• Anonym (BI)

Varför "komma ut"?

Zetabeta skrev 2017-02-20 21:19:40 följande:
    Det blir ju så automatiskt om man har en partner av samma kön som man själv har. Om man inte alltid kallar hen för "min partner". Men det blir ju rätt opersonligt att aldrig nämna hen vid namn och aldrig låta någon träffa hen.

Inte sällan är det ju när man har en partner av samma kön som en själv som man kommer ut.
    ja det är klart att man säger namnet eller "min pojk-/flickvän"   det gör man väl gång på gång även om man en gång har berättat för alla att man gillar dom av samma kön
  • Anonym (BI)
    Anonym (a) skrev 2017-02-20 21:53:27 följande:
    jag vet inte om det är ett så stort tillfälle, jag vet flera där det kommit fram lite i taget, tex att man mött den man känner i sällskap med sin parter på stan, så har man presenterats för varandra. Andra vet jag har i sin profil på Facebook att de är homosexuella. Då kommer det ut ändå. 
    man kanske vill ha ett sånt tillfälle för sin närmsta familj möjligen. 
    ja det verkar väldigt sunt och naturligt, det visar sig ju allt eftersom liksom
  • Anonym (BI)
    Anonym (bs) skrev 2017-02-20 21:54:02 följande:
    Exakt! Och vid nya bekantskaper, nytt jobb osv möts man i princip utan undantag av frågan "vad sysslar din man med då" eller liknande (som kvinna).
    jag har ingen man, svarar man då
  • Anonym (BI)
    Aikido skrev 2017-02-20 21:35:35 följande:

Minns fortfarande tonåren och min mammas förskräckelse när jag kom ut som heterosexuell. Tog många år innan vi kunde prata med varandra igen. Tror inte hon förlåtit mig helt ännu.

du är helt underbar
  • Anonym (BI)
    Anonym (bs) skrev 2017-02-20 22:10:48 följande:
    Man och man...du kanske gör och inget fel i det. För mig hade det dock inte känts bra att inte, vid en sådan fråga, berätta vad min partner sysslar med. Inte göra någon stor grej av det men nämna att jag lever med en kvinna och hon jobbar som... Så för mig blir det ett litet komma ut titt som tätt.
    ja det är ju det jag menar, att ta det naturligt liksom...
  • Anonym (BI)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 22:13:34 följande:
    Ja, det kan man ju göra om man inte vill komma ut. Eller så kommer man ut, igen, och berättar sanningen.
    ja man måste ju inte stanna vid "jag har ingen man" man kan ju även säga att jag har en fru, och hon jobbar med...
  • Anonym (BI)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 22:06:56 följande:
    Fast du undrade först vad poängen med att berätta för många samtidigt är. Då svarade vi att man då slipper att berätta vid så många tillfällen.

Du frågade då varför andra ens ska veta. Jag svarade att om man ska kunna berätta saker om sin partner blir det automatiskt så att man berättar.

Vad du menar med den här frågan får du gärna förklara utförligare. Man kommer inte ut gång på gång för samma person. Däremot kan en homosexuell person som inte vill komma ut berätta sin partners namn utan att göra just det - komma ut.
    det jag undrade först var varför man ska ha ett stort "komma ut" tillfälle som vissa verkar tycka är självklart som homosexuell. Klart man kan berätta att man gillar dom av samma kön om det är många personer där. Men jag menar varför man ens bör upplysa om detta? Om man inte behöver rätta någon som automatiskt antar att man är hetero menar jag
    Om man nämner sin partners namn som du säger, anser du att det alltid är att "komma ut" oavsett sammanhanget?
  • Anonym (BI)
    Anonym (bs) skrev 2017-02-20 22:19:15 följande:
    Men det gör väl de flesta av oss redan? Frågor/situationer där man per automatik antas leva med någon av motsatt kön uppstår ju, utifrån min erfarenhet, väldigt ofta. Jag känner då ingen som vid varje sådant tillfälle ställer sig på barrikaderna och håller någon form av brandtal utan man kommer väl helt enkelt ut, ännu en gång, på ett odramatiskt sätt.
    ja ok ja det är det jag menar att då blir det odramatiskt. Det har jag aldrig ifrågasatt utan som det står i TS så är det företeelsen att komma ut i bemärkelsen när man vid ett planerat speciellt tillfälle ska berätta det, det är den "komma ut" situationen som jag ifrågasätter
  • Anonym (BI)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 22:26:51 följande:
    Det är att komma ut om det innebär att den man pratar med genom det för första gången får kännedom om att man är icke-hetero.
    precis vad jag trodde, som det står i TS så ville jag diskutera om när man kommer ut i bemärkelsen att man har ett särskilt planerat tillfälle där man berättar för tex familj och vänner att man inte är hetero
  • Anonym (BI)
    Anonym (carl) skrev 2017-02-20 22:38:46 följande:
    Jo,men de tog det lugnare och de kunde prata igenom det när alla ändå satt samlade och så var det nog mindre chockande för dem att ta det ett steg i taget istället för att jag dök upp och allt kom på en gång.
    ja ok, själv skulle jag tycka det skulle kännas ganska bisarrt att sitta och prata igenom vad jag tänder på sexuellt med mina föräldrar
  • Anonym (BI)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 22:45:51 följande:
    Ja. Och då svarade vi några stycken att det är för att minska antalet komma-ut-tillfällen liknande det du just beskrev.
    som jag just beskrev? Att man ska planera det? det är ju det jag inte fattar varför man ska göra.
  • Anonym (BI)
    Anonym (bs) skrev 2017-02-20 23:00:26 följande:
    Jag tror att vi talar förbi varandra / använder olika terminologi. Jag har aldrig känt behovet av att prata igenom vad jag tänder på sexuellt med mina föräldrar, kollegor eller liknande. Huruvida jag gillar wet, ageplay eller vad det nu vara månde är förutsättningsvis av mindre intresse för någon jag inte har en begynnande sexuell relation med.

