• Akua

Vill så gärna skaffa schäfer, men är okunnig. Någon som har eller haft schäfer?

Hejsan!

Jag har länge haft en dröm om att ha en schäfer!
    Jag tycker att de mörka/gråa-spräckliga är så himla tjusiga och tycker att de överlag verkar ha bäst ryggar...att de inte är allt för sönderavlade där...

Hur är en brukshundsschäfer? Vet att det kanske är svårt att svara på, men hur mycket kräver de mentalt?
    Jag har ju aldrig varit intresserad av spår eller att tävla i lydnad.... måste man pyssla med sånt?

Berätta gärna om dina erfarenheter och åsikter om schäfer! :)

• Svar på tråden Vill så gärna skaffa schäfer, men är okunnig. Någon som har eller haft schäfer?
  • Kenya

Hej, jag kan ge dig ett ex. En kille ville ha en schäfer (för han trodde att rasen skulle passa honom). Jättesöt och fin valp, han visade upp hunden stolt..

Idag, hunden skäller non stop, drar, så fort någon går förbi så skäller hunden som besatt. Han är ute på promenader, visst, men han är inte aktiv med hunden, är inte konsekvent, kör inga lydnadskurser, ingenting. Han jobbar 9-17.00 varje dag, har någon slags dagmatte.. Och det är allt.

Jag har en schäferblandras, han har även jakt i sig. Jag och min sambo har varit konsekventa med honom från start. Han får kärlek och omtanke, lek och spring men även långa promenader, vi har gått på kurser med honom. Ser vi att det uppstår ett o-önskvärt beteenden så "korrigerar" vi det med en gång och fortsätter tills det att "vår" slutar att ha detta dåliga beteende. Ofta sker det relativt snabbt eftersom han har två ägare som både har tid för honom, tålamod, kärlek och båda aktiva. Alla hundar oavsett ras behöver få vara aktiva och behöver ägare som har TID. Många som har små hundar tror att de inte behöver lika mycket promenader, FEL, det är ofta de små som skäller och kastar sig vilt omkring, då deras ägare verkar ha missuppfattat hela grejen med hund.

Schäfer är en ras som behöver nästa dubbelt av allt jag nämnt. Så om du känner att du har tid, är aktiv, har mycket tålamod och tänker gå kurs/kurser med din hund så absolut, go 4 it, men hade du tänkt schäfer som endast sällskap så är du fel ute och jag skulle då rekommendera en annan ras, lab kanske.

Lycka till :)

• Längtanefterdig

Skaffa absolut(!) inte en bruksschäfer om du inte är väldigt intresserad av någon form av hundsport/träning. Både för din skull och för hundens skull. De kräver mycket och en understimulerad hund är inte rolig att ha att göra med.
    Tänk efter rekommenderar jag dig. Man kanske känner sig lite småsugen på att testa en sport, men med en bruksschäfer så krävs detta flera gånger per vecka för att det ska gå bra i princip hela hundens liv, oavsett väderlek.
    Hitta en ras som passar det du kan tänka dig att göra med din hund så kommer ditt liv bli så mycket enklare och roligare Glad

• Jemp

Ja, en bruksschäfer kräver mycket mentalt. En brukshund ska man bara köpa om man vill jobba mycket med hunden, såpass att andra hundar inte "räcker till".

Anledningen, bortsett från hundens välmående, är att de blir skitjobbiga. En understimulerad hund har betydligt lättare till felbeteenden (som tex tugga sönder saker, skälla på allt och alla osv) och samma egenskaper som gör brukshundarna så roliga att arbeta med gör också att de har ett jäkla driv för andra saker de ger sig sjutton på, tex sno mat...

Vad vill du göra med din hund?

• Dexter dot com
    Akua skrev 2017-02-27 19:31:59 följande:

Hejsan!

Jag tycker att de mörka/gråa-spräckliga är så himla tjusiga och tycker att de överlag verkar ha bäst ryggar...att de inte är allt för sönderavlade där...

Hur är en brukshundsschäfer? Vet att det kanske är svårt att svara på, men hur mycket kräver de mentalt?
    Jag har ju aldrig varit intresserad av spår eller att tävla i lydnad.... måste man pyssla med sånt?

