• Anonym (Förvånad)

Ditt urinrör?

Hallå hallå!

Jag har inte haft så bra koll på hur mitt underliv sett ut innnan barn, alltså inspekterat det närmre med spegel eller dylikt. Men efter att jag fött barn har jag kollat med spegel en del både när jag tagit bedövningssalva och när jag försökt se hur det allmännt sett ut där nere efter "massakern".

Jag hade ingen aning om att mitt urinrör sitter så nära slidmynningen. Alltså jag blev typ förvånad när jag såg hur nära dom är. Undra om det alltid varit så eller om urinröret kan ha ändrat position efter förlossningen? Jag har ifs alltid haft väldigt lätt för att få urinvägsinfektioner, speciellt om jag inte kissat efter sex, eller ännu hellre duschat. Det kanske är därför jag får det så lätt av sex bl.a., eftersom snoppen nästan är lika mycket vid urinrörsmynningen som vid slidmynningen (inte riktigt då men som sagt, mynningarna till båda sitter väääldigt nära).

Ni som har bättre koll på era underliv, vart sitter ert urinrör? Nära klitoris? Nära slidmynningen? Eller som på mig, nästan i slidan?

Och någon som vet om det kan ändra position efter en vaginal förlossning?

Hit me!

• Svar på tråden Ditt urinrör?
  • Anonym (Tre)

Mitt sitter typ mittemellan mynning och klitoris. Har (peppar peppar) aldrig haft urinvägsinfektion i hela mitt liv.

Är ingen expert men tror absolut att urinröret kan flyttas av förlossning.

• Anonym (Förvånad)
    Anonym (Tre) skrev 2017-02-16 15:41:27 följande:

Mitt sitter typ mittemellan mynning och klitoris. Har (peppar peppar) aldrig haft urinvägsinfektion i hela mitt liv.

Är ingen expert men tror absolut att urinröret kan flyttas av förlossning.

Tack för svar :) ja det är ju så jag trodde att det satt på mig, och så det "ska" sitta enligt alla bilder (tecknade:p) man ser. Därför blev jag så fundersam när jag upptäckte att mitt nästan sitter i mynningen till slidan.
  • Anonym (Förvånad)

Ingen mer som vill dela med sig av sin anatomi?

• Anonym (Bm)
    Anonym (Förvånad) skrev 2017-02-16 21:16:11 följande:

Tack för svar :) ja det är ju så jag trodde att det satt på mig, och så det "ska" sitta enligt alla bilder (tecknade:p) man ser. Därför blev jag så fundersam när jag upptäckte att mitt nästan sitter i mynningen till slidan.

Kan garantera dig att det inte finns något som heter "det ska sitta" när det kommer till urinröret. Alla kvinnor ser olika ut. Har sett mååånga underliv ;). Du är helt normal.
  • Anonym (fiffi)

Mitt urinrör sitter också väldigt nära slidmynningen. Hade inte heller någon koll förräns jag en dag för några år plockade fram spegeln och letade fram urinrörsmynningen av ren nyfikenhet. Har sedan dess bara antagit att jag är lite lätt missbildad. Kul höra att det finns fler med denna sortens anatomi. Tror dock inte det är någon större fara eftersom det förmodligen råder stor variation i hur underliv ser ut.

• Anonym (Ann Onym)

Mitt urinrör sitter precis vid slidmyninngen. Det fick jag lära mej av en trevlig kvinnlig gynekolog vid nästan 50 års ålder.... på anatomiska bilder sitter urinröret mycket mer framåt som en liten prick och eftersom jag har ett litet litet veck eller ärr precis där så har jag i hela mitt liv trott att det var urinröret. Ingen skillnad före o efter förlossningar.

• Anonym (Förvånad)
    Anonym (Bm) skrev 2017-02-16 21:19:25 följande:

Kan garantera dig att det inte finns något som heter "det ska sitta" när det kommer till urinröret. Alla kvinnor ser olika ut. Har sett mååånga underliv ;). Du är helt normal.

Nej det är väl så :) skönt att höra att det inte är ovanligt :)
  • Anonym (Förvånad)
    Anonym (fiffi) skrev 2017-02-16 21:24:18 följande:

Mitt urinrör sitter också väldigt nära slidmynningen. Hade inte heller någon koll förräns jag en dag för några år plockade fram spegeln och letade fram urinrörsmynningen av ren nyfikenhet. Har sedan dess bara antagit att jag är lite lätt missbildad. Kul höra att det finns fler med denna sortens anatomi. Tror dock inte det är någon större fara eftersom det förmodligen råder stor variation i hur underliv ser ut.

