• Anonym (lantis)

Hur är det att bo i Stockholm?

Jag är en lantis med funderingar på att flytta till Stockholm pga jobb. Jag har aldrig ens varit i Stockholm så jag undrar hur det är att bo där? Är människor otrevliga? Är allt stressigt? Var är bäst att bo om man vill bo centralt (jag har råd)? Berätta allt! Klarar man sig utan bil?

• Svar på tråden Hur är det att bo i Stockholm?
  • Anonym (Usch)

Född och uppväxt i Stockholm, flyttade för gott för ett år sedan. Staden jag lämnade var inte samma jag växte upp i. Tiggare överallt, gäng som drar runt. Du måste alltid hålla koll på omgivningen. Tunnelbanan och pendeln är otrevliga till och med mitt på dagen. Jag har blivit rånad två gånger, bägge mitt på dagen i kollektivtrafiken. Tafsad på och skriken efter fler gånger än jag kan räkna.

Ska du bo i Stockholm se till att du har råd med innerstaden. Närförorterna ligger som isolerade små öar i helvetessjöarna av kaos och misär, och tunnelbanan som tar dig dit går även till de värsta områdena (med klientel därefter).

• Noname00
    MissNastrax skrev 2017-02-18 23:40:22 följande:

Jag flyttade till sthlm av 3 orsaker egentligen, kärlek, fick panik av lilla Örebro (har även bott flera mil utanför på landet) och jobb.

Man klarar sig utan bil men jag vill ha bil.

Råd att bo, beror ju på dig.. vi är två och bor i en hyres etta utanför centrum men ändå förhållandevis nära (speciellt med bil).

Jag tycker folk är lättare här att få kontakt med och är trevliga dock så är det mer stress överlag därav kan en del verka snäsiga.

Stress är också beroende på dig, jag blir stressad på jobb men inte i kollektivtrafik, vanliga trafiken eller överlag.. verkar vara en missuppfattning för att folk ränner mycket / går snabbt men det gjorde jag redan innan så var osynkad med "Öret".

Sen gillar jag att det finns så mycket att göra här och så nära till både natur och annat och så mycket olika människor och så mycket olika intressen man kan testa sig fram med.. Idag har jag hunnit med en hantverksmässa och shoppat pärlor och garn, ätit på restaurang och varit på rock konsert inom en radie på 30 mins avstånd från hemmet.

Där jag bor är det lugnt, tryggt och förhållandevis tyst, man vågar gå ute i mörker med hunden och det är alltid människor i rörelse.

Längtar inte tillbaka till någon mindre stad.

Hur långt ut bor ni? är det typ gröna eller röda linjen?
    Jag har bott väster ut på gröna 20 min från centralen, otroligt bra område och är det fortfarande.
  • cosinus

Vi bodde i Årsta några år. Gillade det området, midsommarkransen och Aspudden är två andra områden jag tyckte var väldigt mysiga.

• Dementoria
    Anonym (d) skrev 2017-02-19 01:59:41 följande:
    15 minuter? Vet du hur lång tid det tar att vänta på att dörrjävlarna på tåget ska öppnas, sen ska du zickzacka fram bland alla människor som går som zombier när du sedan 20 minuter senare står på plattan efter att ha lämnat tåget...

Skogen? Vilken skog? Är det kyrkogården vid Klara kyrka du syftar på?

Du är inte född i Stockholm va?
    Fast det tar inte mycket mer än 15 minuter (17 med bil, 19 med buss) från Slussen till Hellasgården till exempel. Att Slussen just nu är ett helvete är ju som det är med det finns faktiskt skog helt nära innerstaden (och inne i!).
  • Anonym (Förorts tjej)

En lägenhet Centralt kostar alltifrån 2-3 miljoner och uppåt. Är du ensamstående kan det bli svårt att låna de pengarna, men det beror förstås på vad du har för jobb.

Jag har bara bott i förorterna men skulle jag bo Centralt skulle jag vilja bo i Skanstull eller Gamla stan. Det finns en bra simhall vid Skanstull (Eriksdalsbadet) och ett Friskis och Svettis (det är viktigt för mig) Det finns också många fina promenadstråk, bra butiker och caféer. Gamla stan vill jag bo i för jag älskar den stadsdelen, det är så vackert där.

