• AndreaBD

ADD (och ADHD), hur få mer energi?

Att inte kunna filtrera bort alla intryck gör en väldigt trött. Man blir alldeles utmattad mentalt. Att idrotta gör kanske att kroppen också blir utmattad, eller i längden tränad - inget ont mot det heller. Men det hjälper förstås inte mot den mentala uttröttningen. Vitaminer, omega-fettsyror och liknande är tillåten doping - visst. Men effekten är liten.

Men det enda som hjälper mot den mentala uttröttning är förstås medicin - centralstimulerande medicin. ( alltså Ritalin, Concerta eller liknande). En av dem nyaste preparaten, Attentin, är den som jag skulle rekommendera. Den tar jag också. Skillnaden är att allt "brus" alla ljud och intryck som annars går in ofiltrerade, filtreras bort. I alla fall så pass mycket som för andra människor också. Och även de impulserna som man själv har - det skulle vara fel att säga att de dämpas - men de blir onödiga. Man har inte behovet då att vara så impulsiv. Och det kan förstås minska stress och utmattning eftersom impulsiva handlingar kan dra på sig konsekvenser. För att inte tala om att man kan koncentrera sig bättre och behöver inte anstränga sig extra där också. 

Det är viktigt att komma ihåg att alla problem som finns inom ADHD gör att man måste anstränga sig mer än vad andra behöver göra. Inte konstigt att man blir utmattad!

• AndreaBD
    Anonym (A) skrev 2017-02-27 16:18:29 följande:

Är det knark i Ritalin?

Vilken dum fråga. Slå upp ordet centralstimulerande om du vill bilda dig vidare lite. Men det spelar ingen som helst roll, för att doserna är alldeles för små för att det ska ha nån "knark"-verkning. Dessutom gå dem nyare preparaten inte ens att använda i något sånt syfte. Du kan ta Concerta eller Attentin i hur stora doser som helst utan att få en kick av det.
  • AndreaBD
    Bibbidi skrev 2017-02-27 16:23:03 följande:
    Min brorsa äter EyeQ för att kunna koncentrera sig bättre - har du prövat det? Han orkade inte heller med så mycket saker förut men kan koncentrera sig bättre nu, och orkar därför mer också. Är sådana där tabletter med fiskolja i eller vad det är. 

Tror det är de här www.apotea.se/eye-q-360-kapslar

Hittade det här när jag sökte på EyeQ www.bt.se/i-fokus/fiskolja-hjalp-for-adhd-barn/
    Kan man prova om man vill, men dem här preparaten med omega-fettsyror verkar bara hos dem som har ett specifikt enzymfel, och det har ungefär 15 % av de som har ADHD. Och det höjer kramptröskeln, dvs. om man har anlag för epilepsi så kan det trigga igång det.

Centralstimulerande funkar hos ungefär 70 %. De kan förstås också ha biverkningar, men jag kan inte minnas något som man har kvar om man slutar igen. Naturligtvis kan det vara värt att testa eye-q ändå. De flesta har ju inte anlag för epilepsi.

Min son testade det också. Det hjälpte inte honom, det hjälpte min dotter däremot. Hon hade mest humörsvägningar, och det verkar vara det det biter på mest. Det hjälper ju också mot PMS. Dottern vägrade dock ta tabletterna efter ett tag. 

• AndreaBD
    Anonym (Trött) skrev 2017-03-01 20:05:14 följande:

Andrea BD, tack för tipset om Attentin! Ska ta upp det nästa gång. Och jo, visst blir man trött av alla intryck. Suck, bara att gilla läget har jag trott. Men det funkar alltså för dig? Har du också perioder där det bara inte går att göra nånting? Att först planera för att t ex: jag ska 1) träffa den personen på torsdag 2) träna på fredagen, men så måste man avblåsa det för man märker att man inte orkar med det? Att man är totalt slut dom dagarna.

Och Bibbidi, tack om detta med fiskolja! Frågan är bara vilka doser man ska våga sig på, isåfall. Vore ju bra om man kunde testa sig för om man har ett sånt där enzymfel, men var?

Ska ta upp det med min läkare, men han lär väl säga nej eftersom det inte är vetenskapligt bevisat att det hjälper. 

Nej, jag tror inte att det går att testa på enzymfelet. Läkaren som har forskat fram det heter Tore Duvner, han är en av dem mest kända läkarna. Däremot finns det inte mycket om det på nätet. Vi gick till honom ett tag med sonen. Men Duvner är pensionär numera.
  • AndreaBD
    Bibbidi skrev 2017-03-01 19:44:40 följande:
    Jaså? Det hade jag ingen aning om. Har du någon länk som jag kan läsa? Själv har jag bara hittat positiva saker med att ta de där tabletterna så kunde vara intressant att läsa om det motsatta också.
    Jag tror att det står i Tore Duvners bok "neuropsykiatri", och han har sagt det till mig personligen. Eller snarare, jag frågade honom om det är sant. Och han sa ja, det händer förstås inte ofta att det skulle vara något problem, men det stämmer.

