Juvertumör hos tik
För att göra en lång historia kort. För cirka 3 månader sedan tog min familj över 6-årig omplaceringshund.
Tiken hade bott på 4 andra ställen innan hon kom till oss och hon hade haft det lite kämpigt.
Men hon är en jättefin hund som hela vår familj älskar väldigt mycket.
Tyvärr var hon oförsäkrad så vi tog henne direkt till en veterinär för besiktning.
Det visade sig att hon har två större juvertumörer.
Veterinären rekommenderade att vi skulle operera henne omgående.
Det är en juvertumör som förmodligen har spridit sig längs juvret redan.
Det är 50% risk att det är aggressiv cancer som förmodligen kommer att komma tillbaka trots operation, men det vet man först efter operationen.
Det är en ganska stor operation och hon kommer förmodligen ha ont ett tag efteråt, samt ha en strikt viloperiod minst en månad efter operationen.
I och med att hon inte kan bli försäkrad mot cancer kommer det att bli en kostsam historia.
ca 10 100 kr är det billigaste offerten vi har fått hittills. Då räknar dem med att det ska gå helt problemfritt och utan ett extra vårddygn för då priset kan bli betydligt högre.
Jag och min sambo håller på velar nu hur vi ska göra. Vi och barnen älskar hunden och vill såklart ha henne kvar, men frågar oss samtidigt vad som är rätt beslut att ta.
Den här hunden har redan gått igenom mycket i hela sitt liv och aldrig fått en längre trygghet. När hon äntligen får ett hem där hon ska stanna ska hon nästan direkt gå genom en eller flera väldigt smärtsamma operationer och kanske ändå aldrig bli bra.
Hur hade ni gjort?