Det bästa med att bo i Stockholm är att det finns mycket att göra, det finns tusentals föreningar för alla möjliga intressen, det finns restauranger, bio, museum och föreläsningar av olika slag.

• Anonym (Vårvindar susar mellan mina öron)
    Anonym (d) skrev 2017-02-19 01:59:41 följande:

15 minuter? Vet du hur lång tid det tar att vänta på att dörrjävlarna på tåget ska öppnas, sen ska du zickzacka fram bland alla människor som går som zombier när du sedan 20 minuter senare står på plattan efter att ha lämnat tåget...

Skogen? Vilken skog? Är det kyrkogården vid Klara kyrka du syftar på?

Du är inte född i Stockholm va?

Du har inte varit utanför tullarna va? =)

Jag cyklar från Hellasgården till city på under 20 minuter. Från Sörmlandsleden i Nackareservatet (börjar i Björkhagen) tar det ca 15 minuter med T-banan.

Ta en promenad upp på Hammarbybacken och blicka söderut och du får se skog så långt ögat kan nå.
  • Aniiee
    Anonym (Vårvindar susar mellan mina öron) skrev 2017-02-19 11:40:40 följande:
    Du har inte varit utanför tullarna va? =)

Jag cyklar från Hellasgården till city på under 20 minuter. Från Sörmlandsleden i Nackareservatet (börjar i Björkhagen) tar det ca 15 minuter med T-banan.

Ta en promenad upp på Hammarbybacken och blicka söderut och du får se skog så långt ögat kan nå.
    Japp. Och själv tar jag mig från Älvsjöskogen till Plattan på ca 40 minuter med apostlahästarna + pendeln, eller strax över 20 med bil.

Visst lite längre, men då är 20+ minuter ren promenad.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anonym (Kungsholmsbo)

Jag rekommenderar Kungsholmen, där har du nära till allt, du kan promenera eller cykla ned till city, men du har ändå vattnet och badplatser nära. Eller ta tunnelbanan eller bussar. Eller båt. Bil behövs inte om du bor nära kommunikationer. Uppvuxen här och jag har inget körkort.

Det är inte farligt att ta tunnelbanan nattetid heller, alla gör ju det hela tiden, har aldrig känt mig rädd, men om man är pensionär eller rädd av sig, så finns ju taxi. Tar taxi ibland, mest av lathet, visst det kostar ju, men jämfört med att ha egen bil så är det billigt, om man inte åker hela tiden.

Vi har väl både märkeskläder och ickemärkeskläder, precis som överallt annars, en mix i garderoben.

Ibland är det rätt trångt i rusningstrafik, men om man inte har superbråttom, så kan det vara taktiskt att vänta 1-2 min på nästa tåg eller buss, som kanske har lite mer utrymme. Ibland kan det vara störningar, men det är väldigt sällan.

Har du råd med en 2:a i innerstan så tycker jag att du ska satsa på det, det är ju mer prisvärt per kvm, 1:orna är väldigt eftertraktade och därmed ganska dyra per kvm. Men köp inte större än vad du behöver. Läge är så mycket viktigare, närhet till bra kommunikationer och ett mysigt område. Se till att du köper i en bra förening, så de inte är skuldsatta. Kolla upp bostadsrättsföreningen på allabrf.se.

Tycker att du ska ta och åka till Stockholm och promenera runt lite, åka lite mellan olika platser, kanske ta och gå på lite lägenhetsvisningar och se var du trivs.

• Anonym (d)
    Dementoria skrev 2017-02-19 11:29:50 följande:

Fast det tar inte mycket mer än 15 minuter (17 med bil, 19 med buss) från Slussen till Hellasgården till exempel. Att Slussen just nu är ett helvete är ju som det är med det finns faktiskt skog helt nära innerstaden (och inne i!).

Beror väl lite på hur mycket trafik det är?

Nu håller de ju på och bygger om hela jävla Slussen så det är väl kaotiskt nog som det är. Den där vändåttan som de hade som trafiklösning tidigare är väl borta. Jag har inte varit där sen förra våren...
  • Dr Nail

Tro mig, du vill hellre bo i en slum utanför Mogadishu. Stockholm är objektivt världens sämsta stad.

• Anonym (Prova)

Testa att bo i Stockholm TS! Flytta och se..

Finns inflyttade från bonnvischan som flyttar hit och älskar stan, och det finns infödda stockholmare som avskyr staden och vill ifrån.,

Stockholm passar inte för alla men flytta hit och prova!

