• Kjell2

Svärföräldrarna står för topplånet - värdera om huset o få bort lånet?

ExitSong skrev 2017-02-16 14:56:22 följande:

Hejsan!

Finns det någon som kan svara på detta blir jag själaglad. Det är så att vi kanske ska få köpa min drömgård, och mina svärföräldrar ska stå för topplånet/handpenningen genom att teckna det lånet på sitt hus. 

Vår fråga är nu: Mäklaren har sagt att han kan värdera upp gården ganska rejält om vi gör diverse renoveringar, och då sjunker ju belåningsgraden: 

Men hur fungerar detta när topplånet är taget i mina svärföräldrars bank och själva bolånet i vår? Kan det lånet som svärföräldrarna står på liksom bara försvinna då eftersom belåningsgraden sjunker? 

Detta kan mycket väl vara en väldigt dum fråga....men frågar man inte blir man ju inte klokare :)

Mycket tacksam för svar!

Om banken där ni har bottenlånet bedömer att marknadsvärdet på huset har ökat, kan ni om ni är kreditvärdiga öka botttenlånet och använda pengarna till att lösa lånet i den andra banken

Exempel
    Hus köpt för 1 000 KSEK
    Bottenlån 850 KSEK
    Annat lån 150 KSEK

Marknadsvärde efter renovering: 1 200 KSEK
    Bottelån 1 020 KSEK
    Annat lån 0
    Lite extra 20 KSEK

Hur ska ni finansiera renoveringen?

• Kjell2
    ExitSong skrev 2017-02-16 15:11:56 följande:

Aha, så det verkar fungera alltså? Jag frågade Skandia och de sa att det gick att göra så ifall vi därefter övertog lånet själva efter omvärderingen. 

Mäklaren föreslog diverse renoveringar som inte kostar så mycket men som gör mycket skillnad, typ måla och tapetsera om och sätta in ett badkar. 

Tack för svaren!

Lita inte på mäklaren i detta fall. Varför skulle banken tro att huset ökar 200 000 kr i värde för att ni mål och tapetserar om?

Om nuvarande ägare målar och tapetserar om skulle ni vara beredda att betala 200 000 kr till för huset?
  • Kjell2
    Butterscotch skrev 2017-02-17 06:51:06 följande:
    Jag håller med om att verklig värdeökning förmodligen inte är så stor, men här handlar det ju snarare om vilken skriftlig värdering mäklaren kan tänka sig att ge efter genomförd renovering, det är ju det banken använder som underlag för sitt beslut. Rätt eller fel...
    Ibland misstänker jag att det finns en oheliga allians mellan mäklare och banker för att på detta sätt kringgå regeln om 85% maxbelåning av fastigheten.

Men bara för att en mäklare hävdare att en fastighet har ett nytt högre värde betyder det inte att banken accepterar det. I vissa fall har banken egna mäklare och det är bara deras värdering som gäller.
Svar på tråden Svärföräldrarna står för topplånet - värdera om huset o få bort lånet?