Schäfern är en ras med många defekter och även om "bruksschäfern" är lite bättre än en rent showavlad finns det mycket problem och ingen seriös uppfödare kommer sälja en hund till någon utan erfarenhet, kunskap och intresse att ge hunden det den behöver i form av att jobba. En understimulerad schäfer är oftast en otrevlig och besvärlig hund och ingen uppfödare vill ha tillbaka en unghund som ägaren inte klarar av, som ställt till med problem eller säljs vidare som vandringspokal.

Min schäfer fick 2-3 timmars motion /dag med kortare lydnadspass under promenaderna, 3-5 spår i veckan och några timmars träning på klubben i veckan. Han hade mycket vakt i sig så man fick konstant hålla koll så han inte tog några egna initiativ.
    Om du tänker tävla eller ej bryr sig inte hunden om så länge du tillgodoser hundens behov men många uppfödare har som krav att hunden ska meriteras.

Exakt vad är det med schäfern som du gillar förutom utseendet och hur kommer en dag i din hunds liv se ut?
  • Fanny b
    Akua skrev 2017-02-27 19:31:59 följande:

Hejsan!

Jag är schäferägare. När det gäller ryggen så är det inte schäferns största problem, detta gäller både exteriörschäfer och bruksschäfer. Utan när det gäller schäfrar så är ett problem höfter och armbågar, bruksschäfern är inte friskare i det hänseendet. Utan olika kennlar har olika statistik när det gäller status på höfter och armbågar.

Schäfrar, oavsett om de är exteriörschäfer eller bruksschäfrar har ett stort behov av mental stimulans. Min efterfarenhet är att de mår bra av att använda nosen. Man måste inte tävla i spår, för hunden räcker det att träna spår eller utöva an aktivitet där de får använda nosen, men det bör ske regelbundet.
    Man måste givetvis inte tävla i lydnad heller men man bör ha ett intresse att träna hunden i vardagslydnad.

Vill man inte träna hunden regelbundet tycker jag inte schäfern är ett bra val av hundras.

• Domesticgoddess

Ett allmängiltigt råd är att inte välja hundras utifrån vilket utseende som tilltalar en mest utan istället läsa på noggrant kring olika rasers behov och rastypiska egenskaper. När du tror att du bestämt dig är det också bra att, om möjligheten finns, träffa hundar och ägare för att få en så god uppfattning som möjligt.

Jag har aldrig haft schäfer men däremot rottweiler x två, även det en brukshund med stora krav på stimulering för att må bra. En alldeles underbar ras med rätt ägare. Har dock stött på flera exempel av understimulerade rottisar utan konsekvent uppfostran och det har inte varit några trevliga bekantskaper, rent av obehagligt tom.

• Akua
    Fanny b skrev 2017-03-03 20:07:03 följande:
    Jag är schäferägare. När det gäller ryggen så är det inte schäferns största problem, detta gäller både exteriörschäfer och bruksschäfer. Utan när det gäller schäfrar så är ett problem höfter och armbågar, bruksschäfern är inte friskare i det hänseendet. Utan olika kennlar har olika statistik när det gäller status på höfter och armbågar.

Schäfrar, oavsett om de är exteriörschäfer eller bruksschäfrar har ett stort behov av mental stimulans. Min efterfarenhet är att de mår bra av att använda nosen. Man måste inte tävla i spår, för hunden räcker det att träna spår eller utöva an aktivitet där de får använda nosen, men det bör ske regelbundet.
    Man måste givetvis inte tävla i lydnad heller men man bör ha ett intresse att träna hunden i vardagslydnad.

Vill man inte träna hunden regelbundet tycker jag inte schäfern är ett bra val av hundras.

Ja jag har förstått att höfterna och armbågarna också kan vara ett problem.
    Är det någon skillnad i mentaliteten mellan de olika färgerna. Jag förstår att färg är färg, och mentaliteten är helt individuell. Men jag tänkte om man avlat åt något särskilt håll gällande mentaliteten och färgen... sådär generellt alltså.

