• Farfallos

Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?

Jag stör mig till exempel på människor som klagar över våra skatter men aldrig nämner de stora bankerna som gör en vinst varje månad som motsvarar 1000 kr per svensk medborgare.

...och så stör jag mig på dem som tar en sak i en affär, ångrar sig och lägger tillbaka den på en annan plats bara för att de inte orkar gå tillbaka och lägga den på dess rätta plats.

• Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?
  • sextiotalist
    Panduro skrev 2017-03-04 09:15:39 följande:

Absolut. Men om du ger en golden och en pitbull till samma nybörjarhundägare, är inte pitbullen då mer benägen än retrievern att bli aggressiv?

Nu vet jag inte hur dagens Golden är, men vår Golden var ingen nybörjarhund. Han var stark, ranghög och skulle aldrig tveka att försvara mig om någon hotade mig, dessutom var han en ypperlig vakthund.
  • Anonym (arg)
    Anonym (Trädgårdstomten) skrev 2017-03-04 10:24:56 följande:
    Förstår om du har fått nog men en bättre strategi är att gå till chefen och säga att du inte tänker stressa ihjäl dig eller jobba övertid mer. Han får lösa situationen för du är på väg att bli utbränd och det gynnar ingen om du blir långtidssjukskriven. Sen ser du till att inte rucka på det. Lämna över det du inte hinner till chefen. När han klagar så säg att du varnat i tid, du klarar inte överbelastningen längre utan att bli sjuk.
    Men det var det jag sa i början februari. Och innan dess till min gamla chef innan den gick.

Det finns ingen möjlighet att lämna något jobb till den här chefen, då detta är min chefs chef som inte är operativ alls och vår e grupp i praktiken har varit chefslös redan i tre månader (även om vi är rätt självgående). Den nya kommer först om två veckor och vi har gemensamma kvartalsmål med en annan avdelning. Haltar vi, så missar dom också.

Jag tycker mycket om mina kollegor och vill inte svika dem men jag avskyr hur min arbetssituation har blivit och det är inget att skämta om.
  • Panduro
    EnAnonumius skrev 2017-03-04 09:44:57 följande:

Nej. Det är den faktiskt inte.

Det är en lång seglivad myt om att en pitbull skulle vara mer aggressiv än en golden.

Jag vill ställa en adekvat motfråga till dig.

Varför tror DU att en pitbull skulle vara mer aggressiv än en golden?

Jag ställer den motfrågan till dig med tanke på vad du frågade.

Ja, jag vet inte. Det var därför jag frågade :) Jag har bara haft en hund, en golden när jag var barn, världens snällaste och fegaste. Däför har jag alltså en föreställning om att goldens är snällaste rasen som finns :)

Tänker bara att hundar väl är avlade för olika saker? Att vissa hundar är framavlade för kamp eller vakt och andra för vallning eller sällskap? Används inte vissa hundraser mer än andra för t.ex. spårning eller som blindhundae? Intressant diskussion men tyvärr är vi lite OT.
  • Aniiee
    Anonym (arg) skrev 2017-03-04 12:01:13 följande:
    Men det var det jag sa i början februari. Och innan dess till min gamla chef innan den gick.

Det finns ingen möjlighet att lämna något jobb till den här chefen, då detta är min chefs chef som inte är operativ alls och vår e grupp i praktiken har varit chefslös redan i tre månader (även om vi är rätt självgående). Den nya kommer först om två veckor och vi har gemensamma kvartalsmål med en annan avdelning. Haltar vi, så missar dom också.

Jag tycker mycket om mina kollegor och vill inte svika dem men jag avskyr hur min arbetssituation har blivit och det är inget att skämta om.
    Fast att lämna jobb till chefen betyder inte att chefen ska göra jobbet, bara se att saker blir ogjorda pga situationen. När chefen börjar bli överhopad med jobb han ient kan och ingen annan hinner göra brukar det bli eld i baken att hitta någon som kan och hinner. 

Det är en viktig signal. Allt annat är att tiga och lida och chefen fortsätter sitta i sin bubbla och tror att allt går bra. Även om man klagar, för muntliga klagomål är så lätta att vifta bort. 100 mail/pappersluntor/slippar/vaddetnuär med ogjort jobb är mycket svårare. Visst tar det hus i helvete först ibland, innan poletten trillar ner, men ner kommer den.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • tabacmannen

Folk som säger vart när de menar var.

• Fnollet
    Panduro skrev 2017-03-04 12:21:17 följande:

Ja, jag vet inte. Det var därför jag frågade :) Jag har bara haft en hund, en golden när jag var barn, världens snällaste och fegaste. Däför har jag alltså en föreställning om att goldens är snällaste rasen som finns :)

Tänker bara att hundar väl är avlade för olika saker? Att vissa hundar är framavlade för kamp eller vakt och andra för vallning eller sällskap? Används inte vissa hundraser mer än andra för t.ex. spårning eller som blindhundae? Intressant diskussion men tyvärr är vi lite OT.

