Någon som varit otrogen utan att berätta det än
Anonym (fjantigt) skrev 2017-02-20 00:50:21 följande:
Människor lär sig väldigt sällan av sina misstag om misstagen inte får konsekvenser, tvärtom lär de sig att man kan göra lite som vill bara det inte kommer fram.Vad är menar du med en konsekvens? De flesta blandar ihop konsekvens med straff. Dåligt samvete är en konsekvens, silent treatment är ett straff. Frågan är vilket du tycker är gott nog...
Jag har genom livet lärt mig en förskräcklig massa saker utan att någon annan behövt bestraffa mig. På det hela taget är det positiv förstärkning som funkar bäst, dvs att man inte ger konsekvenser/straff alls utan uppmuntrar det som är bra.
Jag och min partner har diskuterat otrohet en del. Vi är bägge av den åsikten att vi inte vill veta något om den andre skulle vara otrogen. Helt enkelt för att vi bägge bedömer att vi är lyckligare ovetandes. Det dåliga samvetet, vilket är en ganska svår konsekvens, är något den andre får leva med. Se TS som dör av ångst... I det läget får man leva med den ångesten eftersom man inte har rätt att såra sin partner med att berätta bara för att lätta sitt dåliga samvete.