Inlägg från: MagiskMamma |Visa alla inlägg
  • MagiskMamma

Problem med min tjejs dotter

Du behöver göra flera saker. Först och främst behöver du förstå vilken roll du spelar i flickans liv. Är det länge sen hennes mamma lämnade/blev lämnad av hennes pappa? Är du en av många pojkvänner i raden som mamman har eller är du kanske den förste efter separationen? Har flickan syskon, om inte så är detta ett ensambarn som har fått konkurrens om sin mammas tid, kärlek och uppmärksamhet.

Flickan är 11 år. En rätt knepig tid då de är på väg in i puberteten och har många egna tankar och känslor som de inte får rätsida på. Utöver det ska hon nu försöka ställa om sig till att hennes familj utökas. Min 11-åring bröt ihop när jag träffade en ny och vi tog upp ämnet barn med den nye. Det var en jätteskräck för henne, som ensambarn hon är.

Flickan provocerar dig och det lyckas. Du har inte känt henne länge och kanske är hon inte ouppfostrad så till den grad hon vill ge sken av. Hon vill provocera och det lyckas hon ju med.

Prata med hennes mamma om hur du upplever det hela och lägg upp några strategier tillsammans. Prata även med dina barn. Visa flickan att hon inte behöver vara orolig, hennes mamma är fortfarande hennes mamma, har hon en pappa så är det han som är pappa och du kommer inte att försöka ta hans plats. Visa att du är mån om att flickan ska känna sig nära sin mamma, tex säg "det kommer snart en ny film på bio, jag tror att ni tjejer skulle tycka det var kul att se den, utan oss grabbar"...

Se flickans känslor snarare än hennes handingar, så tror jag att det kommer att gå bra för er.

• MagiskMamma
    Panduro skrev 2017-03-01 12:51:52 följande:
    Superbra tips!
    Jättedålig idé att förringa en person som kanske redan känner sig liten och platt i sammanhanget....
  • MagiskMamma
    Guden Tor skrev 2017-03-01 13:30:11 följande:
    Menar du dottern? Hon behöver lära sig ett och annat,
    Ja, jag menar dottern. Som jag skrev tidigare, det är bra om man först tar reda på om det kan finnas orsaker till hennes beteende, att hon är otrygg i sin nya familjesituation till exempel. Jag säger inte att man ska dalta men man ger ju inte penicillin för att bota en förkylning... så rätt metod för rätt orsak anser jag. Är hon otrygg och ledsen och det kommer ut i ohyfsat beteende så ska man nog inte platta till henne ännu mer. För man kan lära barn på många olika sätt och behöver inte välja det som också kan göra dem illa på vägen.
Svar på tråden Problem med min tjejs dotter