Vad jag förstår från SKK så är det oftare problem med blandraser. Då kan två raser blandats med personligheter som inte är kompatibla, och kan bli oförutsägbara.

Vissa raser är svårare att "uppfostra" än andra och är därmed inte lämpliga för nybörjare, men det betyder inte att dessa hundarna anfaller okända oprovocerat. Det är snarare ägaren som kommer få det svårt, och att hunden kan gå till attack mot andra hundar. Vidare på det så beror majoriteten av alla människohundbettskador på att människan försökt gå emellan ett hundslagsmål.

I Danmark har det förbjudits vissa "kamphundsraser" men tydligen har det inte gjort någon skillnad på antalet "hundbettsskador" i landet.

Så här skriver SKK:

Vilka raser är mer olämpliga än andra?

En ras/hund kan vara olämplig om den inte passar sin ägare. Det kan vara vaktande hundar, bergs- och herdehundar och stora hundar med både kraft och styrka som kan göra det omöjligt för ägaren att ha full kontroll över sin hund. Okontrollerade hundar kan andra människor bli rädda för och känna sig otrygga i närheten av.
  • Fnollet

Om du läser om den farliga rasen som sextiotalist gjorde ett inlägg om, så kan du se vad som kan hända då två okompatibla raser blandas :)
  • Anonym (Själv varit där)

Kan störa mig rejält på vad folk säger efter någon fått missfall.

* Men se det positivt, du kan ju bli gravid.. Till någon med 5+ missfall och inga barn.

* Du får vara tacksam för det/de barn du har... Ok, verkar personen väldigt otacksam för de andra barnen?!?

* Var glad för att det hände, var ju ändå nått fel på embryot/fostret/barnet beroende på veckan... Jo personer med speciellt sena missfall eller psd i magen där inga fel hittas uppskattar nog verkligen dessa kommentarer!

• EnAnonumius

Ahh du tänkte såå.
    Du kunde väl skrivit detta genast i samband med frågan..

Bara för att en hund är avlad för "kamp" så betyder de inte att den anfaller oprovocerad allt som rör sig. Pitt/staffe/amstaff  (renrasiga)  har jag iofs varit med om att de kan "anfalla" med blöta tungor och slicka en i ansiktet. Deras stäva tungor funkar fint som peeling..
    Samma är det med vakthund, den anfaller ju inte heller oprovocerat bara för att de vaktar.

Blindhundar ja. Man kan använda vilken hund som helst som blindhund egentligen, då det handlar mer om ergonomi än ras.

De vanligaste raserna är hedershundraser och Retriever raser att använda som blindhund.
    Men det förekommer även andra raser att använda som blindhund. Ingen ras är egentligen "mer lämplig" än andra, utan att man föredra vissa raser har mer med storleken att göra så det skall underlätta för den blinde att få det så ergonomiskt som möjligt när han använder selen på hunden.

Hedershundraser även kallad för vallhundsraser, är ju dem som man använder för att hålla i ordning på djurflockar som typ fårflockar eller grisflockar som  Vanliga raser som man använder som blindhundar är schäfer, collie (hedershundraser) och Golden Retriever (retriever raser). Dock så skulle man kunna ändå lära en chihuahua att bli en bra blindhund, men de flesta förstår ju att det blir ju knappast en lämpligt storleksmässigt att ha som blindhund. Sedan så finns det blinda som har faktiskt papegoja i stället för hund.
    Har sett en blind kille (som jag mötte på stan för ett par somrar sedan) ha en pitbull (renrasig) som blindhund. Folk som såg det tittade mer nyfiken än "blev rädda".

Min kompis har skaffat en pitbull som hon skall använda som känslighetshund. Hon har epilepsi och skall ha hunden som hjälpmedel för att förbygga sina epilepsianfall, då hundar (oavsett ras) kan snabbt lära sig känna igen på beteende och kroppsdofter om ett anfall är på väg och på så sätt hjälpa ägaren att stävja anfallet på bästa sätt och därmed minska skadeverkningarna på sig själva. Hennes hund lär sig snabbt och gör det med fin bravur också.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Oj...)
    EnAnonumius skrev 2017-03-04 15:15:42 följande:

Ahh du tänkte såå.

Bara för att en hund är avlad för "kamp" så betyder de inte att den anfaller oprovocerad allt som rör sig. Pitt/staffe/amstaff  (renrasiga)  har jag iofs varit med om att de kan "anfalla" med blöta tungor och slicka en i ansiktet. Deras stäva tungor funkar fint som peeling..

Samma är det med vakthund, den anfaller ju inte heller oprovocerat bara för att de vaktar.

Blindhundar ja. Man kan använda vilken hund som helst som blindhund egentligen, då det handlar mer om ergonomi än ras.

De vanligaste raserna är hedershundraser och Retriever raser att använda som blindhund.