Haha jaa man började ju undra om man antingen är lite missbildad eller blivit efter förlossning. Men väldigt skönt att höra att man varken är ensam om det och att det är helt normalt :)
  • Anonym (Förvånad)
    Anonym (Ann Onym) skrev 2017-02-16 21:29:41 följande:

Mitt urinrör sitter precis vid slidmyninngen. Det fick jag lära mej av en trevlig kvinnlig gynekolog vid nästan 50 års ålder.... på anatomiska bilder sitter urinröret mycket mer framåt som en liten prick och eftersom jag har ett litet litet veck eller ärr precis där så har jag i hela mitt liv trott att det var urinröret. Ingen skillnad före o efter förlossningar.

Åh så skönt att höra att det finns fler och att det dessutom inte är något konstigt. Tänk vad tokigt att man haft så dålig koll på hur det ser ut :p
  • Anonym sjuksköterska

Kvinnors urinrör kan mynna ut på väldigt varierande plats. Har aldrig sett någon urinrörsmynning utvändigt. Att mynningen kan sitta på olika ställen bidrar till att den kan vara svår att hitta. Jag har mycket svårt att tänka mig att den kan flytta på sig, vi har den anatomi vi fötts med så länge vi inte gör ingrepp i den.

• Anonym (M)

Jag har varit nyfiken och kollat i mitt underliv sen jag var ganska liten men har aldrig förstått mig på anatomibilderna man ser. Jag har tagit för givet att mitt urinrör är så pyttelitet att det inte syns för där uppe under klitoris där det sitter på alla bilder, typ flera centimeter ifrån slidan, där finns ingenting. Det var bara nåt år sen som jag insåg var mitt urinrör egentligen satt. Trodde jag var onormal men har fått bekräftat att jag är helt normal. Det sitter liksom "vägg i vägg" med slidan. Det är lite svårt att se själva öppningen och svårt att beskriva men precis ovanför slidöppningen sitter det som en liten "klump" som, om jag krystar, öppnar sig lite. Det är några små flikar som täcker det men där är öppningen. Jag har haft en hel del UVIs men har aldrig fått höra att det beror på urinrörets placering.

• Anonym (Ann Onym)

Ha , det verkar som om vi alla hade samma anatomibok i skolan. Eller att alla anatomiböcker visar samma variant fast det finns många. Jag var dessutom livrädd för att få urinkateter vid förlossning eftersom den lilla prick jag trodde var urinröret var så himla liten. ????

• MammAmma

Vi kan se väldigt olika ut där nere och det allra mesta är normalt. Urinrörsmynningens position är en sån grej som kan sitta väldigt olika från kvinna till kvinna. Min sitter väl ungefär mitt emellan slidmynningen och klitoris. Har haft två UVI och jag har fått dem efter samlag.

• Anonym (Förvånad)
    Anonym sjuksköterska skrev 2017-02-17 11:02:30 följande:

Kvinnors urinrör kan mynna ut på väldigt varierande plats. Har aldrig sett någon urinrörsmynning utvändigt. Att mynningen kan sitta på olika ställen bidrar till att den kan vara svår att hitta. Jag har mycket svårt att tänka mig att den kan flytta på sig, vi har den anatomi vi fötts med så länge vi inte gör ingrepp i den.

Ja, man vet ju att alla ser olika ut, ingen har ju likadana blygdläppar som någon annan, men jag visste inte att urinröret kunde sitta på helt olika ställen. Hehe men man lär ju sig något nytt varje dag sägs det :p
  • Anonym (Förvånad)
    Anonym (M) skrev 2017-02-17 22:44:03 följande:

Jag har varit nyfiken och kollat i mitt underliv sen jag var ganska liten men har aldrig förstått mig på anatomibilderna man ser. Jag har tagit för givet att mitt urinrör är så pyttelitet att det inte syns för där uppe under klitoris där det sitter på alla bilder, typ flera centimeter ifrån slidan, där finns ingenting. Det var bara nåt år sen som jag insåg var mitt urinrör egentligen satt. Trodde jag var onormal men har fått bekräftat att jag är helt normal. Det sitter liksom "vägg i vägg" med slidan. Det är lite svårt att se själva öppningen och svårt att beskriva men precis ovanför slidöppningen sitter det som en liten "klump" som, om jag krystar, öppnar sig lite. Det är några små flikar som täcker det men där är öppningen. Jag har haft en hel del UVIs men har aldrig fått höra att det beror på urinrörets placering.

