Annita skrev 2017-02-21 12:28:12 följande:
Beror förstås på barnet, om det är ett ängsligt barn eller väldigt självständigt. Minst högstadiet, skulle jag säga. Femton år skulle helt klart kunna vara okej.
Men! Jag tycker faktiskt att det beror en del på VARFÖR man som förälder inte är hemma - är det "business" eller "pleasure"?
Att göra som pappan i exemplet, bo på hotell och äta god frukost, känns rentav lite taskigt. Visst det beror också på - kanske har femtonåringen bett om att få prova att sova ensam, och den vuxne säger okej och passar på att bo på hotell. Men om det är den vuxnes behov att "slippa" sitt barn som ligger bakom, så känns det nog inte så kul för barnet.
Kanske har det inte alls med saken att göra, men när mina barns pappa ber mig att ta barnen på "hans" vecka, så känns det rimligt att göra det om han måste bort på jobbkonferens en natt, men inte så rimligt om han vill åka på kärleksweekend med sin partner (vilket har hänt).
Vi åkte som sagt på en ren nöjesweekend för att umgås på tu man hand efter ett hektiskt halvår då vi gått om varandra och knappt haft en hel helg ihop. Få gå på museer och konserter och annat kulturellt som barnen inte är intresserade av. De ville verkligen verkligen inte ha barnvakt, utan fick klara sig på matpengar och matlådor som vi lämnat. De verkade inte alls tycka att det var särskilt märkligt, och gav inte uttryck för något som helst avundsjuka heller. Men visst, är man frånskild är det förstås andra spelregler man har att förhålla sig till.