Fanny b skrev 2017-03-03 20:07:03 följande:
Jag är schäferägare. När det gäller ryggen så är det inte schäferns största problem, detta gäller både exteriörschäfer och bruksschäfer. Utan när det gäller schäfrar så är ett problem höfter och armbågar, bruksschäfern är inte friskare i det hänseendet. Utan olika kennlar har olika statistik när det gäller status på höfter och armbågar.
Schäfrar, oavsett om de är exteriörschäfer eller bruksschäfrar har ett stort behov av mental stimulans. Min efterfarenhet är att de mår bra av att använda nosen. Man måste inte tävla i spår, för hunden räcker det att träna spår eller utöva an aktivitet där de får använda nosen, men det bör ske regelbundet.
Man måste givetvis inte tävla i lydnad heller men man bör ha ett intresse att träna hunden i vardagslydnad.
Vill man inte träna hunden regelbundet tycker jag inte schäfern är ett bra val av hundras.
Ja jag har förstått att höfterna och armbågarna också kan vara ett problem.
Är det någon skillnad i mentaliteten mellan de olika färgerna. Jag förstår att färg är färg, och mentaliteten är helt individuell. Men jag tänkte om man avlat åt något särskilt håll gällande mentaliteten och färgen... sådär generellt alltså.
Ja jag kanske skulle bli intresserad av spår om jag hade en hund som gillade sånt.
Jag har ett stort intresse för att träna vardagslydnad. Alltså det kan ju bara vara såna där "töntiga trick" som att klia sig på svansen, hopps upp på en bänk på kommando...eller så. Sen tycker jag det är allmänt kul att träna typ kontakt och allmän lydnad, typ att ha fullständig kontakt och "fot" i konstiga situationer såsom tunnelbana, barn som spelar basket och sånt.
Med andra ord, jag vill ha en extremt trevlig hund och det innefattar ju bra uppfostran och lydnad (än om det ordet låter extremt tråkigt). Men jag är som sagt inte intresserad av att hänga på brukshundsklubben eller att tävla.