Ja jag har också trott att urinröret är pyttelitet och att man därför aldrig lagt märke till det liksom. Och definitivt att det satt längre upp och typ gömdes vid klitorishuvan eller vad det heter. Men så fel man kan ha :p
  • Anonym (Förvånad)
    Anonym (Ann Onym) skrev 2017-02-18 10:16:35 följande:

Ha , det verkar som om vi alla hade samma anatomibok i skolan. Eller att alla anatomiböcker visar samma variant fast det finns många. Jag var dessutom livrädd för att få urinkateter vid förlossning eftersom den lilla prick jag trodde var urinröret var så himla liten. ????

Ja verkligen! Har googlat massa om det och alla bilder och alla beskrivningar säger att det ska sitta mellan klitoris och slidmynningen, men inget att det tydligen kan variera mycket från kvinna till kvinna. Då kände man sig rätt onormal när det nästan sitter i slidan. Trodde också att det var ett pyttehål men på mig är det ganska stort (om man jämför med vad jag trodde). Fattade verkligen inte vad det var först när jag upptäckte det haha.
  • Anonym (Förvånad)
    MammAmma skrev 2017-02-18 10:25:07 följande:

Vi kan se väldigt olika ut där nere och det allra mesta är normalt. Urinrörsmynningens position är en sån grej som kan sitta väldigt olika från kvinna till kvinna. Min sitter väl ungefär mitt emellan slidmynningen och klitoris. Har haft två UVI och jag har fått dem efter samlag.

Ja det verkar som det är så, hehe hade ingen aning att det kunde variera så. Klart alla ser olika ut men trodde att allt satt ungefär på samma ställen på oss. Okej, då är ditt urinrör ett riktigt skolexempel kan man nästan säga :p

Jag vet ju inte om uvi och urinrörets placering har något samband men tanken slog mig bara, när det sitter typ där snoppen ska in kanske det är därför det lätt kommer främmande bakterier och ställer till det. Men det är aldrig varken någon läkare eller gynekolog som sagt något om det så det är bara mina amatörfunderingar ;p
  • Anonym (M)
    Anonym (Ann Onym) skrev 2017-02-18 10:16:35 följande:

Haha gud, min mamma älskade av nån anledning att skrämma upp mig med alla hemska medicinska grejer hon blivit utsatt för (gastro- och rektoskopi, visdomstandsutdragning, kateter osv) och berättade att när man fick kateter då var det minsann en slang stor som ett sugrör som skulle in i ett hål som var ungefär lika stort som ett hårstrå i diameter. Första gången jag såg mitt urinrör "öppna" sig när jag undersökte och krystade fick jag en chock, vadfan var det där för hål som plötsligt sprack upp?!
    Anonym (Förvånad) skrev 2017-02-18 10:45:47 följande:
    Ja det verkar som det är så, hehe hade ingen aning att det kunde variera så. Klart alla ser olika ut men trodde att allt satt ungefär på samma ställen på oss. Okej, då är ditt urinrör ett riktigt skolexempel kan man nästan säga :p

Jag vet ju inte om uvi och urinrörets placering har något samband men tanken slog mig bara, när det sitter typ där snoppen ska in kanske det är därför det lätt kommer främmande bakterier och ställer till det. Men det är aldrig varken någon läkare eller gynekolog som sagt något om det så det är bara mina amatörfunderingar ;p

Läste nånstans att UVI kan bero på ställningar där man "masserar in" bakterier i urinröret, då kanske placeringen spelar roll. Men masserar in bakterier vette fan om man gör när man har sex så jag tror båda grejerna är bullshit.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (M) skrev 2017-02-17 22:44:03 följande:

för mig satt allt enligt anatomi bilderna innan förlossning. efter förlossning nästan  som du beskrivit det ovan, en liten "klump" som, om jag krystar, öppnar sig lite.  fast i främre slidväggen, en liten "klump" som, om jag krystar, öppnar sig lite. 
    Jag har aldrig problem med UVI. Är dock orolig inför kommade förlossning då jag inte vill att fler saker ska ändra sig radikalt. 

• Anonym (H)

Jag har aldrig fött barn, men mitt urinrör sitter otroligt nära slidmynningen om inte i.. Vet inte hur många gånger jag tänkt att mitt underliv ser ut som på anatomibilder och sen kissat ner min hand totalt när jag kissat i en mugg för kissprov, haha! Fått flytta bak muggen till mellangården ocj slidmynningen för att det ens ska komma i muggen.

Svar på tråden Ditt urinrör?