Det faktum att jag förälskar mig i båda könen och följaktligen tänder på såväl män som kvinnor är en annan sak, betydligt mycket mer fundamentalt än vadän mina specifika fetischer råkar vara.
    båda saker handlar ju om sexuella preferenser, jag tycker inte att någon annan har med det att göra. Visst de fattar väl att jag har sex med den jag är tillsammans med men jag tycker det är bedrövligt att vissa tycker att man ska behöva förklara eller svara inför någon och ha en samtal om detta att jag gillar samma kön sexuellt. Jag skulle aldrig sätta mig i den sitsen, känns förnedrande
  • Anonym (BI)
    Anonym (carl) skrev 2017-02-20 23:18:50 följande:
    Okej, du tycker så, andra tycker på annat sätt. Jag själv skulle om jag inte växt upp i en sådan öppen och accepterande familj velat säga "jag är homosexuell" innan någon annan berättar det för dem och jag hade velat ta det ett steg i taget om det hjälpte dem att acceptera läget.
    ok, så du tror att det här planerade "komma ut" samtalet bara behövs i familjer som är mindre öppna och accepterande fattar jag ditt resonemang rätt då?
  • Anonym (BI)
    Okej, du tycker så, andra tycker på annat sätt. Jag själv skulle om jag inte växt upp i en sådan öppen och accepterande familj velat säga "jag är homosexuell" innan någon annan berättar det för dem och jag hade velat ta det ett steg i taget om det hjälpte dem att acceptera läget.
    tror du det är svårare för dom att acceptera läget om man dyker upp med pojkvännen och presenterar honom som sin partner?
  • Anonym (BI)
    och vad skulle man ha för anledning att tro att dom skulle reagera negativt eller ha svårt att acceptera läget? det kan ju indirekt vara som att man på förhand nedvärderar eller underskattar sin familj
  • Anonym (BI)
    oj nu bombarderar jag dig med frågor!
    var bara en så intressant diskussion det här, och dina inlägg väcker många tankar hos mig
  • Anonym (BI)
    Anonym (carl) skrev 2017-02-20 23:59:19 följande:
    I deras fall absolut. Choken hade blivit större och känslorna hade säkert sprutat åt alla håll, de hade känt sig svikna osv av att på en gång få reda på att deras som inte är hetero, att han är homo, att han har träffat någon och att denne någon är man.
    allt det här går ju ut på att familjen bara förutsätter och förväntar sig att deras son är hetero, det är det jag menar är så dåligt och sorgligt. Nu vet jag ju inte när det här utspelade sig men iallafall i våran tid borde alla känna till att vissa är homosexuella och just deras son kan vara en av dom. De är ju faktiskt vuxna och deras son bör inte bära ansvaret för att han ev. kan göra dom illa om hans sexualitet inte avslöjas på rätt sätt för att det ska anpassas så mycket som möjligt efter hur han tror att dom kommer bli minst chockade
  • Anonym (BI)
    Anonym (garderoben) skrev 2017-02-21 01:27:23 följande:

Jag förmodar att det är för att man annars har svårt att hålla reda på vad man har sagt till vem.
    Om man säger olika saker till olika personer vid olika tidpunkter menar jag.
    Bättre komma ut ur garderoben än att någon annan upptäcker att där finns ett skelett.

jag tycker att man ska säga sanning varje gång
    Anonym (Emma) skrev 2017-02-21 04:36:38 följande:

Grejen är ju den att om "alla" vet så blir det ju lite mer accepterat på något sätt... jag behövde inte "komma ut" jag berättade för min mamma och bästa kompis att jag var kär i en kvinna och de brydde sig väl inte om det, sedan efter det spred det sug väl sakta men säkert.