Ja jag kanske skulle bli intresserad av spår om jag hade en hund som gillade sånt.
    Jag har ett stort intresse för att träna vardagslydnad. Alltså det kan ju bara vara såna där "töntiga trick" som att klia sig på svansen, hopps upp på en bänk på kommando...eller så. Sen tycker jag det är allmänt kul att träna typ kontakt och allmän lydnad, typ att ha fullständig kontakt och "fot" i konstiga situationer såsom tunnelbana, barn som spelar basket och sånt.
    Med andra ord, jag vill ha en extremt trevlig hund och det innefattar ju bra uppfostran och lydnad (än om det ordet låter extremt tråkigt). Men jag är som sagt inte intresserad av att hänga på brukshundsklubben eller att tävla.
  • Akua
    Domesticgoddess skrev 2017-03-04 02:09:02 följande:

Ett allmängiltigt råd är att inte välja hundras utifrån vilket utseende som tilltalar en mest utan istället läsa på noggrant kring olika rasers behov och rastypiska egenskaper. När du tror att du bestämt dig är det också bra att, om möjligheten finns, träffa hundar och ägare för att få en så god uppfattning som möjligt.

Jag har aldrig haft schäfer men däremot rottweiler x två, även det en brukshund med stora krav på stimulering för att må bra. En alldeles underbar ras med rätt ägare. Har dock stött på flera exempel av understimulerade rottisar utan konsekvent uppfostran och det har inte varit några trevliga bekantskaper, rent av obehagligt tom.

Alltså jag har bara stött på två olika schäfrar i mitt liv. Det var väldigt trevliga hundar. Sen tycker jag de är sjukt tjusiga till utseendet också, men nej jag vill inte bara ha en för utseendet. Dessvärre känner jag ingen som har schäfer, skulle ju gärna vilja låna en liksom...
    Ingen hund mår ju bra av att vara understimulerad, men det är klart att en schäfer är bra mycket mer hund en än mindre.
  • Akua
    Jemp skrev 2017-02-27 23:50:25 följande:

Ja, en bruksschäfer kräver mycket mentalt. En brukshund ska man bara köpa om man vill jobba mycket med hunden, såpass att andra hundar inte "räcker till".

Anledningen, bortsett från hundens välmående, är att de blir skitjobbiga. En understimulerad hund har betydligt lättare till felbeteenden (som tex tugga sönder saker, skälla på allt och alla osv) och samma egenskaper som gör brukshundarna så roliga att arbeta med gör också att de har ett jäkla driv för andra saker de ger sig sjutton på, tex sno mat...

Vad vill du göra med din hund?

Ja, en understimulerad hund är inte kul oavsett ras!! Och jag gillar ju att arbeta med hundar, mentalt alltså. Tycker det är skitkul att träna typ fot,knäppa tricks och så vidare...tycker träningsutmaningar är kul!!

Jag vill ha en mellanstor hund typ. Vill träna massor av vardagslydnad. Den ska problemfritt gå fot bland basketspelande barn och andra hundar som springer omkring.
    Hittills har jag aldrig varit intresserad av att tävla eller så. Jag är ju heller ingen brukshundsmänniska (vad nu det är, men du kanske förstår vad jag menar). Jag vill kunna ta med hunden på springtur och ett stort plus om hunden iaf ser ut att kunna försvara mig. Jag vill ha en rätt så "sval hund", alltså typ ingen labbe som älskar allt och alla.
    Ja, jag vill träna och motionera. Jag fattar väl att det kan man ju göra med typ alla raser såklart men jag har ju ändå fallit för schäfer och de går ju också under de kriterierna :p
  • Aniiee

Schäfrar är underbara. De jag känner är alla ledarhundar, så det är kanske lite speciellt. Man kan träna hundar till att kunna service utan att faktiskt ge dem officiell status, det är ett bra sätt att stimulera hundar (mina tre kan, trots att ingen av de är klassiska serviceraser, utam att min blandis har labbe i sig). Jag brukar säga att det var det enda vettiga min pappa lärde mig - att utbilda ledar/servicehundar (han gjorde det som ung)

Om du vill ha lite alternativ till de klassiska bruks-"sysslorna" att fundera på.....

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
Svar på tråden Vill så gärna skaffa schäfer, men är okunnig. Någon som har eller haft schäfer?