Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Ditt urinrör?

Jag har varit nyfiken och kollat i mitt underliv sen jag var ganska liten men har aldrig förstått mig på anatomibilderna man ser. Jag har tagit för givet att mitt urinrör är så pyttelitet att det inte syns för där uppe under klitoris där det sitter på alla bilder, typ flera centimeter ifrån slidan, där finns ingenting. Det var bara nåt år sen som jag insåg var mitt urinrör egentligen satt. Trodde jag var onormal men har fått bekräftat att jag är helt normal. Det sitter liksom "vägg i vägg" med slidan. Det är lite svårt att se själva öppningen och svårt att beskriva men precis ovanför slidöppningen sitter det som en liten "klump" som, om jag krystar, öppnar sig lite. Det är några små flikar som täcker det men där är öppningen. Jag har haft en hel del UVIs men har aldrig fått höra att det beror på urinrörets placering.

• Anonym (M)
    Anonym (Ann Onym) skrev 2017-02-18 10:16:35 följande:

Ha , det verkar som om vi alla hade samma anatomibok i skolan. Eller att alla anatomiböcker visar samma variant fast det finns många. Jag var dessutom livrädd för att få urinkateter vid förlossning eftersom den lilla prick jag trodde var urinröret var så himla liten. ????

Haha gud, min mamma älskade av nån anledning att skrämma upp mig med alla hemska medicinska grejer hon blivit utsatt för (gastro- och rektoskopi, visdomstandsutdragning, kateter osv) och berättade att när man fick kateter då var det minsann en slang stor som ett sugrör som skulle in i ett hål som var ungefär lika stort som ett hårstrå i diameter. Första gången jag såg mitt urinrör "öppna" sig när jag undersökte och krystade fick jag en chock, vadfan var det där för hål som plötsligt sprack upp?!
    Anonym (Förvånad) skrev 2017-02-18 10:45:47 följande:
    Ja det verkar som det är så, hehe hade ingen aning att det kunde variera så. Klart alla ser olika ut men trodde att allt satt ungefär på samma ställen på oss. Okej, då är ditt urinrör ett riktigt skolexempel kan man nästan säga :p

Jag vet ju inte om uvi och urinrörets placering har något samband men tanken slog mig bara, när det sitter typ där snoppen ska in kanske det är därför det lätt kommer främmande bakterier och ställer till det. Men det är aldrig varken någon läkare eller gynekolog som sagt något om det så det är bara mina amatörfunderingar ;p

Läste nånstans att UVI kan bero på ställningar där man "masserar in" bakterier i urinröret, då kanske placeringen spelar roll. Men masserar in bakterier vette fan om man gör när man har sex så jag tror båda grejerna är bullshit.
Svar på tråden Ditt urinrör?