner i arbetstid eller ha möjlighet till ledighet på loven? Vi sparade dagar nog för att kunna gå ner till 80% samt ta ut två veckor extra ledigt per år, då behöver man ha cirka 60 dagar per år sparade.

Tror kanske du har svarat mig och andra om detta i en annan bra tråd som jag tyvärr inte kunde hitta nu

Vi vill ta mycket ledigt på loven eftersom det är enda chansen för mig att få semester på sommaren (jobbar inom vården). 60 dagar per år låter mycket, men tänkte nog jobba heltid! Så kanske klarar oss på 30 dagar per år sparade.
  • druvan52
    nnnnnnnn skrev 2017-02-16 10:02:19 följande:

Spara in på allt ni kan under första året. Minska amorteringar och dra ner på sparande, det är lätt att öka igen när man har bra löner!

För under första året måste man inte ta ut FP = kan spara dagar till att jobba deltid eller ha längre ledigheter med barnen vid sommarlov, jullov och liknande.

Läs gärna gamla trådar med liknande innehåll.

SJälv tycker jag att det är skönt att jobba deltid, båda föräldrarna, under hela barnets uppväxt eller så länge som dagarna räcker!

Tack, bra tips! Men visst får man jobba deltid även utan sparade dagar, man får väl bara lägre lön?

Försökte hitta gamla trådar men hittade ingen (förvisso inatt som jag sökte
  • Carambolan
    druvan52 skrev 2017-02-16 10:06:56 följande:

Tror kanske du har svarat mig och andra om detta i en annan bra tråd som jag tyvärr inte kunde hitta nu

Vi vill ta mycket ledigt på loven eftersom det är enda chansen för mig att få semester på sommaren (jobbar inom vården). 60 dagar per år låter mycket, men tänkte nog jobba heltid! Så kanske klarar oss på 30 dagar per år sparade.

30 dagar per år är mycket för bara extra semester. Sex veckor på ett år, utöver era vanliga. Det tror jag kommer räcka jättelångt! Glöm inte bort att max 96 dagar får sparas efter att barnet fyller fyra år.
  • elyse

Räkna ut vad ni behöver ha för minimuminkomst och anpassa antalet dagar efter det. Jag tänker att vi med barn nummer två kan ta några färre dagar i och med att vi får ett till barnbidrag.

• nnnnnnnn
    druvan52 skrev 2017-02-16 10:08:58 följande:
    Tack, bra tips! Men visst får man jobba deltid även utan sparade dagar, man får väl bara lägre lön?
    Försökte hitta gamla trådar men hittade ingen (förvisso inatt som jag sökte smile5.gif
    Då förlorar du din intjänade SGI, du får alltså sänkt SGI = Du får mycket mindre pengar än du kunnat få vid VAB, egen sjukdom, framtida föräldraledighet mm.
    Så om du tänkt jobba tex 80% utan att fylla upp med 1 FP-dag per vecka så kommer du inte att få ut 80% av lönen om du tex blir sjukskriven eller får ett barn till, utan bara 64% av lönen. Det är för stor skillnad för att vara värt det.
    Jobbar man 50% så får man bara 40% av en heltidslön vid sjukdom/mer FL osv.

Bättre att snåla första året och verkligen sanera ekonomin på varenda onödig utgift och ha kvar så många dagar att du kan fylla upp när du jobbar deltid.

