• Kjell2

sambolagen

cathrine100 skrev 2017-03-02 11:13:52 följande:

Tack ni alla snälla som orkar svara ???? Alltid någondera i ett förhållande som har bättre ekonomiskt men klart jag fixar en jurist ????????Tänkte o han har en bostad som han hyr ut i andra hand så blur han ej på barbacke om så skulle hända. de är för att skydda den svagare parten den som "behöver hemmet mera" visst han har 2 barn varannan vecka sen kan han ta tillbaka sitt eget hem han hyrt ut för den finns där och väntar... Det var det jag funderar över?

Konstig lag sambolagen,inget annat land har det.

Olika länder har varianter på sambolagen. Finns t ex stater i USA som regler just Common-Law Marriage. Exakt vad de regler kan dock variera, rätt vid till försäkring om någon dör, underhåll, bodelning, gemensamma barn osv.

Innan du köper bostad och ni flyttar ihop bör ni snacka igenom och komma överrens om tre huvudfall
    Du dör
    Han dör
    Ni separerar

Kan också vara bra att komma överrens om hur kostnader för huset ska delas och beslut om smått och stort.

• Kjell2
    Anonym (U) skrev 2017-03-02 20:44:50 följande:
    Hela är rätt ologiskt. Kan asexuella inte vara sambo?

Eller folk som vill vänta med sex till äktenskapet?

Om 2 som delar lägenhet råkar hamna i säng blir de sambo per automatik?

Löjligt att myndigheterna ska ens lägga sig i vilka folk bor med eller ligger/inte ligger med.
    Sällan myndigher bestrider ett påståeden om sambo/icke sambo. Förekommer i en del bidragsärenden.

När det blir bråk om detta är oftast mellan två eventuellt sammanboende eller  mellan kvarlevande och arvingar.

Det finns en del praxis och förarbeten när det gäller vad som avses som sammanboende. Sen är det upp till parterna att argumentera för sin sak.

• Kjell2
    cathrine100 skrev 2017-03-02 23:09:29 följande:
    Separer vi får han gå till sin bostad han hyrt ut. dör jag blir det samma sak. Dör han får hans barn vara där varannan vecka tycker jag. Det är ganska basic men intressantaste är vad han tycker att han skall betala i vårt nya hem. Jag betalar ju lånet och amortering.
    Hans intresse av att måla, vårda, bygga mm på ert gemensamma boende kan bli lågt om han vet att allt går till dig och dina barn vid en bodelning.
  • Kjell2
    cathrine100 skrev 2017-03-03 11:06:02 följande:
    Vi är bägge snart 50 år och sällskapat i 2 år .han har gjort sina investeringar i utlandet bra och dåliga så han har tillgångar men man kan ej efter 2 år ens önska att man ärver den andra speciellt om jag har barn som jag är deras enda arvtagare, deras pappa dog flera år sedan. Min sambo har levt och lever enklare än jag och nöjer sig med det.
    Arv mm kan ni säkert komma överrens om.

Men om han kommer betala någon form av avgift för boendet till dig och ingen möjlighet att få tillbaka något från huset kan han bli mindre benägen att engagera sig i divers ombyggnads och vårdprojekt. Ska han t ex kunna ha inflytande på trädgård, ytskickt, kök badrum? Eller kommer du ha beslutsrätt då det är ditt hus och du står för kostnaden. Han kanske inte har några problem med det men kan vara bra att snacka igenom läget innan flytt.
  • Kjell2
    cathrine100 skrev 2017-04-14 00:43:38 följande:

läser vad ni skriver. Nu är vi närmare 50 åringar som ej har tillsammans barn och kommer ej att skaffa ;)) Han har sin hyres lägenhet som han tänkt hyra ut i andra hand så ute på backen blir han ej. Så därför frågade jag om frågor här för tänkte om det finns nån jurist möjligen som vet dessa frågor. De är ju att skydda den svgare parten att man måste ge halva hemmet men hört med att det är mera om man har barn ihop och man har bara ett hem

Sambolagen påverkas inte av om man har barn eller ej.
Svar på tråden sambolagen