Inlägg från: Anonym (Emma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emma)

Idag bakade vi negerbollar :)

Anonym (Gillar negerbollar) skrev 2017-02-25 00:38:53 följande:

Gick med min bästa vän till ett café för ett par år sedan för en fika. Bakom disken stod en svart konditor och jag beställde en kaffe och en chokladboll. 

- "En kaffe och en negerboll, ska bli!", sa mannen bakom disken och skrattade lite åt sig själv.

Först blev jag förvånad men samtidigt fattade jag snabbt att killen, till skillnad ifrån många andra, hade en jäkla självdistans och efter att vi hade pratat med honom över disken så sa han själv att det var larvigt att döpa om saker som historiskt sett är förknippat med något dåligt. 

Visst namnet är ursprungligen negativt, men samtidigt är det bra att behålla vissa negativa ord/namn kvar så att det alltid finns kvar för en vidare diskussion i framtiden om ursprunget till dem, istället för att enbart försöka glömma bort dem och all historia bakom. Varför inte göra något positivt av det negativa istället? Det var hans poäng med det hela.

Min kompis kallade mig för "mongo", då skrattade en på caféet bakom mig och sa "mongo är ju såna som jag". Han hade Downs syndrom, härligt med självdistans. Visst måste man väl bevara ordet "mongo" liksom.
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)