Smarta saker att göra första året för att spara dagar:
    * Tag ut semester och inarbetad tid, för att få riktig lön längre = inte behöva ta ut FP alla veckor första året.
    * dra ner på allt sparande och amorteringar om man kan
    * sluta prenumerera på dyra saker tex tidnignar, tv-kanaler osv.
    * Se över alla abonnemang tex tv, mobil osv.
    * Se över alla avtal tex el, vatten, försäkringar
    * Se över vad man kan spara in på tex promenera istället för att ta bilen en kort sträcka.
    * Se vad man kan göra på småköp - ta bort? Dra ner? Välja termosmugg med hemmakaffe istället för köpkaffe från dyra caféet eller macken? Ta med vattenflaska istället för att köpa en PET med bubbelvatten på eftermiddagen?
    * Tänka över matinköp - laga mer hemma + laga mer klimatsmart tex rotsaker nu och tomater till sommaren... Äta mer vegetariskt tex goda mustiga soppor nu i kylan.
    * Inte köpa nytt om det inte är verkligen nödvändigt. Håller jackan på att gå sönder - köp en ny på 70% rean nu istället för att vänta tills vintern/hösten och betala fullt pris.
    * Leta igenom skåp och lådor, ärligt talat - har du använt det där på länge? Någonsin? Kommer du använda det? Annars sälj det och känn att du blir lättare mentalt utan en massa onödiga saker överallt.
    * Hjälp varandra (om du har en partner) att leva sparsamt, gör roliga gratissaker tillsammans! Ha ett tydligt mål tex spara 500 kr/vecka att använda när barnet kommer.

• Anotherone

Jag har varit partiellt ledig (gått ner i tid) i perioder och valt att inte ta ut fp motsvarande. Då stämmer det att ens SGI blir baserad på det man faktiskt jobbar och inte på deltid. Men dels gick jag bara ner strax under 10% och slutade tidigare tre dagar i veckan, dels har jag redan en lön över Försäkringskassans tak så det spelade mindre roll. Jag såg heller inte framför mig att jag skulle bli långtidssjuk och jag planerade inga syskon så för mig var det inte så viktigt.
    Men det är ett val man får göra själv, så länge man vet förutsättningarna.

• druvan52
    nnnnnnnn skrev 2017-02-16 11:09:12 följande:

Då förlorar du din intjänade SGI, du får alltså sänkt SGI = Du får mycket mindre pengar än du kunnat få vid VAB, egen sjukdom, framtida föräldraledighet mm.

Så om du tänkt jobba tex 80% utan att fylla upp med 1 FP-dag per vecka så kommer du inte att få ut 80% av lönen om du tex blir sjukskriven eller får ett barn till, utan bara 64% av lönen. Det är för stor skillnad för att vara värt det.

Jobbar man 50% så får man bara 40% av en heltidslön vid sjukdom/mer FL osv.

Bättre att snåla första året och verkligen sanera ekonomin på varenda onödig utgift och ha kvar så många dagar att du kan fylla upp när du jobbar deltid.

Smarta saker att göra första året för att spara dagar:

* Tag ut semester och inarbetad tid, för att få riktig lön längre = inte behöva ta ut FP alla veckor första året.

* dra ner på allt sparande och amorteringar om man kan

* sluta prenumerera på dyra saker tex tidnignar, tv-kanaler osv.

* Se över alla abonnemang tex tv, mobil osv.

* Se över alla avtal tex el, vatten, försäkringar

* Se över vad man kan spara in på tex promenera istället för att ta bilen en kort sträcka.

* Se vad man kan göra på småköp - ta bort? Dra ner? Välja termosmugg med hemmakaffe istället för köpkaffe från dyra caféet eller macken? Ta med vattenflaska istället för att köpa en PET med bubbelvatten på eftermiddagen?

* Tänka över matinköp - laga mer hemma + laga mer klimatsmart tex rotsaker nu och tomater till sommaren... Äta mer vegetariskt tex goda mustiga soppor nu i kylan.

* Inte köpa nytt om det inte är verkligen nödvändigt. Håller jackan på att gå sönder - köp en ny på 70% rean nu istället för att vänta tills vintern/hösten och betala fullt pris.

* Leta igenom skåp och lådor, ärligt talat - har du använt det där på länge? Någonsin? Kommer du använda det? Annars sälj det och känn att du blir lättare mentalt utan en massa onödiga saker överallt.

* Hjälp varandra (om du har en partner) att leva sparsamt, gör roliga gratissaker tillsammans! Ha ett tydligt mål tex spara 500 kr/vecka att använda när barnet kommer.

