• Anonym (El)

Konstig fråga men..., HJÄLP

Hur tar jag reda på vilket elavtal man har?

Alltid haft Fortum och betalt dit via autogiro.

Nu har inte elen dragits från kontot och kommer stängas av.

• Svar på tråden Konstig fråga men..., HJÄLP
  • Aikido
    Anonym (Kille) skrev 2017-02-20 13:19:33 följande:
    Det har du visst rätt i. Skrev inte samma sak som jag tänkte, gick lite fort...
    Om man anstränger sig lite går det väl att misstolka men första gången jag läste det tolkade jag det som du (troligtvis) hade tänkt.
  • Anonym (El)

Kom precis hem och har hittat 2 fakturor. Jag har ju råkat betala 2 fakturor till Fortum men är inte kund hos dem längre.
    Ska ringa "mitt" elbolag imorgon och se om jag är skyldig mer pengar MEN då måste jag får tillbaka från Fortum för att ha råd, går det???

• Anonym (El)

Betalade de 2 fakturor från "min" leverantör omgående.

• Anonym (F)
    Anonym (El) skrev 2017-02-20 19:40:16 följande:

Betalade de 2 fakturor från "min" leverantör omgående.

Ring elbolaget imorgon och hör hur mycket mer du ska betala in för att stoppa avstängningen. En elpåkoppling kostar några tusen.
  • Anonym (El)
    Anonym (F) skrev 2017-02-20 19:43:11 följande:
    Ring elbolaget imorgon och hör hur mycket mer du ska betala in för att stoppa avstängningen. En elpåkoppling kostar några tusen.
    Ja det kostar 1250kr.

Men kan jag få tillbaka pengarna från Fortum?
  • Zetabeta

Det är skitskumt att Fortum skickat fakturor om du inte är kund hos dem. Det är ju bedrägeri. Köper du elen från din elnätsleverantör?

• Anonym (El)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 20:07:29 följande:

Det är skitskumt att Fortum skickat fakturor om du inte är kund hos dem. Det är ju bedrägeri. Köper du elen från din elnätsleverantör?

Japp! Helskumt. Sen hittade jag en tredje elfaktura från något som heter Ellevio. Aldrig sett en sån faktura förut. Så skumt detta.
  • Zetabeta
    Anonym (El) skrev 2017-02-20 20:12:17 följande:

Japp! Helskumt. Sen hittade jag en tredje elfaktura från något som heter Ellevio. Aldrig sett en sån faktura förut. Så skumt detta.

Du måste ju ha skrivit avtal. Leta upp dem och se vad det står. Om du inte hittar avtalet så be företagen skicka kopior.

Kan du ha blandat ihop nätleverantör och elleverantör på något sätt? Bara betalat den ena tex?
  • Anonym (El)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 20:43:03 följande:

Läs detta!

www.fortum.com/countries/se/kundservice/nyttelnat/pages/default.aspx

Ellevio och Fortum hör ihop.

Tack
    Men när jag försökte logga in på "mina sidor" hos Fortum fick jag svar att jag inte är kund där längre.
    Finns tydligen 2 avtal när det gäller el så jag tror jag har bytt till Sveriges energi men har kvar Ellevio som elägare eller vad det heter.
    Krångligt men Ellevio har jag pratat med när jag trodde jag ringde Fortum förra veckan.
    Den fakturan var på 171kr men idag betalade jag en till på 744 och tre stycken till det andra bolaget på ca 1000kr. Pank nu
  • Anonym (El)

Fått tag på elföretaget idag. Har inte de pengar dem vill ha så jag får leva utan el några veckor/månader.

• Anonym (El)

Kan man ringa delgivningsmannen och få avstängning uppskjuten några dagar med löfte om full betalning på fredag?

Eller inkasdo?

• Anonym (Ekonom)

Hur kommer det sej att du missat att du bytt leverantör?

Du säger att du har autogiro, hur kommer det sej då att de dragit från Fortum om du inte längre är kund där?

Eftersom du inte är aktiv och byter elbolag så betalar du ca 20% mer än oss som är aktiva och kollar upp varje år vad som erbjuds.

• Anonym (El)
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-02-23 08:38:35 följande:

Hur kommer det sej att du missat att du bytt leverantör?

Du säger att du har autogiro, hur kommer det sej då att de dragit från Fortum om du inte längre är kund där?

Eftersom du inte är aktiv och byter elbolag så betalar du ca 20% mer än oss som är aktiva och kollar upp varje år vad som erbjuds.

Flirtat med Delgivningsmannen så jag har fått uppskov

Vilket elbolag bör jag välja? Bor i en 2:a i Sthlm.
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (El) skrev 2017-02-23 09:59:56 följande:

Men jag förstår fortfarande inte hur Fortum kunde kräva pengar via autogira när du inte längre var kund... Hur kom det sej att du inte märkte bolagsbytet???

Gå in på elskling.se och se vilka som är billigast just nu. Välj 1 årigt avtal. Sedan byter du elbolag strax före tiden gått ut nästa år. Om inte kommer du att förlängas automatiskt men då med en rejält dyrare avgift!
  • Anonym (Hjälm)

Jag vet inte heller vilket elbolag jag har, så jag brukar sätta in 500kr/mån till ungefär 10 elbolag varje månad, då kan man nog känna sig trygg att pengarna hamnar rätt någon gång iaf! 

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (El) skrev 2017-02-23 09:59:56 följande:

När du bor i lägenhet sparar du inga pengar på att byta elleverantör eftersom du använder så lite el. Välj en som är lätt att ha att göra med eller helt enkelt den som äger elnätet så du bara får en räkning. Du bör nog inte ha autogiro heller, välj e-faktura så du får räkning varje månad och kan ha lite koll.
  • Anonym (El)

I morse ringde Delgivningsmannen och sa att ärendet är återdraget. Fattar ingenting.

Skulden kvarstår dock. Har ingen skuld hos elföretaget utan "enbart" hos inkasso.

Svar på tråden Konstig fråga men..., HJÄLP