• feliss

Juvertumör hos tik

För att göra en lång historia kort. För cirka 3 månader sedan tog min familj över 6-årig omplaceringshund.

Tiken hade bott på 4 andra ställen innan hon kom till oss och hon hade haft det lite kämpigt.
    Men hon är en jättefin hund som hela vår familj älskar väldigt mycket.

Tyvärr var hon oförsäkrad så vi tog henne direkt till en veterinär för besiktning.
    Det visade sig att hon har två större juvertumörer.
    Veterinären rekommenderade att vi skulle operera henne omgående.

Det är en juvertumör som förmodligen har spridit sig längs juvret redan.
    Det är 50% risk att det är aggressiv cancer som förmodligen kommer att komma tillbaka trots operation, men det vet man först efter operationen.
    Det är en ganska stor operation och hon kommer förmodligen ha ont ett tag efteråt, samt ha en strikt viloperiod minst en månad efter operationen.

I och med att hon inte kan bli försäkrad mot cancer kommer det att bli en kostsam historia.
    ca 10 100 kr är det billigaste offerten vi har fått hittills. Då räknar dem med att det ska gå helt problemfritt och utan ett extra vårddygn för då priset kan bli betydligt högre.

Jag och min sambo håller på velar nu hur vi ska göra. Vi och barnen älskar hunden och vill såklart ha henne kvar, men frågar oss samtidigt vad som är rätt beslut att ta.
    Den här hunden har redan gått igenom mycket i hela sitt liv och aldrig fått en längre trygghet. När hon äntligen får ett hem där hon ska stanna ska hon nästan direkt gå genom en eller flera väldigt smärtsamma operationer och kanske ändå aldrig bli bra.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Juvertumör hos tik
  • Snuttis2

Opererat !!

Våra djur är vår familj så vi ger dem allt, med en operation har hon en ärlig chans!

• Betsy27

Jag har varit i en liknande situation och jag har just opererat min tik. Helt klart värt det om man älskar sin hund.

• feliss

Tack för era svar!

Hur mådde era hundar efter operationen?

Har ni någon erfarenhet av om hunden förblev frisk eller om cancern kom tillbaka?

• deac

Vi tog emot en omplaceringstjej som visade sig skulle fylla 11 år när hon kommit till oss. När hon var drygt 12 fick hon ta bort två juver med knölar i. Veterinären trodde att de var hormonella eftersom de växte efter varje gång hon löpt.
    Operationen gick bra men det var jobbigt för henne ca en vecka efteråt. Det kliade och stack i såret och hon var ganska obekväm. Men när det väl vände så piggnade hon till fort. Hon fick inte hoppa så det drog i såret så vi bar henne i trappor och jag sov med henne på golvet i två veckor:). Hon levde ett lyckligtvis efter detta tills hon hade fyllt 15 år. Saknar fortfarande, efter 2 1/2 år denna underbara tjej!
    Hoppas ni kommer fram till ett bra beslut med hur ni ska göra. Det är alltid svåra beslut men i slutändan vill man bara göra det bästa för dem.

• Jemp

Spontant hade jag velat operera men 50% att det är cancer och att den spridits? Spridits bara till fler juver eller till organ etc? Hur ser prognosen ut och går det inte att ta en biopsi innan operation?

• Dexter dot com

Det är ju en relativt ung hund med många år framför sig så jag hade opererat. Visst kan det komma tillbaka men det kan ju ta många år om det ens kommer tillbaka så ge henne chansen. 
    Mina har haft ont första dygnen och stått på smärtlindring men värst har nog varit den förskräckliga bodyn dom varit tvungna att ha på sig efteråt ;)
    Efter en vecka har dom promenerat som vanligt men inte fått hoppa och eller stimma för mycket.

• feliss

Det känns bättre nu när man har fått höra fler historier med bra resultat för vovvarna. Det lutar åt att vi ska operera henne!

Vi hade egentligen en tid för op den här veckan hos en veterinär som vi hade besökt flera gånger, men veterinären blev sjuk och vi måste söka till en annan klinik och göra om alla undersökningar. När vi ringde en klinik för att kolla om de kunde operera lät det som att det skulle bli väldigt smärtsamt för hunden och att det kanske skulle behöva göras flera operationer i framtiden därav att vi började tvivla om vad som är bäst för hunden.

• feliss
    Jemp skrev 2017-02-28 00:25:49 följande:

Spontant hade jag velat operera men 50% att det är cancer och att den spridits? Spridits bara till fler juver eller till organ etc? Hur ser prognosen ut och går det inte att ta en biopsi innan operation?

Det har spridits till fler juver på kort tid. Vi gjorde en lungröntgen där det var lite svårt att se på bilderna om det spridits dit då tiken har lite hull som gjorde bilderna suddiga. Så prognos är ännu 50 % att det kan vara aggressiv cancer.

Ingen veterinär har velat göra prover på knölarna innan fast jag har frågat. De menar att man ser bäst genom operation samt att man kan störa och orsaka mer skada om man sticker i knölarna.
  • Harvester

Operera! Speciellt om misstanke att ngt är malignt. Ju längre du väntar desto större risk att det hinner sprida sig..

Du behöver inte göra om alla undersökningar om du byter klinik, de kan bara be om en jounalkopia.

//Veterinär

Svar på tråden Juvertumör hos tik