• Anonym (TS)

Ansöka om kreditkort

Jag är student. Det kommer några få gånger i ens liv man MÅSTE ha ett kreditkort, i fall där det är akut, som faktiskt händer ibland (och med detta menar jag inte shopping av materiella saker) utan RIKTIGA saker (läkarbesök tex)
    Ens bank behöver ju någon form av försäkring av att man har en viss inkomst, vilken jag som student inte har.

Vart kan jag ansöka om ett kreditkort?

• Svar på tråden Ansöka om kreditkort
  • Almina

Inte svar på din fråga. Men det är ju betydligt bättre att spara ihop till en liten buffert istället. Några hundralappar per månad bör gå att avvara även som student. Att använda ett kreditkort i sådana situationer blir bara onödigt dyrt på sikt. Och om du skulle behöva akutvård så får du det även om du inte har pengar till det just då (det kostar ju heller inte särskilt mycket i Sverige)!

• Anonym (TS)
    Almina skrev 2017-02-20 12:15:29 följande:

Inte svar på din fråga. Men det är ju betydligt bättre att spara ihop till en liten buffert istället. Några hundralappar per månad bör gå att avvara även som student. Att använda ett kreditkort i sådana situationer blir bara onödigt dyrt på sikt. Och om du skulle behöva akutvård så får du det även om du inte har pengar till det just då (det kostar ju heller inte särskilt mycket i Sverige)!

Jo, men ekonomin går verkligen inte ihop till att ens kunna spara några hundringar. Jag försöker ändå göra allt jag kan för bättre ekonomi, både genom inkomster och utgifter. Kan tilläggas att jag är över 18 år och studerar således inte på gymnasiet längre.
    Ett besök på vårdcentralen går inte om man inte har några pengar över.
  • Kjell2

Så det är ett mindre lån du behöver, inte nödvändigtvis ett kreditkort. Kolla med din bank och studentkåren. En del andra kreditinstitut kan nog tänka sig låna ut mindre belopp till en student

Är det riktigt akut och du kommer få pengar snart så kan pantbanken vara en lösning.

• Ms H