• Hemera

    Konkurrensklausul

    Jag skall skriva in en konkurrensklausul i ett anställningsavtal då en av mina anställda gått ner på halvtid för att starta en egen firma på halvtid.

    Hos mig jobbar hon som frisörska och i det egna företaget skall hon sälja frisörutrustning. 

    Nu har folk viskat att hon även klipper folk.... Jag vill försäkra mig om att hon inte tar våra kunder. Hur skriver jag en klausul om detta?
  • Svar på tråden Konkurrensklausul
  • Kjell2
    Hemera skrev 2017-02-28 12:31:43 följande:
    Jag skall skriva in en konkurrensklausul i ett anställningsavtal då en av mina anställda gått ner på halvtid för att starta en egen firma på halvtid.

    Hos mig jobbar hon som frisörska och i det egna företaget skall hon sälja frisörutrustning. 

    Nu har folk viskat att hon även klipper folk.... Jag vill försäkra mig om att hon inte tar våra kunder. Hur skriver jag en klausul om detta?
    Glöm det. Hon kommer börja klippa och ta kunder. Välj att avsluta samarbetet.

    Om du ändå vill ha kvar henne kolla med din arbetgivarorganisation eller ett proffs
  • Birgitta02

    Har hon tagit med ert kundregister i samband med att hon öppnat firma så behövs ingen klausul. Det är trolöshet mot huvudman. Eller nån annan brottsrubrik.

    För att vara juridiskt säker så bör du tala med en jurist. Om du snickrar ihop en sådan klausul i ett nytt kontrakt så finns risk att du glömmer något och att det inte är juridiskt giltigt om du en dag behöver åberopa den klausulen. Men.... det finns nån här som kan sånt bättre än jag. Kjell2. Han dyker nog upp strax :)

  • Kjell2
    Birgitta02 skrev 2017-02-28 13:54:44 följande:

    Har hon tagit med ert kundregister i samband med att hon öppnat firma så behövs ingen klausul. Det är trolöshet mot huvudman. Eller nån annan brottsrubrik.

    För att vara juridiskt säker så bör du tala med en jurist. Om du snickrar ihop en sådan klausul i ett nytt kontrakt så finns risk att du glömmer något och att det inte är juridiskt giltigt om du en dag behöver åberopa den klausulen. Men.... det finns nån här som kan sånt bättre än jag. Kjell2. Han dyker nog upp strax :)


    54 minuter innan ditt inlägg.
  • Birgitta02
    Kjell2 skrev 2017-02-28 15:09:46 följande:
    54 minuter innan ditt inlägg.
    Haha! Jag missade att det var du som skrev!!! Ja jäklar :)
  • Nyfikna72

    Fast kan man verkligen skriva in en klausul i efterhand? Särskilt som det kanske finns ett påskrivet avtal?

  • Birgitta02
    Nyfikna72 skrev 2017-02-28 15:19:31 följande:
    Fast kan man verkligen skriva in en klausul i efterhand? Särskilt som det kanske finns ett påskrivet avtal?
    Ja det kan man - om personen i fråga skriver på det. Men man kan inte skriva en klausul i ett befintligt underskrivet kontrakt. Man får skapa ett nytt.
  • Kjell2
    Nyfikna72 skrev 2017-02-28 15:19:31 följande:

    Fast kan man verkligen skriva in en klausul i efterhand? Särskilt som det kanske finns ett påskrivet avtal?


    Kopplar man det som ett vilkor för att få gå ner på 50% går det bra.

    "Jag vill jobba 50%!"
    "Det får du om du skriver på en konkurentavtal"
  • Anonym (va?)

    Fast vilken frisör som är bra får inte med sig sina kunder?

  • snedtak
    Anonym (va?) skrev 2017-02-28 15:36:56 följande:
    Fast vilken frisör som är bra får inte med sig sina kunder?
    Då får hon väl säga upp sig antar jag? Så länge hon är anställd ska hon inte bedriva konkurrerande verksamhet.
  • Anonym (va?)
    snedtak skrev 2017-02-28 20:43:25 följande:
    Då får hon väl säga upp sig antar jag? Så länge hon är anställd ska hon inte bedriva konkurrerande verksamhet.
    DET missade jag. Läste det som om hon sagt upp sig.
    Då blir min åsikt helt annan.
Svar på tråden Konkurrensklausul