• King Crimson

Att ha mottagning för samtalsterapi hemma?

Jag håller på att läsa klart till samtalsterapeut och kommer starta upp verksamhet som coach/handledare/terapeut. Därtill kommer jag arbeta med vissa alternativa behandlingar.

Tanken är att starta upp en egen verksamhet och jag tänker mig att börja i hemmet då jag har ett rum över. Det ska ske på dagtid när övriga i hemmet är på jobb och skola. Jag bor i vanligt villakvarter.

Hur hade ni reagerat på att gå till en mottagning i vanligt vill kvarter? Inte alls? Positivt? Negativt? Berätta gärna varför.

• Svar på tråden Att ha mottagning för samtalsterapi hemma?
  • King Crimson

Tack för många bra svar!

Jag kommer att bli leg. samtalsterapeut och är utbildad på högskola. Lärare, präster och socionomer kan göra denna vidareutbildning. Det är ganska vanligt att den här typen av terapeuter jobbar på vanliga psykologmottagningar.

De alternativa behandlingsformerna är akupunktur och några varianter på det. Det finns inget vetenskapligt bevisat på att det fungerar, men många blir hjälpta.

• Anonym (E)
    King Crimson skrev 2017-02-19 19:59:46 följande:

Tack för många bra svar!

Jag kommer att bli leg. samtalsterapeut och är utbildad på högskola. Lärare, präster och socionomer kan göra denna vidareutbildning. Det är ganska vanligt att den här typen av terapeuter jobbar på vanliga psykologmottagningar.

De alternativa behandlingsformerna är akupunktur och några varianter på det. Det finns inget vetenskapligt bevisat på att det fungerar, men många blir hjälpta.

Vem/vilka är det som legitimerar dig, vilka är tillsynsmyndighet? Vad är det för utbildning? Jag är socionom och har aldrig hört talas om "leg. samtalsterapeut". I min värld är det inte det en skyddad titel - men det måste det ju vara om du får en legitimation.
  • Anonym (Vera)

Det finns inget som heter legitimerad samtals terapeut, du kan vara legitimerad psykolog eller legitimerad psykoterapeut.

I den första länken står det klart och tydligt att du ska jobba under handledning av en utbildad person, vilket man gör på en öppen vårdsmottagning, men vem ska handleda dig hemma tänker du? Jag hade inte gått till dig, det verkar väldigt oseriöst.

Jag har gått till en utbildad psykolog och psykoterapeut som hade sin mottagning hemma hos sig (en lägenhet mitt inne i stan) Det kändes lite konstigt, jag gick bara tre gånger, naturligtvis slutade jag av andra orsaker än att hon hade mottagningen hemma, men jag skulle inte välja någon som har mottagning hemma igen.

• Fanny b
    Anonym (Nja) skrev 2017-02-19 16:22:02 följande:

Har varit hos en psykolog som hade en lägenhet med separat ingång på nedervåningen i sitt hus som också låg mitt i ett villaområde. Kändes inte konstigt. Du har dock lite uppförsbacke i och med att du inte är psykolog. Och om du har barn så ser jag inte hur du ska kunna hålla din hall helt neutral. Och vad gör du om barnen är hemma av någon anledning? Tveksamt.

Jag kan tänka mig att man som förälder jobbar hemifrån förklarar för barnen att om man i sitt arbetsrum så ska man får vara ifred, speciellt om man tar emot kunder hemma. Har man barn i en ålder där sådana instruktioner inte förstås så är barnen troligen på dagis, för oavsett om man tar emot kunder eller ej så måste man vid hemarbete kunna koncentrera sig på sitt jobb. Är barnen är hemma för att de är sjuka ställer man troligen in kundbesök då.
  • Fanny b

Jag skulle inte ha något emot att gå till en samtalsterapeut som har sin mottagning hemma. Det som är viktigt tycker jag hur bra denne är i sin yrkesroll och inte var denne tar emot sina kunder.

• Anonym (Ghjk)

Det finns en risk med att ta emot folk i sitt hem och det är att gränsen mellan jobb och privat blir otydligare. Jag vet en "coach" som och gör alternativbehandlingar och hon har råkat ut för att folk ringer henne när som helst och vill prata. Och som egenföretagare har hon inte råd att avstyra samtalen. Risken finns att folk knackar på hemma hos dig även utanför avtalade behandlingstider.

• Fililuran

Jag hade inte haft nga problem med det! Skulle kännas lite avväpnande och mer hemtrevligt än en mottagning. Skulle f.ö. också hellre gå till en coach än en psykolog.

• Anonym (Bryllet55)

Skulle inte vilja gå hem till någons privata bostad. Om det var en egen ingång och man inte såg att det var en privat bostad någonstans är det okej. Skulle för egen del inte gå till någon som saknar en seriös högskoleutbildning som leder till legitimation.

Svar på tråden Att ha mottagning för samtalsterapi hemma?