Inlägg från: Anonym (Gillar negerbollar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gillar negerbollar)

Idag bakade vi negerbollar :)

Gick med min bästa vän till ett café för ett par år sedan för en fika. Bakom disken stod en svart konditor och jag beställde en kaffe och en chokladboll. 

- "En kaffe och en negerboll, ska bli!", sa mannen bakom disken och skrattade lite åt sig själv.

Först blev jag förvånad men samtidigt fattade jag snabbt att killen, till skillnad ifrån många andra, hade en jäkla självdistans och efter att vi hade pratat med honom över disken så sa han själv att det var larvigt att döpa om saker som historiskt sett är förknippat med något dåligt. 

Visst namnet är ursprungligen negativt, men samtidigt är det bra att behålla vissa negativa ord/namn kvar så att det alltid finns kvar för en vidare diskussion i framtiden om ursprunget till dem, istället för att enbart försöka glömma bort dem och all historia bakom. Varför inte göra något positivt av det negativa istället? Det var hans poäng med det hela.

Anonym (milla) skrev 2017-02-25 01:07:42 följande:
    Ska man tro vissa så ska man väl inte ens kalla någon en färg alls. Eller man kanske inte ska öppna munnen alls, allt man säger kan vara kränkande, beroende på hur man vrider och vänder på det :)

Tyvärr verkar vissa mer lättkränkta än andra och ska till varje pris tysta ner det. Sen verkar majoriteten vita vara de som kränks mest av att någon annan kanske blir kränkt av ett ord.

Jag hörde om en kille som hade en tröja med "Negerboll" på som text. Passerade alla möjliga individer och inte en enda med utländsk bakgrund sa något. Men många ljushyade tyckte han borde ta av sig tröjan för den var stötande osv osv....Vad beror det på?

Sen kan jag tycka att det är en viss form av censur att förinta ett ord. Jag menar, ordet i sig kanske har en koppling till slaveriet i Afrika och apartheid, men tar man bort och förbjuder ord från att nämnas, är inte det som att sudda ut historia?

Som om man skulle gå och riva Auswich eller bränna Hitler ur alla historieböcker för det kan ju vara kränkande för någon att han nämns i något sammanhang...
    Jag håller med dig till punkt och pricka!

Vi har i regel blivit för fina för vårat eget bästa och ingen kommer någonsin att må bra av att eftersträva perfektionism. Negerbollens öde samt debatten kring GB:s Nogger Black, för ett par år sedan är enbart skitsaker i det stora hela, men ändå så är det skitsakerna vi hakar upp oss på ständigt, enbart för att uppnå någon falsk känsla av perfektion.
    Anonym (Emma) skrev 2017-02-25 01:40:59 följande:
    Min kompis kallade mig för "mongo", då skrattade en på caféet bakom mig och sa "mongo är ju såna som jag". Han hade Downs syndrom, härligt med självdistans. Visst måste man väl bevara ordet "mongo" liksom.
    Haha, självklart!

När jag gick i skolan så var "nörd" något som var väldigt negativt men nu idag så betyder det mer eller mindre att man är väldigt intresserad av något. Något som man har "nördat" in sig på ^^

Allt blir vad man gör det till!
    Dkcre skrev 2017-02-25 01:42:34 följande:

Känns lite larvigt att bry sig överhuvudtaget om namnet på ett bakverk. Dock bortsett ifrån vad man själv tycker så heter det nu för tiden chokladboll, vilket man får finna sig i.

Om nu allmänheten bryr sig så otroligt mycket om något så trivialt som namnet på ett bakverk så kan jag väl lika gärna finna mig i det, då det för mig kvittar helt. Hade jag varit i 12 års åldern hade man väl tyckt att det var lite fränt att hålla sig vid "negerboll" för att det är tabubelagt, lite som att barn gillar att svära för att man "inte får".

Men absolut, det är typiskt Sverige att larva sig enormt mycket i allmänhet kring pk grejer.

Det säger väl också en hel del om vårt samhälle idag. Vi fortsätter att stänga in oss allt mer, samtidigt som vi är i ett stort behov av att öppna upp oss ännu mer och anpassa oss till en helt ny värld.

Den som ger sig ut och möter sina rädslor blir för det mesta av med dem tillslut. Jag tycker att negerbollen kan bli en bra symbol för det
    Anonym (Svårt) skrev 2017-02-25 03:30:35 följande:

Jag är grymt dålig på att baka just chokladbollar, som ska vara så lätt. Men det är ju så gott och därför försöker (och misslyckas) jag gång på gång. Min pojkvän kallar dem utan undantag för negerbollar. Han är svart. Och det får ju stå för honom. Det hette negerbollar när jag var liten, men jag vande mig ganska fort vid chokladbollar, för mig är det precis det de heter. Jag blir, som många andra svenskar, beklämd å andras vägnar när ordet negerboll används. Min pojkvän har aldrig upplevt sig själv som rasifierad säger han, och det är ju bra. Men hur ska jag veta hur någon annan upplever verkligheten? Heja chokladbollar! :)

Men sen kan jag tycka det är fel att till exempel förändra Pippi-filmerna eller språket i äldre litteratur. Jag förstår att det är riktiga skatter och att man vill att så många som möjligt ska kunna ta del av dem utan att känna sig kränkta eller förolämpade. Ur den aspekten förstår jag det verkligen. Å andra sidan var det så man sa förr. Jag tycker att just sådana situationer blir ett ypperligt tillfälle att diskutera ord och de värderingar som läggs i dem med sina barn. Jag har diskuterat apartheid, slaveri och andra världskriget med mina barn just tack vare sådana situationer. Det kan ju vara svårt att liksom bara ta upp ämnen till diskussion med små barn utan ordentlig anledning, men när ett barn frågar vad ett ord betyder blir det mycket lättare. Men ja, inte ska väl svarta barn behöva höra ordet neger i Pippi heller. Svårt det där.

Du säger att du inte vill censurera innehållet i Pippi-filmerna och äldre litteratur, trots att de säger en del saker som inte är i "fas" med dagens ideal, samtidigt som du säger att svarta barn inte ska behöva höra ordet neger.

Du hör själv att det är en omöjlig ekvation att lösa. Hur du än vrider och vänder på det hela så kommer alla i kontakt med ordet neger på ett eller annat sätt, oavsett om man vill det eller inte, och det är inget man ska behöva fly ifrån längre.

Det är ett nedvärderande ord, ja, men det är också ett ord som är starkt förankrat i vår egen historia och något vi (människor) ska skämmas för. Jag tror att det är därför "infödda" (vita) svenskar i så stor grad undviker ordet, samtidigt som många svarta tar det med ro.

Men som du säger, jag tycker inte att vi ska censurera äldre litteratur eller dubba äldre filmer (tyvärr kommer det att ske) och varje gång ordet dyker upp så ska vi bli påminda om dess ursprung, men samtidigt påminna oss om att det går att förändra saker och ting till det bättre. 

Min poäng är att aldrig fly undan den obekväma sanningen
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)