• Anonym (TS)

Ansöka om kreditkort

Jag är student. Det kommer några få gånger i ens liv man MÅSTE ha ett kreditkort, i fall där det är akut, som faktiskt händer ibland (och med detta menar jag inte shopping av materiella saker) utan RIKTIGA saker (läkarbesök tex)
    Ens bank behöver ju någon form av försäkring av att man har en viss inkomst, vilken jag som student inte har.

Vart kan jag ansöka om ett kreditkort?

• Svar på tråden Ansöka om kreditkort
  • Almina

Inte svar på din fråga. Men det är ju betydligt bättre att spara ihop till en liten buffert istället. Några hundralappar per månad bör gå att avvara även som student. Att använda ett kreditkort i sådana situationer blir bara onödigt dyrt på sikt. Och om du skulle behöva akutvård så får du det även om du inte har pengar till det just då (det kostar ju heller inte särskilt mycket i Sverige)!

• Anonym (TS)
    Almina skrev 2017-02-20 12:15:29 följande:

Inte svar på din fråga. Men det är ju betydligt bättre att spara ihop till en liten buffert istället. Några hundralappar per månad bör gå att avvara även som student. Att använda ett kreditkort i sådana situationer blir bara onödigt dyrt på sikt. Och om du skulle behöva akutvård så får du det även om du inte har pengar till det just då (det kostar ju heller inte särskilt mycket i Sverige)!

Jo, men ekonomin går verkligen inte ihop till att ens kunna spara några hundringar. Jag försöker ändå göra allt jag kan för bättre ekonomi, både genom inkomster och utgifter. Kan tilläggas att jag är över 18 år och studerar således inte på gymnasiet längre.
    Ett besök på vårdcentralen går inte om man inte har några pengar över.
  • Kjell2

Så det är ett mindre lån du behöver, inte nödvändigtvis ett kreditkort. Kolla med din bank och studentkåren. En del andra kreditinstitut kan nog tänka sig låna ut mindre belopp till en student

Är det riktigt akut och du kommer få pengar snart så kan pantbanken vara en lösning.

• Ms H
    Anonym (TS) skrev 2017-02-20 12:39:12 följande:
    Jo, men ekonomin går verkligen inte ihop till att ens kunna spara några hundringar. Jag försöker ändå göra allt jag kan för bättre ekonomi, både genom inkomster och utgifter. Kan tilläggas att jag är över 18 år och studerar således inte på gymnasiet längre.
    Men hur ska du då kunna betala räkningen för kreditkortet när den kommer, om du inte klarar av att avsätta några hundralappar per månad?
  • Nyfikna72

Dessutom är det inte enklare att få ett kreditkort på annat håll jämfört med en bank. Kreditprövning har allihop och således även krav på inkomst.

• Anonym (Wildrat)

Jag tycker du ska boka tid hos kommunens budget och skuldrådgivare. Det låter inte bra att du ska behöva låna pengar till läkarbesök. Hur ska du ha råd med medicin och som sagt, hur ska du kunna betala kreditkortsräkningen? Sök hjälp nu, innan allt kraschar.

• Almina

Då hjälper ju inte ett kreditkort heller. Du skjuter ju bara upp betalningen och måste då även betala ränta, dvs det blir dyrare. Och det är ju det sista du behöver. Vad är det som gör att ekonomin inte går ihop? Vilka inkomster och utgifter har du?
  • Anonym (TS)
    Ms H skrev 2017-02-20 12:44:19 följande:
    Men hur ska du då kunna betala räkningen för kreditkortet när den kommer, om du inte klarar av att avsätta några hundralappar per månad?
    Jag kan betala dem, den 25. men inte innan dess.
  • Anonym (TS)
    Nyfikna72 skrev 2017-02-20 12:46:08 följande:

Dessutom är det inte enklare att få ett kreditkort på annat håll jämfört med en bank. Kreditprövning har allihop och således även krav på inkomst.

Jag förstår reglerna och det är bra.
  • Anonym (TS)
    Almina skrev 2017-02-20 13:09:35 följande:
    Då hjälper ju inte ett kreditkort heller. Du skjuter ju bara upp betalningen och måste då även betala ränta, dvs det blir dyrare. Och det är ju det sista du behöver. Vad är det som gör att ekonomin inte går ihop? Vilka inkomster och utgifter har du?
    Men ibland är det värt mer, att ta det på kredit, än att inte kunna göra det alls.Jag kan lixom ha -20 kr på kontot en hel vecka innan den 25:e. ooch då får man dessutom påläggsavgift på detta med 100kr, då kontot stått på minus.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-02-20 12:50:14 följande:

Jag tycker du ska boka tid hos kommunens budget och skuldrådgivare. Det låter inte bra att du ska behöva låna pengar till läkarbesök. Hur ska du ha råd med medicin och som sagt, hur ska du kunna betala kreditkortsräkningen? Sök hjälp nu, innan allt kraschar.

Ja, det är det som är frågan, hur ska man (jag) ha råd? Söker dessutom extrajobb så det ryker om det. Så att jag kämpar för min situation är det ingen tvekan om.
  • Anonym (k)
    Anonym (TS) skrev 2017-02-20 13:23:13 följande:
    Men ibland är det värt mer, att ta det på kredit, än att inte kunna göra det alls.Jag kan lixom ha -20 kr på kontot en hel vecka innan den 25:e. ooch då får man dessutom påläggsavgift på detta med 100kr, då kontot stått på minus.
    Du har för höga utgifter och ett kreditkort kommer inte fixa det problemet utan bara göra det värre.
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2017-02-20 13:20:38 följande:

Pantbanken?
  • Anonym (Nätshopping)

Kan du inte ansöka om ett kreditkort på vanligt sätt och gärna vill ha ett kan du testa det här. Om du handlar på elgiganten och väljer delbetalning via Ecster så får du ett konto och ett betalkort med en viss kredit på. Jag fick beviljat 5000 när jag var student och kortet har jag kvar.

• Anonym (Kalle)
    Hur ska du betala kontokortsräkningen då?
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (TS) skrev 2017-02-20 13:20:38 följande:
    Då kan du ju lägga undan lite pengar den 25:e också.
  • Anonym (TS)
    Anonym (k) skrev 2017-02-20 13:24:32 följande:
    Du har för höga utgifter och ett kreditkort kommer inte fixa det problemet utan bara göra det värre.
    I know, och jag gör allt för att minska på det och att höja inkomsterna.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nätshopping) skrev 2017-02-20 20:30:57 följande:

Kan du inte ansöka om ett kreditkort på vanligt sätt och gärna vill ha ett kan du testa det här. Om du handlar på elgiganten och väljer delbetalning via Ecster så får du ett konto och ett betalkort med en viss kredit på. Jag fick beviljat 5000 när jag var student och kortet har jag kvar.

"vanligt" sätt"...du menar att välja delbetalning?
    är du student Nu? har du lyckats betala tillbaka summan?
  • Anonym (TS)
    LindaZ1986 skrev 2017-02-21 12:30:12 följande:

Både Nordea och Swedbank har kreditkort för studenter. Kolla där. 

Tack för konkret svar, ska tittas upp :)
  • Anonym (TS)
    LindaZ1986 skrev 2017-02-21 12:52:18 följande:

Blev lite irriterad på alla dumma svar, så jag tänkte att det var värt att kolla upp =)

Tack :)
Svar på tråden Ansöka om kreditkort