Att bo innanför tullarna kan bli dyrt! Folk rekommenderar Söder(malm) har jag märkt men även om jag personligen gillar söder så vet jag inte om det passar alla. Vissa stadsdelar på Söder är nice men det kan bli dyrt.

Jag skulle rekommendera TS att i första hand leta efter en 1,5 - 2 rok stor lägenhet i områden som Aspudden, Årsta, Kristineberg, Hornstull. Västertorp funkar absolut också men då är det drygt 15 minuter in till T-Centralen. Vissa kvarter i Syndbyberg (egen kommun) är riktigt trevliga också, och då går det fort in till stan med T-bana. Duvbo kan rekommenderas.

Lite längre från "stan" men kanske ändå okej:

Fruängen, Bandhagen (undvik Högdalen - Rågsved - Hagsätra), Liljeholmen, Hammarby, Alvik, Abrahamsberg, vissa delar av Solna, Blackeberg kanske? Johanneshov med fler..

Alltså det finns många bosdadsområden som är trevliga och mysiga, men det är svårt att hitta nåt perfekt. Ett mysigt och lugnt område kan ligga lite väl dåligt till geografiskt och så vidare. Alltid får man kompromissa lite men har du pengar och kan få ett lån kan du nog hitta nåt som passar just dig. Undvik att bo nära och vara beroende av pendeltåg. Undvik!

Finns många bra bostadsområden i Stockhom men det det finns naturligtvis också områden att verkligen undvika. Delar av stan har ju sina sociala problem det ska man inte sticka under stol med. Andra delar av stan kan ligga uselt till om man ser till närheten till kollektivtrafik. Även om det inte behöver vara långt till city mätt i antal kilometer..

Se till att bo nära T-banan.

• Anonym (Prova)

Uteslut inte "förorten". Finns bra områden där det bara tar 20 min in til stan. Det kan funka ett tag. Efter ett par år när du kan stan bättre kanske du märker att det skulle va bättre att bo i nån annan del.

Så uteslut inte Björkhagen, Fruängen, Abrahamsberg/Brommaplan, gamla Råsunda, Sundbyberg, Bandhagen-Högdalen, Farsta kanske rent av? Balckeberg, Mälarhöjden m.fl.

• Dementoria
    Anonym (d) skrev 2017-02-23 22:53:50 följande:
    Beror väl lite på hur mycket trafik det är?

Nu håller de ju på och bygger om hela jävla Slussen så det är väl kaotiskt nog som det är. Den där vändåttan som de hade som trafiklösning tidigare är väl borta. Jag har inte varit där sen förra våren...
    Och jag bor ungefär vid Slussen så då får du nog utgå från att jag har något bättre koll än du på hur lång tid det tar
  • Noname00
    Dementoria skrev 2017-02-24 07:38:03 följande:
    Och jag bor ungefär vid Slussen så då får du nog utgå från att jag har något bättre koll än du på hur lång tid det tar
    Det har ju alltid varit kaos vid slussen och det lär ju inte vara bättre nu?
  • Dementoria
    Noname00 skrev 2017-02-26 13:12:57 följande:
    Det har ju alltid varit kaos vid slussen och det lär ju inte vara bättre nu?
    Nej det är naturligtvis inte bättre nu även om det oftast inte märks speciellt mycket nere vid Nackabussarna. 

Men vad har det med saken att göra? Det är väl bara turister och dumskallar som skulle åka via Slussen ut till Nacka (från söder, med bil)? Diskussionen handlade om hur lång tid det tog ut till "skogen" inte huruvida det är kaos vid Slussen eller ej.
  • Anonym (Jojjo)
    Menjagvetintenånting skrev 2017-02-17 14:50:20 följande:
    Högtalan I tunnelbannan sager var 5e sekund ping pong "Rånrisken är Stor lämmna inte väskor utan tillsyn"

Du kan inte ens gå ut ENSAM på kvällen och du tycker du bor I en bra stad?

Jag har inte överdrivit det minsta, jag bor hällre I Allepo I Syrien än Stockholm,vore bäst om dom nukade skiten till grunden och gör ett nytt försök
    Antar att du skämtar. Annars gör du ju verkligen skäl för ditt nick. 
Svar på tråden Hur är det att bo i Stockholm?