Men det förekommer även andra raser att använda som blindhund. Ingen ras är egentligen "mer lämplig" än andra, utan att man föredra vissa raser har mer med storleken att göra så det skall underlätta för den blinde att få det så ergonomiskt som möjligt när han använder selen på hunden.

Hedershundraser även kallad för vallhundsraser, är ju dem som man använder för att hålla i ordning på djurflockar som typ fårflockar eller grisflockar som  Vanliga raser som man använder som blindhundar är schäfer, collie (hedershundraser) och Golden Retriever (retriever raser). Dock så skulle man kunna ändå lära en chihuahua att bli en bra blindhund, men de flesta förstår ju att det blir ju knappast en lämpligt storleksmässigt att ha som blindhund. Sedan så finns det blinda som har faktiskt papegoja i stället för hund.

Har sett en blind kille (som jag mötte på stan för ett par somrar sedan) ha en pitbull (renrasig) som blindhund. Folk som såg det tittade mer nyfiken än "blev rädda".

Min kompis har skaffat en pitbull som hon skall använda som känslighetshund. Hon har epilepsi och skall ha hunden som hjälpmedel för att förbygga sina epilepsianfall, då hundar (oavsett ras) kan snabbt lära sig känna igen på beteende och kroppsdofter om ett anfall är på väg och på så sätt hjälpa ägaren att stävja anfallet på bästa sätt och därmed minska skadeverkningarna på sig själva. Hennes hund lär sig snabbt och gör det med fin bravur också.

Förlåt, men heter det inte herdehundar? Istället för hedershund menar jag?
  • EnAnonumius
    Anonym (Oj...) skrev 2017-03-04 15:23:09 följande:
    Förlåt, men heter det inte herdehundar? Istället för hedershund menar jag?
    Men oj förlåt att jag råkade tappa bort en bokstav..
    Var det det enda du hade att komma med en beklagande på ett stavfel?
    Så nu kan du klappa dig själv på axeln över din stora bedrift att få in lördagens klagomål om ja ingenting.. Drömmer
  • Anonym (Oj...)
    EnAnonumius skrev 2017-03-04 15:44:27 följande:

Men oj förlåt att jag råkade tappa bort en bokstav..

Var det det enda du hade att komma med en beklagande på ett stavfel?

Så nu kan du klappa dig själv på axeln över din stora bedrift att få in lördagens klagomål om ja ingenting..

Men lugna ner dig... Jag menade inget illa. Utan undrade på fullt allvar. Blev själv osäker när du skrivit 'heder' på flera ställen. Eller att du kanske helt enkelt inte visste. Det var iaf inget beklagande, så du behöver inte vara otrevlig.
  • EnAnonumius
    Anonym (Oj...) skrev 2017-03-04 15:49:14 följande:
    Men lugna ner dig... Jag menade inget illa. Utan undrade på fullt allvar. Blev själv osäker när du skrivit 'heder' på flera ställen. Eller att du kanske helt enkelt inte visste. Det var iaf inget beklagande, så du behöver inte vara otrevlig.
    Gud så löjligt. Bara för att man har roligt åt din bedrift som tillsynes handlar om inget  du sitta och komma med "Lugna ned dig". 

Om du nu undrade på allvar som du sitter här och hävdar. Varför var det så viktigt för dig att strunta i att förklara syfte med dina frågor? 

Du _framstår_ ju som ett rent språkpolis i största allmänhet och försöker släta språkpolis beteendet med ett  inledande "Förlåt".

• Fnollet
    EnAnonumius skrev 2017-03-04 15:15:42 följande:

Ahh du tänkte såå.

Vad häftigt! Jag visste att man kan träna upp hundar för folk med diabetes, men inte epilepsi. Undra vad mer för sjukdomar man kan träna upp dem för :)

Nu vet inte jag om detta tillhör vardagligheten, men min väns herdehund lägger sig ner (instinktivt utan kommando) då och då precis som de ska göra när de vallar. Borde inte det vara rätt jobbigt ur ergonomisk synpunkt för de blind? Fick en rätt rolig bild i huvudet när jag läste och tänkte på min väns hund ;) så blev lite nyfiken.
  • Anonym (Oj...)
    EnAnonumius skrev 2017-03-04 20:42:11 följande:

Gud så löjligt. Bara för att man har roligt åt din bedrift som tillsynes handlar om inget  du sitta och komma med "Lugna ned dig". 

Om du nu undrade på allvar som du sitter här och hävdar. Varför var det så viktigt för dig att strunta i att förklara syfte med dina frågor? 

Du _framstår_ ju som ett rent språkpolis i största allmänhet och försöker släta språkpolis beteendet med ett  inledande "Förlåt".

Jag tycker inte det kvalificerar in under språkpolis... Det var ju inte ett stavfel jag undrade över, utan två skilda ord som faktiskt har helt olika betydelse. Det var därför jag undrade. Inget annat.
Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?