• Tilja

För ung för att hjälpa till?

Förstår att du blev irriterad, men jag kan verkligen känna empati med och se saken ur barnets synvinkel också.

Nästan exakt samma sak hände mig som barn. Innan min pappa skaffade en ny partner hade han och jag handlat ett påslakanset som jag valt ut och som jag tyckte jättemycket om. Ett tag efter att den nya partnern hade flyttat in så hade hon bäddat min säng med ett annat påslakanset och jag tog jätteilla upp eftersom jag inte hade fått vara med och bestämma/välja över något som ändå var väldigt "privat" och personligt för mig eller vad man ska säga (det var mitt täcke i mitt rum som bara jag använder liksom), och dessutom tyckte jag inte att lakanen hon hade valt var alls lika fina eller passade min stil. Men jag tror inte att jag sa något till varken henne eller min pappa, för jag fattade ju att hon gjort det för att vara snäll och för att hon tyckte att mitt gamla lakan var slitet. Men det hade betytt jättemycket för mig om hon bara hade frågat mig innan om jag ville ha ett nytt lakan och i så fall vilket.

Nu till din fråga om ålder att byta påslakan: jag var nog ca 8-10 år när jag började byta påslakan helt själv. Ja, det går om man är finurlig. Jag gjorde så att jag tog tag i ena änden på täcket och kröp in i påslakanet och rättade till det innifrån innan jag var tillräckligt lång för att kunna göra det på det vanliga viset. Men om hon inte är van vid att göra det själv kanske det är smidigare att börja med att hon och en vuxen hjälps åt tillsammans?

Svar på tråden För ung för att hjälpa till?