Inlägg från: Påven Johanna II |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna II

Present till 1-åring?

Lägger du alltså hellre pengar på örhängen som hon inte har någon glädje alls av än du gör på leksaker? Verkar ju vansinnigt på alla de sätt. 

• Påven Johanna II
    Anonym (Mamman) skrev 2017-02-28 12:34:03 följande:
    Jag lägger gärna pengar på leksaker?

Men jag vill inte köpa jättedyra saker (oavsett om det är en leksak eller något annat) för då kommer hela kalaset + presenterna bli skitdyrt.

Ett par saker räcker som presenter till henne.
    Du kan ju vänta med örhängen tills hon blivit stor nog att bestämma sig för om hon vill ha hål i öronen.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Mamman) skrev 2017-02-28 12:44:57 följande:
    Hon har redan hål.
    Det är ett sätt att spara pengar till henne iom att det är guld. Bara smart.

Håll dig till frågan i ts.
    Ja, så klart har hon det. Stackars unge. Hon har en mamma vars fantasi inte räcker för att komma på några stimulerande leksaker men som däremot gör hål i henne och tror att ett par guldörhängen för en tusenlapp är en god "investering" för framtiden. 

Bra tips som normala människor köper till sina 1-åringar har du ju redan fått. Så on topic håller jag med om klossar och det som redan tagits upp. 
  • Påven Johanna II
    Anonym (Mamman) skrev 2017-02-28 13:29:49 följande:
    Känns det bättre i hjärtat nu?
    Örhängena vi tänkt köpa är hennes andra par örhängen i guld, självklart köper vi fler och fler ju äldre hon blir. Hade alltså inte tänkt att örhängen värda runt tusen skulle vara en investering för hennes framtid.
    Men jag antar att tråden var för provocerande för dig, vilket är helt lugnt.

Jo tack.
    Klossar blir det nog också.
    Nej inte alls. Det känns precis lika illa, jag blir våldsamt provocerad av människor som begår den här sortens handlingar mot sina barn. 

Två par eller trettio par för en tusenlapp styck är heller ingen investering. Dessutom går det att köpa guld åt sina ungar utan att göra hål i dem först. Men sådan information är givetvis att skjuta ovanför målet. 
  • Påven Johanna II
    Glinda från Oz skrev 2017-02-28 14:43:31 följande:
    Var läser du det någonstans eller känner du ts? Barnet kanske har massor av leksaker redan, det kan vi inte veta.
    Nej, människor som ts ingår naturligtvis inte i min umgängeskrets. Jag har inget gemensamt med föräldrar som begår den sorts handlingar mot sina barn. Så nej, jag känner inte ts. Däremot läste jag i hennes första inlägg att hon ville ha tips på mindre saker som hon kunde ge i present till sin 1-åring då hennes föreställningsförmåga tog stopp efter att ha kommit på böcker och guldörhängen. De senare betonade hon skulle kosta runt tusenlappen varför örhängena och kalaset tillsammans gjorde att hon inte ville ha förslag på jättedyra presenter.

Det i sig fick mig att sluta mig till att hon hellre ger örhängen för runt tusenlappen än leksaker. Möjligt är förstås att barnet har massor av leksaker, det är kanske till och med troligt. Men massor av leksaker för en 1-åring kan det väl knappast handla om i och med att ts inte vet vad en 1-åring kan tänkas vilja ha (mer än "investeringen" för framtiden).  
  • Påven Johanna II
    Glinda från Oz skrev 2017-02-28 15:44:28 följande:
    Jag förstod nästan det, ts vill säkert inte ha rasister i sin umgängeskrets heller. Jag skulle inte vilja ha det.

Har du barn? Har man redan en massa leksaker så varken vill eller behöver man köpa fler, barnet uppskattar oftast inte att ha en hel leksaksaffär, lagom är bäst. Barnet får säkert leksaker av de som kommer på kalaset också. Så om man redan köpt böcker, smycken och inte ska köpa leksaker kanske man funderar på vad mer man ska köpa.

Du skrev investering med citattecken, det är helt onödigt för guld går sällan ner i värde.
    Rasister? Känner du ts? Är hon utländsk? Eller är det bara något du antar? 

Hur som helt har jag väldigt många utländska vänner, ingen av dem sticker dock hål på sina barn. Så för min del var det värderingar som jag avsåg. Du däremot, tycks tydligen koppla ihop dåliga beteenden med utländsk härkomst. Bisarrt. 
  • Påven Johanna II
    Glinda från Oz skrev 2017-02-28 23:26:38 följande:
    Jag känner inte ts men eftersom jag är läskunnig och utgår från att hon inte ljuger så utgår jag från det hon har skrivit och hon har skrivit att hon kommer från en annan kultur. Det betyder såklart inte att hon behöver vara född utanför Sverige, men rasister skiter i allmänhet vart folk är födda.

Jag tycker inte ts har ägnat sig åt något dåligt beteende, inte vad som har kommit fram i tråden i alla fall. Att ta hål i öronen på barn har inget med utländsk härkomst att göra, jag har jobbat på förskolor i Danderyd och Djursholm och där är det massor av etniska svenskar som har tagit hål i öronen på sina bebisar. Vi hade många i barngrupperna med hål i öronen.
    Var står det? 

Nej, det tycker inte du. Men det tycker jag. Jag ogillar människor som tar hål i öronen på sina spädbarn/småbarn - och det alldeles oberoende av var de kommer ifrån eller vilken kultur eller religion de har. Jag är helt emot det precis som jag är emot omskärelse och andra invasiva ingrepp (egentligen övergrepp) som utförs av andra än medicinska skäl. 
  • Påven Johanna II
    Anonym (?) skrev 2017-03-01 07:24:03 följande:
    Jämförde du just rasister med folk som ogillar att hål i öronen på småbarn? 
    Glinda från Oz skrev 2017-02-28 23:26:38 följande:
    Jag tycker inte ts har ägnat sig åt något dåligt beteende, inte vad som har kommit fram i tråden i alla fall. Att ta hål i öronen på barn har inget med utländsk härkomst att göra, jag har jobbat på förskolor i Danderyd och Djursholm och där är det massor av etniska svenskar som har tagit hål i öronen på sina bebisar. Vi hade många i barngrupperna med hål i öronen.
    Men Gud. Har det börjat bli populärt?? 
    Som jag förstår det så har Glinda från Oz, som är läskunnig, läst ett inlägg av ts i den här tråden i vilket ts skriver att hon kommer från en annan kultur. Glinda uppfattar då mig som varande rasist eftersom hon tror att ogillande för håltagning från min sida har med härkomst att göra. Efter att ha kommit med dessa anklagelser berättar sedan Glinda att det minsann finns etniska svenskar som också ägnar sig åt detta, vilket jag förstås vet och likaledes starkt ogillar, vilket i sin tur gör Glindas resonemang än mer obegripligt. 
Svar på tråden Present till 1-åring?