• Anonym (*~*)

Lämna barnen ensamma över natten?

Vid vilken ålder kan man lämna sina barn ensamma en natt? Förstår att det är väldigt olika från barn till barn men om man tänker ett barn utan svårigheter som själv kan tänka sig att vara ensam hemma. Finns det från myndigheterna (typ soc) nån åldersgräns där det känns accepterat efter eller nån gräns där de absolut inte får lämnas innan? Var tycker ni själva att gränsen går? Är det skillnad om man själv eller nån annan anhörig eller tex en granne finns i närheten för att rycka in om det är nåt. Ändrar det gränsen mot om barnet/tonåringen får klara sig helt själv? Är det skillnad om det är en natt, flera nätter, en vardag eller en helg?

• Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?
  • Lena

Inte innan de klarar att vara hemma en hel dag så inte innan mellanstadiet.

• riboflavin

Beror ju lite på vad som avses med över natten också? Om mamma börjar jobba 23 när barnen somnat och pappa kommer hem 05 redo att väcka och göra frukost hade jag personligen kunnat lämna en mogen och trygg 8-åring och uppåt hemma. Men då räknar jag med att någon granne är informerad och tillgänglig.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Soc.)
    riboflavin skrev 2017-02-19 14:49:28 följande:

Beror ju lite på vad som avses med över natten också? Om mamma börjar jobba 23 när barnen somnat och pappa kommer hem 05 redo att väcka och göra frukost hade jag personligen kunnat lämna en mogen och trygg 8-åring och uppåt hemma. Men då räknar jag med att någon granne är informerad och tillgänglig.

Vilket socialtjänsten utan tvekan skulle se som en rejäl omsorgsbrist.
  • Anonym (*~*)

ok eftersom tidsaspekten har kommit upp så säg att jag menar 24 timmar. Så de får klara sig helt själva, fixa sin egen mat (sen om det är att laga från grunden, värma nåt färdigt, köpa hämtmat eller annat spelar ingen roll), hå och lägga dig själva och vakna själva. Det är alltså ett hypotetiskt barn som klarar av detta. Som jag skrev tidigare så är alla barn olika och jag pratar inte om något specifikt barn utan i allmänhet vad som anses ok...

• Fru Ve

Spontant känns högstadiet som en gräns för mig. De flesta kommuner erbjuder ju plats på nattis tom 12 år så efter det så måste man ju kunna lämna barnet utan att bli soc-anmäld om man jobbar natt.

• Anonym (*~*)

Men om man inte jobbar natt då utan bara ska iväg på något nöjesrelaterat eller är ensamstående och aldrig har någon egentid så man vill sova på hotell en natt, eller att barnen inte vill följa med till landet över helgen eller nåt sånt...

• elyse

I högstadieåldern om det är en natt. Fler nätter än så så i gymnasiet.

• Anonym (*~*)

Förresten, tack för era svar allihop

Fortsätt gärna skriva, tycker att det är intressant att läsa allas olika synvinklar

• nnzkxk

Min pappa låter mig aldrig gå ut många retar mig för att jag inte ens får gå ut i trädgården. Men när mamma försvarar mig så slår han henne och mig mina syskon lämnade huset så fått dom gick. Jag planerar att rymma jag har ringt till socialen men inget hjälper så antingen rymma eller självmord.

Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?