• Anonym (milla)

    Idag bakade vi negerbollar :)

    Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

  • Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)
  • Anonym (Vvhhh)

    Jaha och? Antar att du skapade tråden för att provocera med ett inte så PK ord.

  • lövet2

    Det är väl inte så många ingredienser, så du kanske kan skriva ner det bara? Jag är alltid intresserad av nya recept, för jag får dem aldrig så där riktigt perfekta.

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Det är inte många som vågar använda det ordet längre. Chokladbollar verkar gälla för tillfället, men det kan ju ändra sig ...

  • blairw

    Vad lite man måste vara som människa om man har ett behov att fåna sig såhär för uppmärksamhet.

  • Anonym (milla)
    Anonym (Vvhhh) skrev 2017-02-24 23:48:15 följande:

    Jaha och? Antar att du skapade tråden för att provocera med ett inte så PK ord.


    Ja :)

    Det är inget rasistiskt med negerbollar. Det är ungefär som om det skulle vara rasitiskt att prata spanska eftersom ordet negro används i många sammanhang om så vill :D

    Eftersom ordet chokladboll ju har sina rötter ur negerbollen så borde ju hela begreppet förbjudas och sluta tillverkas. Precis som SD har sina rötter i rasismen. En gång rasist alltid... ja ni vet :)
  • Anonym (milla)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-02-25 00:01:53 följande:

    Det är inte många som vågar använda det ordet längre. Chokladbollar verkar gälla för tillfället, men det kan ju ändra sig ...


    Mig veteligen är det inte förbjudet :)

    Har någon blivit anmäld för hets mot folkgrupp och blivit dömd för det för att han eller hon sa negerboll? :)

    Om jag går och säger hudfärgad och syftar på en biege vägg, är det rasism då? :)

    Gud vad ni svenskar hänger upp er på småsaker... Är det någon som frågat en invandrad svensk vad han eller hon tycker? Eller tycker han ellet hon som mig att det bara är fånerier?
  • Klickerträna

    Det tyder på bristande respekt att fortsätta använda ett ord som man med lätthet kan avstå ifrån ifall någon ens riskerar att känna sig kränkt eller diskriminerad på grund av termen.

    Varför ska DU få bestämma vad andra tar illa vid sig av? Har du tolkningsföreträde? Om du skulle ta illa upp av att bli kallad kärring, ska vi strunta i det då och fortsätta i alla fall?

    Ja, jag kan tycka att folk ofta drar frågan om kränkningar och rasistiska uttryck till sin spets och att det gått lite övervstyr, men hur klyftigt är det å andra sidan att totalvägra att visa respekt gentrmot andra när det ofta är så himla enkelt att bara undvika ett känsligt ord?

    Om Kalle blir ledsen eller tar illa vid sig när Pelle säger att han är blek/tjock/långsam/vad som helst så är det banne mig inte svårare än att Pelle får visa respekt genom att sluta behandla Kalle på det viset. Det ÄR offret som definierar situationen, eftersom denne känner sig dåligt behandlad. Även om Pelle inte var taskig avsiktligt så är det inte mer än rimligt att han inser sitt misstag och ursäktar sig för övertrampet.

    Så hur svårt är det att bara säga chokladboll eller kokosboll och vara the bigger man?

  • Tow2Mater

    Färgat pärlsocker?? Pärlsockret ska ju vara vitt!! Det vet ju alla bollar som helst skulle vilja vara vita.

  • Anonym (Gillar negerbollar)

    Gick med min bästa vän till ett café för ett par år sedan för en fika. Bakom disken stod en svart konditor och jag beställde en kaffe och en chokladboll. 

    - "En kaffe och en negerboll, ska bli!", sa mannen bakom disken och skrattade lite åt sig själv.

    Först blev jag förvånad men samtidigt fattade jag snabbt att killen, till skillnad ifrån många andra, hade en jäkla självdistans och efter att vi hade pratat med honom över disken så sa han själv att det var larvigt att döpa om saker som historiskt sett är förknippat med något dåligt. 

    Visst namnet är ursprungligen negativt, men samtidigt är det bra att behålla vissa negativa ord/namn kvar så att det alltid finns kvar för en vidare diskussion i framtiden om ursprunget till dem, istället för att enbart försöka glömma bort dem och all historia bakom. Varför inte göra något positivt av det negativa istället? Det var hans poäng med det hela.

Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)