Inlägg från: K med lilla E |Visa alla inlägg
  • K med lilla E

Lämna barnen ensamma över natten?

Anonym (*~*) skrev 2017-02-19 23:54:54 följande:
    Jag kanske uttryckte mig fel, avlastning är väl inte rätt ord just i det avseendet utan mer egen tid för att orka. Men ja en 15 åring kan man lämna några timmar men han behövde mer. I hans fall så valde han att sova en natt på hotell för att få sin egen tid och finnas nära ifall tonåringen behövde honom. På så sätt kunde han slappna av bättre

Nu tog jag bara det som ett exempel för det har hänt. Men man kan ju behöva komma bort en natt av flera olika anledningar. Spelar ingen roll vilken utan tråden handlar om viken ålder set bör vara på barnet när det kan vara ensamt en natt hemma.
    Och jag tror att jag verkligen inte skulle kunnat slappna av om jag lämnat min 15-åring hemma ensam Cool. Ett så gammalt barn som man kan lämna ensam hemma behöver man oftast inte komma ifrån för att få egentid. När de är så stora så sköter de sig ju själva hemma och vill ofta sitta ensamma på sitt rum eller vara med kompisar, det är ju inte så att man behöver åka hemifrån för att få egentid. Jag förstår inte exemplet alls faktiskt. 
  • K med lilla E
    Anonym (*~*) skrev 2017-02-20 13:14:39 följande:
    Det där avgör du ju själv för det är ett rent hypotetiskt barn och jag undrar var människor tycker att gränsen går. Påverkar det om nån vuxen finns i närheten eller ej? Är det mer ok om föräldrarna ska jobba än om den ska ägna sig åt nöjen? Vad är det som avgör om det är ok eller inte? Då pratar vi alltså om ett normalutvecklat barn som inte har några speciella svårigheter...

I vilken ålder är det ok att lämna ett barn ensamt över natten, säg 24 timmar om barnet själv är med på det?
    Det är ju  jättesvårt att svara på. I en viss ålder så vill ju ungen inget hellre än att föräldrarna SKA åka iväg över natten för att de ska få vara ensamma och i de lägena ska man verkligen som förälder stanna hemma anser jag....

Min dotter fyller 13 och om det verkligen var en krissiutation (kan iofs inte komma på någon) så skulle hon väl klara sig ensam över natten, men hon är mörkrädd och så jag skulle ta med henne på vad det än var. På dagarna kan hon vara ensam "hur länge" som helst. Dvs hon kan fixa mat och så, men ensam över natten nej. 
  • K med lilla E
    Anonym (*~*) skrev 2017-02-22 09:11:19 följande:
    Ja jag har behov av lite ensamtid men omständigheterna gör att jag inte kan få det just nu. Barnen skulle kunna klara sig ensamma och skulle inte ha något emot det men deras pappa väljer att bråka om allt och hotar med socanmälan om de lämnas en natt. Barnen går först så mina "behov" får vänta.
    Men om han bråkar om det och inte tycker att de kan vara ensamma hemma för att du behöver komma iväg, varför kan inte han ta dem då?
  • K med lilla E
    Stårschan skrev 2017-02-22 09:49:34 följande:
    Nu lär jag väl få alla separerade föräldrar på mig, men måste han verkligen bli informerad om det? Du har dem ju på heltid. Om han så skulle anmäla till soc - tror du att de skulle ta honom på allvar?
    Tänkte precis detsamma. Han behöver väl inte få veta att barnen är hemma en natt själva? 
Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?