• Charmed92

För ung för att hjälpa till?

Jag och min sambo har två barn vardera. Hans yngsta på 8år bor varannan vecka och är äldre än mina barn (3-5år). Vi har en ständig diskussion om att jag tycker att hon borde hjälpa till mer hemma. Pappan tycker att det bara slutar med bråk så fort han kräver något av henne.

Förra gången hon var hos oss så bäddade jag rent hennes säng. Det hela slutade med att pappan slet bort alla nya sängkläder för hon var inte nöjd över valet av påslakan. Hon ville ha "sitt egna" som hon säger. Det var även fel ordning på hennes gosedjur.. Jag blev så klart irriterad för att jag hade bäddat rent helt i onödan.

Då sa jag igår att jag tyckte att det var dax att hon lär sig bädda rent i sängen själv.
    Att vi skulle göra det till en rutin, varje söndag hon ska åka så tar hon bort det smutsiga och sätter dit ett nytt. Självklart hjälper vi till om det behövs. Men då kommer vi till problemet.
    Pappan tycker att hon är för liten för att lära sig bädda rent. Dels tycker han att hon är för kort för att få på ett påslakan??? :S sen var han själv 16år när han bäddade första gången så han tyckte att hon lätt kunde vänta 8år till.

Har han rätt eller fel? Mina barn är så mycket mindre så jag vet inte vad man kan kräva av en 8 åring? I dagsläget klarar hon knappt av att torka sig och spola efter sig när hon varit på toan..

• Svar på tråden För ung för att hjälpa till?
  • Carambolan

Mina har hjälpt till sedan småbarnsåldern, efter förmåga. Treåringen gör väl sånt som att ställa upp skor i skostället eller spruta med såpaflaskan när jag torkar skåp och möbler. Nioåringen städar i princip sitt rum helt själv och brukar ta ansvar för dammsugningen. Vi har gjort en grej av att alla städar tillsammans, samtidigt. Ingen slipper undan - alla hjälps åt. Tror inte att det hade funkat alls lika bra att få med barnen om de hade haft varsitt ansvarsområde att sköta "nån gång under veckan".

• Duckan

Svårt när man inte är eniga kring regler och uppfostran. Jag skulle inte kräva att en 8-åring bäddar rent själv även om de klarar det.

Jag hade heller inte uppskattat att nån rev upp en säng jag  nyss bäddat, men nu vet du till nästa gång vilket lakan hon föredrar och då kommer problemet inte att uppstå igen.

• angelikkaj

Som 8åring kan man allt bädda rent i sin säng, med hjälp om så behövs.

Här hemma brukar 11åringen diska å snart 7åringen får torka. De bäddar rent i sina sängar. Kan även dammsuga hemmet, inte för att det kanske blir jätte bra så men hon gör det iaf å många gånger självmant! Rensar även kattlådan.

Så visst kan en 8åring allt hjälpa till

*2006*2010*2017*
  • Annelie 76

En 8-åring kan inte fixa sängen själv men med hjälp så. Det kan ju tom min 5-åring...

• Monchichier
    Annelie 76 skrev 2017-03-02 11:55:19 följande:

En 8-åring kan inte fixa sängen själv men med hjälp så. Det kan ju tom min 5-åring...

Öh jo, vill en 8-åring bädda själv så går det. Har man några procent lösningsorientation i sig så är det plättlätt.

Det kan däremot vara väldigt svårt om man aldrig har fått det visat för sig. Men efter en "hjälpomgång" är det fullt möjligt.
  • Tilja

Förstår att du blev irriterad, men jag kan verkligen känna empati med och se saken ur barnets synvinkel också.

Nästan exakt samma sak hände mig som barn. Innan min pappa skaffade en ny partner hade han och jag handlat ett påslakanset som jag valt ut och som jag tyckte jättemycket om. Ett tag efter att den nya partnern hade flyttat in så hade hon bäddat min säng med ett annat påslakanset och jag tog jätteilla upp eftersom jag inte hade fått vara med och bestämma/välja över något som ändå var väldigt "privat" och personligt för mig eller vad man ska säga (det var mitt täcke i mitt rum som bara jag använder liksom), och dessutom tyckte jag inte att lakanen hon hade valt var alls lika fina eller passade min stil. Men jag tror inte att jag sa något till varken henne eller min pappa, för jag fattade ju att hon gjort det för att vara snäll och för att hon tyckte att mitt gamla lakan var slitet. Men det hade betytt jättemycket för mig om hon bara hade frågat mig innan om jag ville ha ett nytt lakan och i så fall vilket.

