• Anonym (Less på detta)

Vad gör man åt någon som härmas?

Har en person i min närhet som härmar mig i det mesta. Jag skulle kunna skriva 324 sidor om allt hon har härmat mig med. Jag vet att vissa av er kommer att säga att jag inte ska bry mig och att jag ska vara smickrad men det är jag inte. Jag tycker att det är skitjobbigt rent utsagt. Jag är trött på att hon ska härma allt jag köper och att andra kommenterar att vi har samma saker. Jag är trött på att aldrig få vara ensam om mina prylar som jag oftast sätter mycket tanke bakom innan jag införskaffar dom. Jag har min egen stil som egentligen är radikalt annorlunda än hennes men hon härmar mig ändå. Varför? Om jag pikar henne eller försöker ta upp frågan så går hon i taket och gör mitt liv så miserabelt att det är bättre att låta bli att prata om det. Snälla hjälp mig hantera det här!

• Svar på tråden Vad gör man åt någon som härmas?
  • Anonym (Stil)
    Anonym (Less på detta) skrev 2017-03-01 17:11:24 följande:

Som jag minns det skulle jag säga att det har pågått i 15 år nu. Sen jag blev vuxen på riktigt kanske jag skulle kunna uttrycka det som. Det finns ingen speciell händelse som utlöste det vad jag kan komma på mer än att jag började vara på samma nivå som henne med ekonomi, bostad och sånt som brukar komma när man blir äldre. Hon flyttade inte efter, men nästan, kan jag lämna det så för jag vill inte utelämna oss för mycket då internet och världen är mindre än man tror?

Finns det verkligen inga allvarliga förslag på hur jag skulle kunna ta upp det här med henne så att hon fattar hur det känns för mig? Hur tråkigt det är att ha samma saker? Risken att hon flippar och inte pratar med mig på ett halvår är ungefär 110% men jag kanske kan försöka skriva ett brev eller något? Men vad skulle jag skriva?

Ja, du får självklart välja hur mycket information du vill berätta på forumet. Det behöver du inte fråga lov om :)

Anledningen till att jag ställer så mycket frågor är att jag blir lite förvirrad över vad du menar och vill få ut. Ibland blir det lite paradoxalt.

Exempelvis:

Du skriver att ni ses för ofta, du har tom flyttat ifrån henne samtidigt som du inte vill konfrontera henne med rädslan att hon ska ignorera dig i 6 månader.

Av en konfrontation får du dåligt samvete om hon blir ledsen, men samtidigt överväger du (och ser det som bra tips) att ruinera henne? Borde det inte schysstare då att "såra henne" än att sätta henne med avsikt i ekonomisk knipa som antagligen kommer förstöra hennes liv för en längre framtid?

Så med detta sagt, blir det svårt att förstå vad du vill. Jag menar verkligen inte att kritisera dig, jag förstår att du tycker situationen är jobbig, men jag förstår inte riktigt allt du skriver.

Även ger folk dig allvarliga förslag utifrån den information vi vet. Det är ingen annan än du som faktiskt kan få henne att sluta härmas, jag menar du kan ju inte riktigt anmäla henne för stalking eller liknande, så tyvärr hamnar ansvaret i situationen på dig :/

Det bästa tipset som skrivits i tråden (och inte ger oönskade konsekvenser) är nog att börja sy dina kläder själv, alternativt köpa allt på secondhand. Du skulle också kunna beställa produkter/kläder från andra länder och som inte säljs i Sverige. Då blir det inte lika lätt för henne att hitta dem :)

Jag hoppas inte du nu tog detta illa och som att jag kritiserar dig, jag försökte mer förklara att det som läsare kan vara lite svårt att tolka dig rätt.
  • fluu

Ta och fundera på varför det är så viktigt för dig att få vara ensam om saker, det känns sm att det är där skon klämmer. För vad är det att bli upprörd för egentligen?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Hmm)
    Påven Johanna II skrev 2017-03-01 17:15:53 följande:
    Jag skulle inte ens märka om någon härmade mig. Exakt så oviktigt tycker jag att det är. Det stör inte mig om någon sitter i en annan bostad och har det precis som jag, eller om en annan kvinna tvättar håret med samma produkter som jag har. Som sagt, jag hade inte över huvud taget registrerat om så vore fallet. 

Vad är vitsen med detta inlägg? Ts frågade om råd, inte om du stör dej eller inte. På vilket sätt tänker du att ts skulle bli hjälpt av det du skrev? Till ts, jag har haft samma problem som dej. Hade en tjej som härmade min klädstil. Jag klädde mej lite udda i min ungdom, inte superudda men hade en egen stil. Hon kopierade allt. Det var inte populärt hos mej som ville vara lite unik. Jag hade ingen lösning på problemet då och tyvärr inte nu heller. Vill mest bara säga att jag vet hur det känns. Min copycat slutade när vi i gymnasiet hamnade i olika skolor, hoppas din gör det också så småningom.
  • mammalovis

Varför överhuvudtaget umgås med henne? Sluta bjud hem henne, så kan hon inte snoka. Börja ljuga om vad du använder för att slippa härmandet. Låt din man prata med henne. Ta på dig fulkläder just när du ska träffa henne ...

