Inlägg från: Påven Johanna II |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna II

Lämna barnen ensamma över natten?

Från början av högstadiet och framåt har det känts helt okej för min del och för mina barns del att lämna dem, och då inte bara över en natt. 

• Påven Johanna II
    micjos skrev 2017-02-21 13:43:41 följande:

Beror på... mina äldsta är 12 och 14, tror inte jag skulle kunna slappna av om de var ensamma så länge själva. Mycket ansvar! Vad gör de om det börjar brinna? Om nån sätter i halsen, särskilt om det bara är en hemma osv? Detta gäller ju att veta i praktiken också o inte bara i teorin. Dagtid brukar de vara några tim hemma om de inte vill följa med dit vi ska, men de brukar inte få äta något då eller öppna om det ringer på.

Men sätter i halsen? Om det bara är en hemma? Det kan hända under hela livet och få en potentiellt fatal utgång, men bara för att det finns en sådan risk kan man ju inte stanna hemma med dem för alltid. 

Vilka ytterligheter det finns. Vi har de som går ifrån spädbarn i både bil och hem och som resonerar att börja brinna kan det ju göra om de är hemma också, och så har vi de som inte vill lämna en 14-åring i händelse av brand eller sätta-i-halsen-incidenter. 

"Brukar inte få något att äta då" - det låter helt rubbat faktiskt. Menar du allvar?
  • Påven Johanna II
    Stårschan skrev 2017-02-21 13:53:45 följande:
    Handen på hjärtat - hur många föräldrar har så mycket praktisk erfarenhet av detta?

Menar du på fullt allvar att dina högstadieungdomar inte klarar av att fixa mat åt sig själva om de är hemma själva? Eller ännu värre - att de är förbjudna att ens försöka? Förvånad
    Jag undrar också om det är så att micjos själv bara äter när någon annan är närvarande och kan utföra en heimlichs manöver om olyckan är framme. För det är väl inte bra om tonåringarna blir moderlösa på grund av ett lättsinnigt ätande av en oliv i tv-soffan i ensamhet. 
  • Påven Johanna II
    Anonym (HAHA) skrev 2017-02-21 14:01:09 följande:
    Jag älskar att du säger att det låter helt rubbat. Skrattade högt för mig själv här i soffan :)
    Det lät kanske roligt, men jag menar det verkligen. Den som inte låter en 12- och en 14-åring äta något om de inte övervakas har för länge sedan passerat vanlig föräldraomtanke och omsorg och istället utvecklat något sjukligt kontrollbehov som förstås gör långt mycket mer skada än det gör nytta. Som gjort för en överförd och problematisk karaktärsneuros, tvångssyndrom eller värre. 
Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?