• nils83

Dagisregler

Har en son på 5 år som går anmäl förskola och en på 2 år som går 15 timmar veckan.

Jag jobbar och är arbetssökande. Min fru jobbar 70%.

Har aldrig behövt lämna in schema. Då Dom är där ungefär samma tider. Burka variera med 1 timmes skillnad.

Nu sa fröken till mig att vi måste lämna in schema till dem och att barnet får bara vara där när man jobbar.  Så nu har vi bara haft dem där 1 dag i veckan

Är man hemma och söker jobb får väll barnen vara där ändå? Om det inte är över 15 timmar?

Får man ha dem där en dag när jag söker jobb och min fru inte börjar jobba förrän kl 13 eller man måste ha de hemma då?

• Svar på tråden Dagisregler
  • Carambolan

15 timmar per vecka har de rätt till från tre års ålder. Vilka tider som gäller för arbetssökande varierar mellan olika kommuner. Kolla på kommunens hemsida eller ring och fråga om du inte hittar.

• AnkiC

Låter fel. Båda barnen har ju rätt till 15 timmar då det är allmän förskola för femåringen och arbetssökande för den lille. Överskrider ni tiden ibland eller går de alltid samma tider? Föreslår att ni inte tar detta med personalen utan ring förskolechefen.

• Jennie med ie

Allmän förskola är oavsett om föräldrarna så bara pillar navelludd hela dagarna, de 15 h/vecka (normalt sett under skolans läsår) har man rätt till ändå.

Däremot när det gäller 15 h/v för arbetssökande (som inte har allmän förskola alltså) så gäller det om den andra sammanboende också har sysselsättning motsvarande tid. Så om man t ex har måndag-fredag 9-12 som arbetssökande och den andre är ledig motsvarande tid någon dag förväntas denne kunna se till barnet så att den arbetssökande kan utföra sitt jobbsökande. Den enskilda förskolan kan medge vistelse där ändå, men det är inget man har självklar rätt till.

• AnkiC

Ok ja det kanske är så som Jennie säger men förskolan bör ju göra det bästa för barnen tycker man och låta dem gå tillsammans sina 15 timmar. Blir ju konstigt om kan ska hämta hem den ene bara eller tex bara låta dem komma 1 dag i veckan ibland. Det blir för oregelbundet. Hoppas förskolechefen är tillmötesgående ts och tänker på barnens bästa.

• nils83
    AnkiC skrev 2017-02-20 13:58:32 följande:

Låter fel. Båda barnen har ju rätt till 15 timmar då det är allmän förskola för femåringen och arbetssökande för den lille. Överskrider ni tiden ibland eller går de alltid samma tider? Föreslår att ni inte tar detta med personalen utan ring förskolechefen.

Hänt någon gång det blivit mer än 15 timmar när vi jobbar.
Svar på tråden Dagisregler