Jag rekommenderar Kungsholmen, där har du nära till allt, du kan promenera eller cykla ned till city, men du har ändå vattnet och badplatser nära. Eller ta tunnelbanan eller bussar. Eller båt. Bil behövs inte om du bor nära kommunikationer. Uppvuxen här och jag har inget körkort.
Det är inte farligt att ta tunnelbanan nattetid heller, alla gör ju det hela tiden, har aldrig känt mig rädd, men om man är pensionär eller rädd av sig, så finns ju taxi. Tar taxi ibland, mest av lathet, visst det kostar ju, men jämfört med att ha egen bil så är det billigt, om man inte åker hela tiden.
Vi har väl både märkeskläder och ickemärkeskläder, precis som överallt annars, en mix i garderoben.
Ibland är det rätt trångt i rusningstrafik, men om man inte har superbråttom, så kan det vara taktiskt att vänta 1-2 min på nästa tåg eller buss, som kanske har lite mer utrymme. Ibland kan det vara störningar, men det är väldigt sällan.
Har du råd med en 2:a i innerstan så tycker jag att du ska satsa på det, det är ju mer prisvärt per kvm, 1:orna är väldigt eftertraktade och därmed ganska dyra per kvm. Men köp inte större än vad du behöver. Läge är så mycket viktigare, närhet till bra kommunikationer och ett mysigt område. Se till att du köper i en bra förening, så de inte är skuldsatta. Kolla upp bostadsrättsföreningen på allabrf.se.
Tycker att du ska ta och åka till Stockholm och promenera runt lite, åka lite mellan olika platser, kanske ta och gå på lite lägenhetsvisningar och se var du trivs.