Aha, det visste jag inte, vilka bra tips, tack så mycket!! Jag trodde att man inte fick ta ut semester och intjänad komp när man var föräldraledig för jag vill ju ha föräldrapenningstillägget som min arbetsgivare ger mig (10% extra i 5 eller 6 månader). Måste verkligen sätta mig in i saker lite bättre
  • Anotherone
    druvan52 skrev 2017-02-16 11:17:40 följande:
    Aha, det visste jag inte, vilka bra tips, tack så mycket!! Jag trodde att man inte fick ta ut semester och intjänad komp när man var föräldraledig för jag vill ju ha föräldrapenningstillägget som min arbetsgivare ger mig (10% extra i 5 eller 6 månader). Måste verkligen sätta mig in i saker lite bättre
    Du får ju inte ta semester samtidigt. Men däremot kan du bryta f-ledigheten någon vecka och lägga semester istället.
    Hos oss är det helt ok att göra så. Då stannar utbetalningen av fp-tillägget av, eller pausas. Och sen om jag sökt ledighet senare igen så hakar det liksom i och lönesystemet håller koll på hur många fp-tilläggsdagar jag fått ut och hur många som återstår.
  • nnnnnnnn
    druvan52 skrev 2017-02-16 11:17:40 följande:
    Aha, det visste jag inte, vilka bra tips, tack så mycket!! Jag trodde att man inte fick ta ut semester och intjänad komp när man var föräldraledig för jag vill ju ha föräldrapenningstillägget som min arbetsgivare ger mig (10% extra i 5 eller 6 månader). Måste verkligen sätta mig in i saker lite bättre smile1.gif
    Jag hade börjat med att "ha semester" och när den var slut, så hade jag tagit FL i ett svep, du kan ju tex ta 4 veckors semester (= får semesterersättning dvs bra "lön") och sedan 6 månaders FL om du vill vara hemma 7 månader.
    Då får du 10% av lönen i 6 månader, och då kanske du kan klara dej med färre dagar från FK?
    Alltså:
    1 månad med vanlig lön + semestertillägg = kan spara undan pengar till de 6 månader du ska vara helt ledig efter semestern.
    6 månader när du har 10% lönetillägg = kan spara in på några dagar då detta tillägg innebär att du får pengar trots att du är helt ledig från jobbet. Har du tex 25 000 kr i lön så är tillägget 2 500 kr dvs motsvarar gott och väl 1 dag/vecka varje månad.
    DÅ kanske du klarar dej på att ta ut några få dagar varje vecka?

Skulle man ångra sig och kommer på att man inte vill vara hemma med sitt barn mer, fram till det är 12 år... så finns det massor med knep för att få ut dagarna från FK utan att vara särskilt mycket ledig från jobbet. Men det är ju ett helt annat problem!
  • nnnnnnnn
    nnnnnnnn skrev 2017-02-16 12:30:05 följande:
    Jag hade börjat med att "ha semester" och när den var slut, så hade jag tagit FL i ett svep, du kan ju tex ta 4 veckors semester (= får semesterersättning dvs bra "lön") och sedan 6 månaders FL om du vill vara hemma 7 månader.
    Då får du 10% av lönen i 6 månader, och då kanske du kan klara dej med färre dagar från FK?
    Alltså:
    1 månad med vanlig lön + semestertillägg = kan spara undan pengar till de 6 månader du ska vara helt ledig efter semestern.
    6 månader när du har 10% lönetillägg = kan spara in på några dagar då detta tillägg innebär att du får pengar trots att du är helt ledig från jobbet. Har du tex 25 000 kr i lön så är tillägget 2 500 kr dvs motsvarar gott och väl 1 dag/vecka varje månad.
    DÅ kanske du klarar dej på att ta ut några få dagar varje vecka?

Skulle man ångra sig och kommer på att man inte vill vara hemma med sitt barn mer, fram till det är 12 år... så finns det massor med knep för att få ut dagarna från FK utan att vara särskilt mycket ledig från jobbet. Men det är ju ett helt annat problem!
    tänkte fel. det motsvarar inte gott och väl 1 dag/vecka, men nästan 4 dagar/mån vid den månadslönen.
Svar på tråden Hur många dagar föräldraledighet?