• MissMimsan

    Lämplig ålder på barnvakt

    Hej!

    Jag och min man har två barn som är 4 och 1år gamla och nu ska jag snart börja jobba igen. Vi har då tänkt anlita en barnvakt som kan hjälpa till med hämtning från förskolan ibland när min man är på affärsresa eller har sena möten (jag kommer lämna och han hämta). Vi la ut en förfrågan på FB i grannskapet och fick några svar. Kände bara att jag blev lite osäker på från vilken ålder man klarar att hämta två barn, gå med dem hem ca 1km och ev. laga enklare middag till dem. Har kanske tänkt att samma person också kan vara med barnen några timmar på fredag/lördagkväll någon gång om vi vill gå ut och äta utan barn.

    En tjej som skrev var 14 och det tyckte jag kändes ungt men de kanske är tillräckligt mogna vid den åldern? En annan tjej var 18 och det kändes mer lagom. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Lämplig ålder på barnvakt
  • Queennr1

    Absolut inte yngre än 17... Det handlar ju inte bara om att Klara av det som är tänkt, dvs hämta och göra mat, utan om att ha förmågan att hantera nåt oförutsett som om ett barn bli sjukt, sätter i halsen, spisen börjar brinna etc...

  • Clubulusin
    Queennr1 skrev 2017-02-19 10:21:26 följande:

    Absolut inte yngre än 17... Det handlar ju inte bara om att Klara av det som är tänkt, dvs hämta och göra mat, utan om att ha förmågan att hantera nåt oförutsett som om ett barn bli sjukt, sätter i halsen, spisen börjar brinna etc...


    Instämmer. Ge hen en HLR/första hjälpen-kurs om barn också. Det är alltid bra att kunna!
  • MissMimsan

    Då tänker jag inte helt fel i alla fall. Det var 14 åringens mamma som skrev att hon var mycket ansvarsfull. Men man ska väl gå på sin magkänsla. 14år kanske är lagom om min man har barnen hemma men behöver sätta sig i telefonmöte på kontoret så han ändå är tillgänglig om något allvarligt händer.

  • MissMimsan
    Clubulusin skrev 2017-02-19 10:30:42 följande:

    Instämmer. Ge hen en HLR/första hjälpen-kurs om barn också. Det är alltid bra att kunna!


    Det ska vi absolut göra! Är själv instruktör i HLR på barn så det är standard ????
  • Fru Ve

    Kan man välja en tjej som är 18 istället för en som är 14 så är nog det bra. Men jag tror även 14-åringen skulle kunna klara det om hon är ansvarsfull. Det är nog väldigt individuellt vad man klarar i den åldern. Har man en ung barnvakt kanske man börjar med kortare stunder och att det t.ex. finns mat färdig hemma som bara är att värma. Och sen utöka ansvaret om det går bra.

  • Glinda från Oz

    Jag skulle inte låta en 14- åring ha ansvar över en ettåring. Jag tycker 16 år och uppåt är en bra ålder.

  • elin1989

    Jag tycker gymnasieåldern är lagom. Så typ 15-16+. Jag passade fyra barn (8, 4, 2, 2) två eftermiddagar i veckan från ettan i gymnasiet. Det funkade bra.

  • Trippelmamma76

    Aldrig att jag skulle anförtro en 14-åring ansvaret för det käraste jag har. De har ju inget utvecklat konsekvenstänkande i den åldern. Det vete fasen om jag hade gjort med en 18-åring heller sådär i allmänhet, men det beror mer på personlig lämplighet där.

  • Glinda från Oz
    athanatos skrev 2017-02-19 14:23:57 följande:

    Varför så unga? Varför inte någon över 50?


    Det är få över 50 år som skulle vara intresserade och om de är det blir lönen en helt annan.
  • fluu

    Nja, 14 år hade väl varit okej om barnvakten kom hem till oss, kände barnet sedan innan och det bara handlade om några timmar, men inte att hämta på fsk och liknande. Då hade jag tänkt minst 16 år.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Trippelmamma76

    Skulle förskolan ens släppa iväg barnen med en 14-åring? Har för mig att vissa förskolor har en uttalad åldersgräns för vilka de överlåter ansvaret på vid hämtning till.

  • tropadigsjalv

    Hela tonåren igenom handlar det mest om personlig lämpnad tycker jag - det är stoooor skillnad mellan olika individer. Fjorton låter ungt men det är inte säkert att en artonåring är mognare heller, det beror så mycket på vad man hunnit uppleva och hur långt i den fysiska mognaden man har kommit. Vill du ha ett säkert kort, välj en barnvakt som är vuxen på riktigt (25+).

    Rätt tonåring på rätt plats brukar däremot funka utmärkt. Eftersom ni har två svar (14-åringen och 18-åringen) kan ni ju bjuda in dem en åt gången så att de får träffa barnen och se hur det känns - då märker ni ju lite mer hur de är som folk.

  • blairw

    Håller med andra om att 14 år är för ungt. Handlar egentligen inte om hur ansvarsfull 14-åringen är ens, men är det verkligen schysst att lägga allt det ansvaret på en 14-åring? Menar då som några andra påpekat, ansvaret ifall något oförutsett händer - olycka, brand osv.

Svar på tråden Lämplig ålder på barnvakt