• MagicWand

Utkastad från mitt eget hem

Mellan mig och min partner har det varit otroligt jobbigt en längre period. Sedan i slutet av förra sommaren har han blivit alltmer arg och aggressiv och dagligen utövat psykisk misshandel. Runt jul och nyår var det så jobbigt och nära började förstå. I början på Januari hämtade min familj mig, men jag är tillbaka igen. Nu till min fråga.

Vi äger ett hus tillsammans, halva lånet står på mig, men han är väldigt bestämd med att jag lämnade honom, därför är det han som bestämmer över huset och endast han som bor där. Han kastar ut mig var och varannan dag och sedan en vecka tillbaka har jag sovit i mammas gästrum. Det väntar en reparation i huset och han säger att jag har skyldighet att betala hälften av reparationen vilket kommer kosta 30.000-40.000. Han säger också att jag har skyldighet att betala hälften av alla möbler som han vill ha nytt. Han vill inte ha mig där men han vill inte heller lösa ut mig. Har jag skyldighet att betala allt hälften som har med huset att göra, eller har jag skyldighet att betala min del av lånet?

Förlåt om jag är otydlig. Min hjärna funkar inte som den ska.

• Svar på tråden Utkastad från mitt eget hem
  • Lena

Kontakta en advokat och avsluta förhållandet. Då får han köpa ut dig och ta över lånet.

• Dixie

Varför ska du betala för hans möbler?

Kontakta en jurist och få hjälp av sälja din del av huset - och flytta inte tillbaka fler gånger!!

• Queennr1

Såklart ägandet av huset inte har att göra med om du gör slut eller ej.

• Kjell2
    MagicWand skrev 2017-02-17 08:02:14 följande:

Mellan mig och min partner har det varit otroligt jobbigt en längre period. Sedan i slutet av förra sommaren har han blivit alltmer arg och aggressiv och dagligen utövat psykisk misshandel. Runt jul och nyår var det så jobbigt och nära började förstå. I början på Januari hämtade min familj mig, men jag är tillbaka igen. Nu till min fråga.

Vi äger ett hus tillsammans, halva lånet står på mig, men han är väldigt bestämd med att jag lämnade honom, därför är det han som bestämmer över huset och endast han som bor där. Han kastar ut mig var och varannan dag och sedan en vecka tillbaka har jag sovit i mammas gästrum. Det väntar en reparation i huset och han säger att jag har skyldighet att betala hälften av reparationen vilket kommer kosta 30.000-40.000. Han säger också att jag har skyldighet att betala hälften av alla möbler som han vill ha nytt. Han vill inte ha mig där men han vill inte heller lösa ut mig. Har jag skyldighet att betala allt hälften som har med huset att göra, eller har jag skyldighet att betala min del av lånet?

Förlåt om jag är otydlig. Min hjärna funkar inte som den ska.

Står du som delägare till huset kan han inte kasta ut dig. Du har full rätt att vara där.

Räkningar du står på som lån, el, föräkring är det bästa att du bidrar till. Betala inga renoveringar eller liknade som du inte vill ha.

Anlita ett proffs och ansök om bodelning snabbt.
  • sextiotalist

Ansök om bodelning snarast

• jghghg

Kosta på dig en advokat. Ansök om en bodelningsman. Lycka till!

Svar på tråden Utkastad från mitt eget hem