För ung för att hjälpa till?
Jag och min sambo har två barn vardera. Hans yngsta på 8år bor varannan vecka och är äldre än mina barn (3-5år). Vi har en ständig diskussion om att jag tycker att hon borde hjälpa till mer hemma. Pappan tycker att det bara slutar med bråk så fort han kräver något av henne.
Förra gången hon var hos oss så bäddade jag rent hennes säng. Det hela slutade med att pappan slet bort alla nya sängkläder för hon var inte nöjd över valet av påslakan. Hon ville ha "sitt egna" som hon säger. Det var även fel ordning på hennes gosedjur.. Jag blev så klart irriterad för att jag hade bäddat rent helt i onödan.
Då sa jag igår att jag tyckte att det var dax att hon lär sig bädda rent i sängen själv.
Att vi skulle göra det till en rutin, varje söndag hon ska åka så tar hon bort det smutsiga och sätter dit ett nytt. Självklart hjälper vi till om det behövs. Men då kommer vi till problemet.
Pappan tycker att hon är för liten för att lära sig bädda rent. Dels tycker han att hon är för kort för att få på ett påslakan??? :S sen var han själv 16år när han bäddade första gången så han tyckte att hon lätt kunde vänta 8år till.
Har han rätt eller fel? Mina barn är så mycket mindre så jag vet inte vad man kan kräva av en 8 åring? I dagsläget klarar hon knappt av att torka sig och spola efter sig när hon varit på toan..