• Anonym (Sebbe)

Men låt henne köpa samma saker. Finns det i en affär tillgängligt för allmänheten så är det ingenting du har ensamrätt på. Varför är det så jobbigt att hon härmar din stil? Hon beundrar väl dig, även om hon inte vågar erkänna det. När andra kommenterar det så säg "ja jag har ju så god smak så vissa andra tar ju efter". Du är en trendsättare för henne, var stolt..

• Queennr1

Skulle nog inte ens reflektera över det och har oerhört svårt att sätta mig in i varför detta stör dig så mycket. Spontant så funderar jag på vad det är i dig som gör att detta blir viktigt för dig.

• Anonym (Lisa)

Jag gissar det är din storasyster!

Det är väl mest klädstilen du stör dig på och jag kan förstå att folk kommenterar om man har samma kläder, samma vigselring! Nära släktingar.

Har du funderat på om vintagemode är något för dig? Köpa gamla snygga kläder? För hon kan inte hitta likadana. Vardagskläder tror jag inte du stör dig så mycket på, vem kopierar samma byxor och tröja. Och gör hon det och har de på sig nästa gång ni träffas får du väl pika henne lite fint - "Nämen har du samma tröja som jag hade, den gav jag bort till second hand tror jag.....!"
    Smycken skulle jag nog kunna snacka med en silversmed och göra ett eget smycke, får hon leta sig blå att hitta ett likadant!

• Påven Johanna II
    Anonym (Hmm) skrev 2017-03-01 19:03:39 följande:

Vad är vitsen med detta inlägg? Ts frågade om råd, inte om du stör dej eller inte. På vilket sätt tänker du att ts skulle bli hjälpt av det du skrev? Till ts, jag har haft samma problem som dej. Hade en tjej som härmade min klädstil. Jag klädde mej lite udda i min ungdom, inte superudda men hade en egen stil. Hon kopierade allt. Det var inte populärt hos mej som ville vara lite unik. Jag hade ingen lösning på problemet då och tyvärr inte nu heller. Vill mest bara säga att jag vet hur det känns. Min copycat slutade när vi i gymnasiet hamnade i olika skolor, hoppas din gör det också så småningom.
    Ts frågade om hjälp att hantera det hon ser som ett problem. Att få exempel på hur andra ser på en sådan sak kan för den som vill vara hjälp att hantera det. 

Hur hjälper ditt eget - visserligen välmenande - inlägg ts? Du vill mest berätta att du vet hur det känns, skriver du och det menar du hjälper henne mer än att jag berättar att jag inte alls vet hur det känns eftersom den sortens beteenden är så perifera och oviktiga för mig att jag inte ens noterar dem och därmed heller aldrig plågas av dem?
  • Anonym (A)

Jag förstår lite hur jobbigt det måste vara - har varit delvis där med en mycket god och nära vän - man vill inte skapa ett världskrig, man vill kunna umgås civiliserat men det är jäkligt påfrestande när någon härmas helt öppet rakt av med allt.

Mitt lilla råd i sammanhanget är att jobba med dig själv. Du kommer inte att kunna ändra på din nära släkting. Du kan bara förändra ditt förhållningssätt och med det hoppas att din förändring leder till att din släkting i sin tur får förändra sig när hen förhåller sig till dig. Ett alternativ är att inte berätta om nya saker du köpt/städa undan schampo och dylikt när släktingen kommer på besök. Ett annat alternativ är att bara bära "gamla" kläder/smycken som släktingen redan sett. Ett tredje är att inte bertta var du köpt dina saker. Bara träffas hos släktingen ett tag?

Det viktigaste tycker jag dock borde vara att arbeta med dig själv. Var går dina gränser? Hur mycket är du beredd att offra för att hålla på dem? Hur viktiga är de i relation till obehaget att släktingen inte hör av sig på sex månader? Någonstans där ligger nog svaret på hur du skall gå vidare för att tackla det här och med vilka medel.

Om det känns bra för dig, skriv ett brev så som du föreslår. Var tydlig och konstruktiv. Dock, gör det bara utifrån dig själv - förvänta dig inte någon form av revolutionerande genombrott i förståelse från släktingen. Du KAN inte styra eller med sådant medel styra hens reaktion. Du måste själv vara införstådd i att det kan bli väldigt jobbigt för dig UTAN att få ett "ursäkta, jag skall sluta/jag förstår att det stör dig", tillbaka.

Till de som skriver att de inte ens skulle märka att ngn härmas: A) skönt för er B) ni har nog inte upplevt liknande det TS försöker att beskriva.

• Anonym (Thea)

Min mamma har liknande problem när det gäller hennes syster... Så fort mamma köper nåt springer systern och köper exakt samma. Så ibland köper mamma saker och lägger undan och inte använder direkt i hopp om att det ska ta slut på affären så systern inte ska köpa samma.. Hon vill inte vara 70 år och se ut som en tvilling.. För dom är ganska ska lika varandra.. Systern bytte tom bil till en likadan dock en annan färg när mina föräldrar bytte bil.

Men du kanske ska börja beställa från wish eller aliexpress... Det blir ju lite krångligare att härma helst om du säger att du hittade den på second hand eller på nån köp sida på Facebook

Svar på tråden Vad gör man åt någon som härmas?