Det som jag kan känna är jobbigt är när jag är i en ny situation med människor jag inte känner, ofta när de figurerat Att att jag är gay så får man tyvär lite sneda blickar, så om ryktet föregår en så vet ju alla...

usch hur folk är, då borde de ju titta lika snett på alla som inte berättat att de är hetero också
    Glinda från Oz skrev 2017-02-21 06:52:04 följande:
    Så det är alltså helt okej för en heterosexuell att prata om sina relationer medan en som lever samkönat ska hålla tyst? Det känns väldigt homofobiskt att homo-/bisexuella ska synas och höras så lite så möjligt medan heterosexuella får ta upp allt utrymme,
    nej klart att man kan prata om sina relationer om man vill men jag tycker inte att man ska agera annorlunda beroende på läggning. Jag vill att det ska vara jämnställdhet
    Anonym (A 2) skrev 2017-02-21 07:09:44 följande:

Jag tycker som du, den enda som behöver veta hur man är är den man är tillsammans med (eller är intresserad av). Nu är min läggning kanske ännu mer irrelevant att "komma ut" med, jag är asexuell. Jag menar, om jag kommer ut som asexuell så är det i princip som att säga "Hej, jag ville bara att ni alla skulle veta att jag inte känner sexuell åtrå gentemot någon och att jag inte vill ha sex!", liksom... jaha? Verkligen något hela världen behöver veta

ungefär så...
    oj vad intressant, hur fungerar det, blir du inte kär heller då? Eller är det bara det sexuella du inte känner?
    Anonym (Förstående Heteroman) skrev 2017-02-21 10:00:07 följande:
    De flesta förstår att man är det ena eller det andra så du har rätt. Men inte ställer man krav utan det råder istället fientlighet mot de som vågar säga något som klingar dåligt i gaykulturen. Det är också HBTQ rörelsen som syns och skriker mest och det får mig att undra över dina krav på dina medmänniskor. Skall man i moderna tider som 2017 inte veta vem man har att göra med?
    vad klingar dåligt i gaykulturen?

jag ställer inga krav

vet inte riktigt vad du menar med "ska man inte veta vem man har att göra med?" 
    alltså nej jag tycker egentligen inte att man har någon rättighet att veta personliga saker om andra. Och alla som är hetero går ju inte runt och berättar det heller bara för att låta alla veta liksom
    Anonym (carl) skrev 2017-02-21 19:38:12 följande:
    Ja, det är synd att folk förutsätter saker och ting, men så är det ju ändå ofta. Detta hände för åtta år sedan.
    mmm verkligen och sen kan man ju välja om man vill förhålla sig och anpassa sig efter detta, jag tycker det verkar helt uppåt väggarna

• Anonym (BI)
    elyse skrev 2017-02-23 16:56:51 följande:

Att "komma ut" behöver ju inte vara mer avancerat än att man med ett enkelt svar på en fråga indikerar att man inte är heterosexuell.

ja precis
    KJJ skrev 2017-02-23 16:59:46 följande:

Kan det inte vara så att en person kan välja att "komma ut" vid ett speciellt tillfälle för att det är en milstolpe i hens liv? Efter att kanske ha kämpat jättelänge med sig själv, sin omgivning, sina relationer så att det liksom känns som en enorm befrielse att äntligen ha accepterat och börjar på fullo respektera sig själv. Att det är en glädjehandling att stå stolt och stark? Att slippa alla diskreta invändningar och pikar som kanske präglat uppväxten?

För även om det är 2017 och jag och andra och kreti och pleti inte kunde vara mindre brydda över vilket kön folks partner har, så är det inte så överallt.

jag förstår allt det där men det är ju det jag tycker är fel, att man ska behöva förhålla sig till omgivningen och deras eventuella förväntningar...och sen ska man vara dramaqueen och helt bekräfta att det faktiskt är något märkvärdigt med att vara gay. Jag menade att det inte borde behöva vara en milstolpe på det sättet, utan att det ska vara precis lika naturligt som att vara hetero. Och ska man ha en stor uppmärksammad "komma ut" dag så hjälper man till att sträva åt andra hållet, anser jag

• Anonym (BI)
    Anonym (A 2) skrev 2017-02-23 21:32:06 följande:
    Asexuell innebär endast det sexuella, att inte känna någon sexuell attraktion/lust till att ha sex. Jag misstänker att jag även är aromantisk (som det så vackert heter) då har aldrig varit kär (har dock haft relationer...)
    ok varför har du haft dessa relationer?
    har du haft sex?
    har du barn? om inte, vill du ha?
Svar på tråden Varför "komma ut"?