Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Present till 1-åring?

Påven Johanna II skrev 2017-02-28 12:31:03 följande:

Lägger du alltså hellre pengar på örhängen som hon inte har någon glädje alls av än du gör på leksaker? Verkar ju vansinnigt på alla de sätt. 

Var läser du det någonstans eller känner du ts? Barnet kanske har massor av leksaker redan, det kan vi inte veta.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Sara) skrev 2017-02-28 13:45:24 följande:

Örhängen till en ETT-ÅRING?! Oj, jösses, här kan vi snacka om WT! Ge henne en näspercing i present med tillgörande diamantring att ha i såret. Eller ja, guldring går ju också bra om ni hellre föredrar det. Det finns jättefina näsringar på Guldfynd!

Hellre WT än en mobbare. Tänker du lära dina barn mobba och peka finger som du gör nu också?
  • Glinda från Oz
    Påven Johanna II skrev 2017-02-28 14:56:04 följande:

Nej, människor som ts ingår naturligtvis inte i min umgängeskrets. Jag har inget gemensamt med föräldrar som begår den sorts handlingar mot sina barn. Så nej, jag känner inte ts. Däremot läste jag i hennes första inlägg att hon ville ha tips på mindre saker som hon kunde ge i present till sin 1-åring då hennes föreställningsförmåga tog stopp efter att ha kommit på böcker och guldörhängen. De senare betonade hon skulle kosta runt tusenlappen varför örhängena och kalaset tillsammans gjorde att hon inte ville ha förslag på jättedyra presenter.

Det i sig fick mig att sluta mig till att hon hellre ger örhängen för runt tusenlappen än leksaker. Möjligt är förstås att barnet har massor av leksaker, det är kanske till och med troligt. Men massor av leksaker för en 1-åring kan det väl knappast handla om i och med att ts inte vet vad en 1-åring kan tänkas vilja ha (mer än "investeringen" för framtiden).  

Jag förstod nästan det, ts vill säkert inte ha rasister i sin umgängeskrets heller. Jag skulle inte vilja ha det.

Har du barn? Har man redan en massa leksaker så varken vill eller behöver man köpa fler, barnet uppskattar oftast inte att ha en hel leksaksaffär, lagom är bäst. Barnet får säkert leksaker av de som kommer på kalaset också. Så om man redan köpt böcker, smycken och inte ska köpa leksaker kanske man funderar på vad mer man ska köpa.

Du skrev investering med citattecken, det är helt onödigt för guld går sällan ner i värde.
  • Glinda från Oz

Jag tycker att det du har köpt räcker, det är bättre att spara pengarna du skulle lagt på småsaker och köpa något större till jul (eller den högtid du firar) istället.

Vill du absolut köpa något så skulle jag satsa på kläder.

• Glinda från Oz
    Påven Johanna II skrev 2017-02-28 21:36:47 följande:

Rasister? Känner du ts? Är hon utländsk? Eller är det bara något du antar? 

Hur som helt har jag väldigt många utländska vänner, ingen av dem sticker dock hål på sina barn. Så för min del var det värderingar som jag avsåg. Du däremot, tycks tydligen koppla ihop dåliga beteenden med utländsk härkomst. Bisarrt. 

Jag känner inte ts men eftersom jag är läskunnig och utgår från att hon inte ljuger så utgår jag från det hon har skrivit och hon har skrivit att hon kommer från en annan kultur. Det betyder såklart inte att hon behöver vara född utanför Sverige, men rasister skiter i allmänhet vart folk är födda.

Jag tycker inte ts har ägnat sig åt något dåligt beteende, inte vad som har kommit fram i tråden i alla fall. Att ta hål i öronen på barn har inget med utländsk härkomst att göra, jag har jobbat på förskolor i Danderyd och Djursholm och där är det massor av etniska svenskar som har tagit hål i öronen på sina bebisar. Vi hade många i barngrupperna med hål i öronen.
  • Glinda från Oz
    Påven Johanna II skrev 2017-03-01 07:17:47 följande:

Var står det? 

Nej, det tycker inte du. Men det tycker jag. Jag ogillar människor som tar hål i öronen på sina spädbarn/småbarn - och det alldeles oberoende av var de kommer ifrån eller vilken kultur eller religion de har. Jag är helt emot det precis som jag är emot omskärelse och andra invasiva ingrepp (egentligen övergrepp) som utförs av andra än medicinska skäl. 

Inlägg 12 bland annat. Sedan har ts haft en till tråd på samma ämne där det står. Låt bli att ta hål i öronen på dina barn då, svårare än så är det inte. Men sluta skyffla över dina värderingar och åsikter på andra. Det ör så himla trist med folk som ser ner på andra som inte har samma åsikter som än själv.
  • Glinda från Oz
    Anonym (?) skrev 2017-03-01 07:24:03 följande:

Jämförde du just rasister med folk som ogillar att hål i öronen på småbarn? Men Gud. Har det börjat bli populärt?? 

Börjat och börjat, då jag gick på dagis för snart 30 år sedan hade småflickor också hål i öronen (enligt min mamma, jag kommer såklart inte ihåg)

Jag har aldrig jämfört rasister med hål i öronen. Vad får du allt ifrån?
Svar på tråden Present till 1-åring?