Nu till din fråga om ålder att byta påslakan: jag var nog ca 8-10 år när jag började byta påslakan helt själv. Ja, det går om man är finurlig. Jag gjorde så att jag tog tag i ena änden på täcket och kröp in i påslakanet och rättade till det innifrån innan jag var tillräckligt lång för att kunna göra det på det vanliga viset. Men om hon inte är van vid att göra det själv kanske det är smidigare att börja med att hon och en vuxen hjälps åt tillsammans?

• Duckan

Tilja, jag är fortfarande inte tillräckligt lång för den biten, med påslakanet, hahaha! Jag får skarva och skaka, men det går såklart.

Kan tillägga att jag som barn också valde vilka lakan jag ville ha när vi bäddade rent. Hade några olika favoriter som jag växlade mellan.

• nevermind

Jag har gjort allt själv sen det var fysiskt möjligt i princip. Var jag för kort för påslakanet fick ett syskon hjälpa.

• sextiotalist

Såklart en 8-åring kan det, men nu har pappan valt att sköta den biten. Du kan inte in och styra där.

• mammalovis

Låt pappan sköta sin dotter om du stöter på sådan patrull. Däremot tycker jag att han gör henne en björntjänst att inte involvera henne. Jag vet att jag var på träningsläger som 15-åring och då hade vi en kille som aldrig hade bäddat. Det gjordes narr av honom ... då det var något självklart att kunna. Första steget är ju att träna ihop.

• lammet

Jag bäddar åt mina barn för att jag vill det. Jag skulle bli irriterad om min nya partner ställde krav på barnen att de skulle bädda själva utan att prata med mig först. Oavsett ålder.

• lammet

För övrigt så är förstaklassare rätt små enligt min mening och jag tycker de ska få vara det:).

• lammet

Sen undrar jag varför du har så stort behov av att hans barn ska hjälpa till? Det är ju inte så att du har barn i samma ålder så att det blir orättvist direkt.

• Tow2Mater
    Charmed92 skrev 2017-03-02 09:43:24 följande:

Pappan tycker att hon är för liten för att lära sig bädda rent. Dels tycker han att hon är för kort för att få på ett påslakan??? :

Håller med honom. Aven som vuxen är det ju irriterande att få på.
  • Vinterankan

Nej jag tycker inte en åttaåring ska behöva bädda själv. Min sätter på örngottet själv och jag tar påslakanet. Hon skulle säkert kunna få på påslakanet också men det får vänta några år innan det blir hennes uppgift att göra det.

• pigglet

Nej, här bäddar inte 8-åringar rent själva. Känns onödigt tjorvigt, tycker jag. Dammsuga, dammtorka, vattna blommor, sortera tvätt, plocka i o ur diskmaskin... Finns så mycket annat, fysiskt enklare, saker de kan hjälpa till med.

• gbgumman

Mina barn är 8 och 12 och ser ingen anledning till att de ska bädda rent. De ska hålla Ordning på sina saker och läsa sina läxor.

• lammet
    gbgumman skrev 2017-03-03 12:56:32 följande:

Mina barn är 8 och 12 och ser ingen anledning till att de ska bädda rent. De ska hålla Ordning på sina saker och läsa sina läxor.

Det tycker jag är bra krav att ställa på barn, hålla reda på sina saker och läsa sina läxor. Sen blir jag glad när de hjälper till med annat mest för att det är trevligt med sällskap när jag städar, lagar mat, dukar mm men det är inget krav. Jag hade inte heller så mycket krav på mig som liten gällande hushållet. Däremot var mina föräldrar noga med att jag var snäll mot vänner, passade tider, höll det jag lovade, gjorde mina läxor, tackade för maten mm. Resten lärde jag mig på något sätt ändå:).
  • gbgumman
    lammet skrev 2017-03-03 13:13:52 följande:
    Det tycker jag är bra krav att ställa på barn, hålla reda på sina saker och läsa sina läxor. Sen blir jag glad när de hjälper till med annat mest för att det är trevligt med sällskap när jag städar, lagar mat, dukar mm men det är inget krav. Jag hade inte heller så mycket krav på mig som liten gällande hushållet. Däremot var mina föräldrar noga med att jag var snäll mot vänner, passade tider, höll det jag lovade, gjorde mina läxor, tackade för maten mm. Resten lärde jag mig på något sätt ändå:).
    Exakt samma. Att vara en bra kompis är ett krav jag har. Att vara ärlig och bussig också mycket viktigt. Men det är kart ibland vill de hjälpa och då är det trevligt.
Svar på tråden För ung för att hjälpa till?