Anonym (Less på detta) skrev 2017-03-01 17:11:24 följande:
Som jag minns det skulle jag säga att det har pågått i 15 år nu. Sen jag blev vuxen på riktigt kanske jag skulle kunna uttrycka det som. Det finns ingen speciell händelse som utlöste det vad jag kan komma på mer än att jag började vara på samma nivå som henne med ekonomi, bostad och sånt som brukar komma när man blir äldre. Hon flyttade inte efter, men nästan, kan jag lämna det så för jag vill inte utelämna oss för mycket då internet och världen är mindre än man tror?
Finns det verkligen inga allvarliga förslag på hur jag skulle kunna ta upp det här med henne så att hon fattar hur det känns för mig? Hur tråkigt det är att ha samma saker? Risken att hon flippar och inte pratar med mig på ett halvår är ungefär 110% men jag kanske kan försöka skriva ett brev eller något? Men vad skulle jag skriva?
Ja, du får självklart välja hur mycket information du vill berätta på forumet. Det behöver du inte fråga lov om :)
Anledningen till att jag ställer så mycket frågor är att jag blir lite förvirrad över vad du menar och vill få ut. Ibland blir det lite paradoxalt.
Exempelvis:
Du skriver att ni ses för ofta, du har tom flyttat ifrån henne samtidigt som du inte vill konfrontera henne med rädslan att hon ska ignorera dig i 6 månader.
Av en konfrontation får du dåligt samvete om hon blir ledsen, men samtidigt överväger du (och ser det som bra tips) att ruinera henne? Borde det inte schysstare då att "såra henne" än att sätta henne med avsikt i ekonomisk knipa som antagligen kommer förstöra hennes liv för en längre framtid?
Så med detta sagt, blir det svårt att förstå vad du vill. Jag menar verkligen inte att kritisera dig, jag förstår att du tycker situationen är jobbig, men jag förstår inte riktigt allt du skriver.
Även ger folk dig allvarliga förslag utifrån den information vi vet. Det är ingen annan än du som faktiskt kan få henne att sluta härmas, jag menar du kan ju inte riktigt anmäla henne för stalking eller liknande, så tyvärr hamnar ansvaret i situationen på dig :/
Det bästa tipset som skrivits i tråden (och inte ger oönskade konsekvenser) är nog att börja sy dina kläder själv, alternativt köpa allt på secondhand. Du skulle också kunna beställa produkter/kläder från andra länder och som inte säljs i Sverige. Då blir det inte lika lätt för henne att hitta dem :)
Jag hoppas inte du nu tog detta illa och som att jag kritiserar dig, jag försökte mer förklara att det som läsare kan vara lite svårt att tolka dig rätt.