Ivf mars 2017
Nu har jag samlat kraft till att gå in här och läsa.
Tack för alla fina kommentarer och pepp, vet inte om det är av intresse att läsa men kanske kan det hjälpa någon vad som hände oss.
vi fick alltså ut 11 ägg varav 10 befruktades. Sen skulle vi återföra en 2 dagars men kliniken ringde på morgonen och sa att egentligen inget av äggen hade delats på rätt sätt. De hade delat sig väldigt ojämnt, Hon förklarade att en del hade delats dåligt, bara till 2, medan en del hade delat sig till 5. Att de delar sig till 5 behöver inte vara en nackdel, man kan återföra ett sådant ägg men det som försvårade var att i de äggen som delats till 5 så fanns det två kärnor. Ett ägg skall bara innehålla en kärna. I många normala graviditeter finns det från början 2 kärnor men den ena tillbakabildas och tynar bort och kvar finns bara en kärna men man vågar inte chansa på att sätta tillbaka ett tvåkärnigt ägg då det innebär någon form av kromosomavvikelse på fostret. Så dessa ägg som hade extra kärnor har de nu odlat vidare på till i morgon fredag för att se om den ena kärnan tillbakabildats eller ej.
Sen fanns då problem 3 och det är att kliniken har stängt på lördag då mitt ägg är 5 dagar OM det nu klarade sig, finns två sådana vidareodlade ägg.
Men då läkaren sa att det hänger på ett sådant här ägg så kommer hon in på ledig dag och sätter in det om det visar sig vara i god kvalite. Är det inte underbart.
Nu sitter jag som på nålar och bara hoppas att i morgon finns där en blastocyst med en kärna som är redo att sättas in till lördag.
Hoppet är inte jättestort men det finns där,
Håll en tumme snälla ni och så härligt att se att ni är så många som ruvar där ute och jag säger tvi tvi tvi till alla mensar som är på väg.
Stort lycka till allihop och förlåt för långt inlägg men kanske har någon nytta av hur det kan se ut....... kram