• Hanna7576

Min sambo kom ut, bi trans

Hej!

Min sambo kom ut för en dryg vecka sedan. Som bisexuell (iallafall i fantasin, har ej provat) samt som transa. Vi har varit tillsammans ett par år och jag tror inte jag behöver säga att det var en jäkla chock. Speciellt då han alltid haft ärlighet och kommunikation som mantra. Jag kände mig otroligt lurad och berövad på min man. Det började med att han ville att vi skulle vara särbos. Nu fattar jag ju att det var en lösning för honom att leva fullt ut.

Jag har inga större problem med hans läggningar. Bi innebär ju att jag kan få två män;) Transan är mer svår. Tror att det krävs en successiv tillvänjning för mig och jag vill nog rekommendera er som tänker komma ut för er fru att inte göra det i full utstyrsel.

Vi är överens om att detta är något som vi gör tillsammans. För mig är det viktigt att veta att det är mig han verkligen älskar och vill vara med. Han har sagt att han inte vill ha ett förhållande med en man. Sedan kan man säkert bli förälskad i någon annan på vägen och det kan krydda tillvaron men jag behöver verkligen bekräftelse på att jag är "the one and only". Dock stör det min kvinnlighet en aning, känner mig inte så urkvinnlig och undrar om han tycker att jag är slarvig i min kvinnlighet då jag bla är överviktig. Vi är överens om att prova och jag önskar att detta ska vara nog för honom att kunna leva ut den han är. Det finns barn med i bilden vilket begränsar hans utrymme för att gå klädd som kvinna hemma.

Hur är det för er att leva såhär? Känner ni igen mina tankar? Har ni något råd till mig/oss?

Dumma kommentarer undanbedes bestämt.

• Svar på tråden Min sambo kom ut, bi trans
  • Hanna7576
    Anonym (Bikille) skrev 2017-03-02 08:56:49 följande:

Att han inte sagt något tidigare berodde sannolikt på att han skämts så mycket, så lasta han inte för mycket för det. Han hade säkert tänkt förtrycka tankarna ända in i graven.

Förstår att det blir mer komplicerat med kvinnokläder o barnen. Det beror väl lite på hur stark vilja han har att ha dessa kläder, och hur ofta han behöver ha dem för att må bra.

En rätt vanlig lösning som jag hört flera transpersoner använda sig av är en liten lägenhet (1:a). Där de lever ut o förvarar kvinnokläderna, och resten av tiden lever de som vanligt med familjen. Det är klart att det inte är en ideal lösning kanske och den är ju knappast gratis.

Din övervikt har absolut inget med saken att göra alls.

Du verkar vara sansad. Jag hoppas att detta inte knäcker förhållandet. Glöm inte att det fortfarande är exakt samma person som innan han berättade. Det är bara att du nu känner till hur han känner sig.

Lycka till

Tack för ditt fina svar. Skammen har varit stor och en tid innan vi träffades så trodde han att transbehovet hade gått i graven. Men började pocka på igen för 6mån sedan.

Innan han berättade mådde han jättedåligt och ville bli särbo. Jag blev jätteledsen då jag tycker det är ett avsteg från förhållandet. Då var hans plan att leva ut både bi och trans och samtidigt ha mig. Jag sa att särbo är uteslutet. Det var väl då som sanningen började krypa fram.

Ja han är exakt samma person som han alltid varit i förhållande till sig själv men för mig är han en annan person än den jag trodde att han var.

Min övervikt har inte med hans läggning att göra utan ligger mer i min osäkerhet. Jag märker att det blivit viktigt för mig att bli mer kvinnlig nu.
  • Hanna7576

Det är absolut inte konstigt att vara bi eller transa. Det som blir svårt för mig är att nu när jag vet så ser jag hela tiden hans feminina rörelsemönster, kroppen och hans rädsla för att gå upp i vikt. Hade han varit mer grovt byggd och mer manlig i rörelsemönstret tror jag att det skulle vara mer lätt. Det känns förvirrande och jag saknar bilden av min sambo som innan jag visste.

Jag tror det blivit mer viktigt för mig att känna mig kvinnlig och utstråla det för då han inte vill vara med någon annan kvinna så vill jag vara allt en man inte kan ge honom. ( han säger att han inte vill leva med en man) Dessutom har han nu föreslagit att jag borde köpa lite sexiga underkläder, vilket vi iofs pratat om tidigare. När jag var ute och shoppade och ville ha ett smakråd mellan två skor. Då blev hans svar på mitt sms: är de till mig eller dig? Det var inte roligt alls. Det högg till i magen och i hjärtat. Kanske är detta en process för mig? Jag har ju bara vetat i knappt två veckor.

Snälla hjälp mig med mina tankar!!!!!

• Hanna7576
    Anonym (ojoj) skrev 2017-03-03 10:13:09 följande:

Det är ju som att bo med feminim bög. Kan du leva med det och tända sexuellt på det??

En bög är ju någon som bara tänder på killar!!!

Fler dumma kommentarer från dig undanbedes. Har sett att du gjort inlägg i andra trådar också.
  • Hanna7576
    Anonym (Bikille) skrev 2017-03-02 18:15:38 följande:

Ja det är väldigt vanligt med psykisk ohälsa bland personer som har en avvikande sexualitet. Det är även vanligt med självmord, så jag tror att det är viktigt att stötta honom, om du orkar. Förstår att det är väldigt jobbigt för dig också.

Att det blivit viktigare för dig att vara kvinnlig nu, är det ett problem? Jag ser inget problem med det... bara positiva saker.

Jag undrar om inte RFSL har stödtelefon som man kan ringa till, jag tror ni båda skulle behöva lite stöd.

Ja det är vanligt med psykisk ohälsa precis som du säger. Tänker att det inte heller blir mindre skamfyllt då psykiatrin har könsidentitetsteam och att dessa läggningar ibland klassas som sjukdomar. Det är ju bra att det finns ställen där man kan gå och ventilera sina tankar och känslor men det hade kanske varit mindre skamfyllt att gå till en psykolog eller kurator på vårdcentralen.

Att det blivit viktigare med min kvinnlighet gör att jag måste upprätthålla vissa saker som jag kanske brydde mig om tidigare. Tror inte att jag orkar det i längden. Å andra sidan så kanske jag har kommit över mig själv då.
  • Hanna7576

Bad sambon igår om han kunde klä sig lite mer manligt då jag ser så mycket av hans kvinnliga sida i vardagen. Det gick bra och det var mycket lättare för mig.

Jag hittade sedan en peruk på nätet som matchade hans önskemål. Vi får den troligen nästa vecka.

Idag var vi på second hand och fyndade massor med fina kläder skor m.m. till honom. Det var ganska lustigt att handla då han inte var bekväm med att bläddra bland damkläderna. Vi fick ha ett kodord när han tyckte att något var snyggt!! Och vilka snygga kläder sedan!!!

Han ska prova kläderna när han fått peruken vilket var hans eget förslag.

Tror jag börjar vänja mig.

Svar på tråden Min sambo kom ut, bi trans