• Anonym (BI)

Varför "komma ut"?

Nu vill jag diskutera företeelsen att när man vid ett planerat tillfälle berättar för omgivningen om sin sexualitet.
    Vad har de med vad jag gillar att göra och varför ska man behöva förklara eller presentera någonting?
    Jag förstår inte den här företeelsen 2017. Varför inte leva som man vill utan att behöva förvarna omgivningen?
    Att det ska behövas ett stort "komma ut" tillfälle tycker jag riskerar att ha en negativ verkan. Det är ju som att man medger att det skulle vara något konstigt med att vara till exempel gay
    Idag så fattar väl ändå de allra flesta att de barn som växer upp kommer att gilla antingen det motsatta eller det egna könet eller båda, och vilket det blir ska väl rimligtvis inte behöva redovisas i förväg?
    Den dagen jag skaffar en relation med någon av samma kön kommer jag agera precis likadant som i mina heterosexuella relationer.

• Svar på tråden Varför "komma ut"?
  • Anonym (BI)
    Anonym (Bikille) skrev 2017-02-19 18:25:08 följande:

Att komma ut behöver ju inte vara så dramatiskt. Det räcker ju med att säga, det här är Anton, min pojkvän.

Eller att säga att man var på Ikea med pojkvännnen i helgen.

Att samla släkten o ha ett stor komma ut tal känns väl lite onödigt. Men att hela tiden referera till pojk/flickvännen som en kompis eller god vän känns inte heller schysst.

Men det är ju så jag menar, att det inte behöver vara dramatiskt utan det kommer naturligt när man presenterar sin partner. Jag menar företeelsen "komma ut" när man vid en speciell punkt i sitt liv ska ha ett samtal om vilka sexuella preferenser man har.

Nej man ska säga som det är, om man kallar pojk/flickvän för kompis så ljuger man ju
  • Anonym (BI)
    Anonym (carl) skrev 2017-02-19 18:48:11 följande:

För att tro det eller ej så är det inte "ingenting" för många. Min brorson kom ut för två år sedan för att han ville slippa tjatet från familjen om "har du någon flickvän då". Så till slut sa han "Nej, jag kommer inte få någon heller, jag är bög".
    Folk antar en massa. Jag är gift med en man sedan många år, men ändå är det ofta som folk antar att vi är bröder eller så. Speciellt när vi är ute med våra barn.

jag förstår mycket väl att det inte är "ingenting", har aldrig påstått motsatsen

det jag menade var när man pratar om "komma ut" att det ska vara ett speciellt planerat tillfälle just för att berätta om sina sexuella preferenser.

Att komma ut allteftersom det kommer tycker jag är bättre, att när frågan om flickvän säga att nej jag gillar inte flickor på det sättet.

Ja de antar en massa men det tycker jag är deras problem
  • Anonym (BI)
    Anonym (carl) skrev 2017-02-19 19:24:27 följande:
    Det är väl inte så konstigt att det känns speciellt för vissa. För många är det en stor del av ens identitet eller så är man nervös för att berätta. Alla växer ju inte upp i särskilt öppna miljöer. Då är det klart att man kanske vill förbereda sig och göra något speciellt.
    nej det vet jag att många miljöer är så, därför tycker jag att det är som att man bekräftar för de människorna att det är något konstigt och spektakulärt att vara gay om det nu krävs en särskild presentation
    Vad är problemet med att bara skaffa sig en pojk eller flickvän när det är dags för det?
    Ska man ta upp sin sexualitet själv och vänta på reaktioner då står man där och är helt inbjudande till andras kritik, vad ska det spela för roll om de tycker det är bra eller dåligt att vara homo. Om man ens möjliggör ett sånt läge så är det ju som att öppna för att bli dömd
  • Anonym (BI)
    Anonym (carl) skrev 2017-02-19 20:05:22 följande:
    Det tycker inte jag. Inte nödvändigtvis i alla fall. En del grejer vill man kanske bara vara tydlig med. För min man hade det varit svårt att bara dyka upp med mig till exempel. Hans föräldrar hade blivit otroligt chockade och så vill han inte göra mot dem. För många är det faktiskt viktigt att vara hänsynsfulla mot sina familjer och kanske också att de känner stöd från familjen.
    hur gjorde han då?
  • Anonym (BI)
    Anonym (bs) skrev 2017-02-19 20:18:42 följande:
    Ditt resonemang är jäkligt sunt i teorin men jag tror man ska vara försiktig med att ha åsikter kring hur/om människor väljer att komma ut. Tyvärr är det ju fortfarande så att det för många är nervöst / ångestladdat att berätta för nära och kära att man är i ett samkönat förhållande. Det åligger inte den enskilde icke-hetero personen att utmana det heteronormativa samhället i alla lägen, ibland får man vara nöjd med att man fixar att ta mod till sig och berätta för omgivningen.
    men jag förstår inte, om det är nervöst och ångestladdat så matas ju det ännu mer om det ska krävas ett sånt här spektakulärt "komma ut" tillfälle?
    Eller vad tycker du kan vara ett bra sätt om man är nervös?
  • Anonym (BI)
    Anonym (carl) skrev 2017-02-20 20:52:29 följande:
    Samlade hela familjen själv för att tala om hur det var innan han presenterade mig.
    blev dom inte chockade oavsett?
  • Anonym (BI)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 20:45:54 följande:

Det kan ju vara skönt att ha berättat för "alla" samtidigt för att slippa att komma ut gång på gång på gång för bekantskapskretsen.

hur skulle man komma ut gång på gång?
  • Anonym (BI)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 21:07:44 följande:
    Kommer ut gör man ju varje gång man berättar för någon att man inte är hetero. Så berättar men för femton släktingar samtidigt blir det en gång istället för femton. Tex.
    fast varför ska man berätta för någon att man inte är hetero?
  • Anonym (BI)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-20 21:06:21 följande:

Tyvärr förstår många föräldrar att deras barn kan vara homo- eller bisexuella, det skämtas redan på dagis om att Kalle är lite förtjust i Stina, sedan börjar frågorna om en partner av motsatt kön komma. De flesta förutsätter att man är hetero och det finns föräldrar som blir ordentligt upprörda då deras barn inte är hetero. Jag hade en kompis i gymnasiet som blev utkastad då hans föräldrar kom på att han var bög. Han fick bo hos en släkting och är fortfarande över 10 år senare inte välkommen hem. 

ja och? Vad har det med vad jag skrev i TS att göra?
    Glinda från Oz skrev 2017-02-20 21:06:21 följande:

Det låter förövrigt som att du är i garderoben själv om du bara är tyst då folk antar. Googla gärna lite och läs folks komma ut historier så kommer du förstå.

jag vet inte vad de antar, och jag bryr mig faktiskt inte.
    Glinda från Oz skrev 2017-02-20 21:07:46 följande:
    För att man måste berätta det om och om igen för olika personer. Bara för att jag berättar något för faster Helen betyder det inte att farbror Bengt vet det.
    Man måste inte berätta någonting. De måste inte veta vad jag tänder på sexuellt
Svar på tråden Varför "komma ut"?