• Anonym (El)

Konstig fråga men..., HJÄLP

Hur tar jag reda på vilket elavtal man har?

Alltid haft Fortum och betalt dit via autogiro.

Nu har inte elen dragits från kontot och kommer stängas av.

• Svar på tråden Konstig fråga men..., HJÄLP
  • Anonym (Kille)

Du får väl leta reda på nån gammal elräkning eller inkassokrav gällande elräkningen. Om du inte länge har fortum.

Du kan även fråga din elnätsägare om du vet vem som äger elnätet.

De stänger inte av bara sådär utan att ha skickat typ 10 påminnelser.

• Anonym (El)
    Anonym (Kille) skrev 2017-02-20 11:18:48 följande:

Du får väl leta reda på nån gammal elräkning eller inkassokrav gällande elräkningen. Om du inte länge har fortum.

Hade en delgivningsman hos mig som sa att dom kommer stänga av.

Hur hittar jag elnätsägare? Får ej fakturor i brevform pga autogiro. Tycker detta är extremt märkligt.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Kille) skrev 2017-02-20 11:18:48 följande:

Ska man fråga elnätsägaren vem som äger elnätet? Frågar man elnätsägaren så vet man ju redan vem som äger nätet.

TS: ring omedelbart Fortum och fråga vad som hänt! Sitt inte med armarna i kors. När ni rett ut vad som hänt så betalar du omedelbart in den summa du är skyldig så inte elen stängs av.
  • Almina

Kan det vara att du inte haft tillräckligt med pengar på kontot när pengarna skulle dras? Ring Fortum och ta reda på vad som har hänt!

• Anonym (Wildrat)

Gå in på din bank och kolla vem som står på autogirot. Då vet du vem du ska ringa.

• Anonym (Kille)
    Anonym (El) skrev 2017-02-20 11:46:52 följande:

Hade en delgivningsman hos mig som sa att dom kommer stänga av.

Hur hittar jag elnätsägare? Får ej fakturor i brevform pga autogiro. Tycker detta är extremt märkligt.

Antingen får man fakturor via epost, efaktura via banken eller som papper i brevlådan. Gäller oavsett om du har autogiro eller ej.

Fråga kronofogden då. De vet ju för vems räkning de driver in pengar.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Va?) skrev 2017-02-20 11:47:48 följande:

Ska man fråga elnätsägaren vem som äger elnätet? Frågar man elnätsägaren så vet man ju redan vem som äger elnätet

Nej, man kan fråga elnätsägaren vem man har som elleverantör. Elnät och elhandelsavtal är två olika saker.

Vet man att fortum äger nätet där man bor kan man alltid fråga deras kundtjänst om vem som levererar elen. Det kan ju vara vilken som helst av de ca 140 elhandlare som finns i sverige. Men oftast samma som har elnätet om man inte gjort ett aktivt val nångång i tiden.

Det framgår ju inte om det är elnätsavgiften eller elhandelsavgiften som inte är betald.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Kille) skrev 2017-02-20 13:06:07 följande:
    Nej, man kan fråga elnätsägaren vem man har som elleverantör. Elnät och elhandelsavtal är två olika saker.

Vet man att fortum äger nätet där man bor kan man alltid fråga deras kundtjänst om vem som levererar elen. Det kan ju vara vilken som helst av de ca 140 elhandlare som finns i sverige. Men oftast samma som har elnätet om man inte gjort ett aktivt val nångång i tiden.

Det framgår ju inte om det är elnätsavgiften eller elhandelsavgiften som inte är betald.
    Så här stod det: "Du kan även fråga din elnätsägare om du vet vem som äger elnätet."  Därav min fråga.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Va?) skrev 2017-02-20 13:10:30 följande:

Så här stod det: "Du kan även fråga din elnätsägare om du vet vem som äger elnätet."  Därav min fråga.

Det har du visst rätt i. Skrev inte samma sak som jag tänkte, gick lite fort...
Svar på tråden Konstig fråga men..., HJÄLP