Jag har försökt hitta någon länk, men det är hopplöst. Det finns artiklar där det förekommer, men de är fackartiklar och de är så långa att jag inte heller hittar rätt ställe i dem.
  • AndreaBD
    Anonym (Trött) skrev 2017-03-01 19:26:27 följande:
    Var du konstant trött o initiativlös, eller bara ibland i perioder? Jag testade Concerta några dar, men blev snarare tvärtom emot pigg. Mera lite ledsen o nedstämd, så då slutade jag med dom (efter samråd med doktorn).

Men under insättningsperioden, var du helt medicinfri under nån period? Alltså utan Cipralex då. Eller om det fasades ut långsamt, i takt med att du trappade upp Voxran. Vad kul att det funkade för dig iaf, kram tillbaka!
    Det där med ledsen och nedstämd  - det hade min son också, under första veckan. Men det försvann andra veckan. Det var dock Amfetamin, inte Concerta. Du gav väl inte upp för snabbt där? Men jag håller personligen på Attentin, det är metamfetamin, min föra läkare hade nån förklaring varför det skulle kunna funka bäst. En väldigt kemisk förklaring som inte jag begrep. ;)
  • AndreaBD
    Anonym (A) skrev 2017-03-01 20:37:36 följande:

Ingen som är rädd? För biverkningar?

Det är väl bara att testa? Får man jobbiga biverkningar så slutar man bara med medicinen igen. Det finns definitivt inga biverkningar som skulle finnas kvar då. Och så är det ju med nästan alla mediciner - sätter man ut dem igen, så försvinner både verkan och biverkan.

Just ADHD-medicinerna har väldigt få biverkningar. Jag har inga, och de flesta barnen brukar klara sig utan också.
  • AndreaBD
    Anonym (Trött) skrev 2017-03-01 22:56:09 följande:
    Det var intressant att höra. När jag berättade det för min dåvarande läkare, om nedstämdheten, då tyckte hon jag skulle sluta direkt. Hon menade att antingen märker man att det har effekt på en gång, eller inte alls. Men det är klart, hon var AT-läkare o alltså inte färdigutbildad så hon kanske sa fel.

O som sagt har det varit ganska turbulent på min mottagning, massor med läkare har kommit o gått o ingen verkar egentligen ha följt upp vad den tidigare har gjort?! 
    Effekt bör det ju ha , om nu dosen var tillräckligt hög. När jag började med medicin (med Metamina, samma sort som Attentin), började jag med en pytteliten dos och höjde lite i taget. Man kan inte så lätt göra det med Concerta förstås, man kan ju inte dela på dem. Men jag kände mig klarvaken när medicinen kickade in. Bara lite med lägsta dosen, sedan mer med en högre dos.
  • AndreaBD
    Anonym (Trött) skrev 2017-03-02 10:00:39 följande:
    Dosen var den minsta möjliga, klarvakenhet vore väldigt trevligt. O det var alltså klart märkbart även med lägsta dosen?
    Ja, jag märkte det. Jag brukar vara sömnig i princip hela förmiddagen utan medicin. Och då var det bara helt plötsligt - klarvaken. Måste dock säga att det var med Metamina (dexamfetamin), det är mer snabbverkad, mer direkt än Concerta.
  • AndreaBD
    Anonym (Trött) skrev 2017-03-04 10:17:48 följande:
    Nä, jag vill inget hellre än att låta bli. Har prövat både trappa ner o sluta just därför, men med katastrofresultat, så därför måste jag fortsätta tyvärr. Har även sunda vanor o tar långpromenader o tränar när jag har ork, det hjälper väl en del men inte fullt ut. 
    Du behöver inte rättfärdiga dig. Och folk som "A" ska ge fan i att försöka ge folk dåligt samvete för att de medicinerar! 

A - varför går du inte och säger till folk att de inte får ha glasögon, eller de som har diabetes att de ska avstå ifrån sitt insulin! Vi har all rätt att försöka förbättra vår livskvalitet. Många har stora svårigheter, och medicinen hjälper dem att kunna leva ett någorlunda bra liv.

Jag undrar också vad dessa människor skulle säga om alla som nu arbetar och har ett ganska vanligt liv, skulle fråntas sina mediciner och leva på bidrag. Då är du också med att betala! Om du nu jobbar. Kanske är du ju en som lever på bidrag utan att ha ett funktionshinder? Men det spar samhället massor med pengar att åtminstone en del kan försörja sig själva när de medicinerar.
Svar på tråden ADD (och ADHD), hur få mer energi?