• Tudelu

Slutat amma, men nu matvägrar bebis

Vi sitter i klistret och behöver alla _råd_ vi kan få.

Jag har blivit tvungen att sluta amma på inrådan av bvc(vi båda akuttappade vikt ) och började trappa ner amningen för att ge mat istället när dottern var drygt 5 mån (nu är hon 6 månader).

Allt har gått superbra och hon har verkligen vräkt i sig mat med god aptit (dock bara hemlagat, all industrimat har hon alltid vägrat).

Nu har jag inte mycket mjölk kvar och hade kommit ner i en amning per dygn. På natten.

Men sedan några dagar tillbaka har hon börjat matstrejka. Hon vill inte ha nåt annat än gröt morgon och kväll, lite smörgåsbitar och frukt . Hon har börjat kräva mer och mer amning, söker ständigt efter bröstet. Men det hon får i sig när jag ger upp och ammar räcker inte för att mätta , hon blir jätteledsen när det tar slut och hon vill ha mer.

Till saken hör att vi jobbat stenhårt med att få henne att ta välling/ersättning , men hon vägrar.

Så när hon nu inte vill ha mat heller så sitter vi i en återvändsgränd. Bvcsköterskan lät oroad men hoppas på att det är något tillfälligt.

Fler barn som gjort så här? :/

• Svar på tråden Slutat amma, men nu matvägrar bebis
  • Meriall

Låter som att hon saknar närheten med amningen. Låt henne småsnutta när hon inte är hungrig eller mysa mycket utan tröja så kanske hon får nog med mys och kan tänka sig äta ur flaska. Eller börja amma och smyg dit flaskan utan att hon märker...

Mata med flaska när hon sover, då äter de ofta av bara farten.

• Tudelu
    Meriall skrev 2017-03-02 19:58:29 följande:

Låter som att hon saknar närheten med amningen. Låt henne småsnutta när hon inte är hungrig eller mysa mycket utan tröja så kanske hon får nog med mys och kan tänka sig äta ur flaska. Eller börja amma och smyg dit flaskan utan att hon märker...

Mata med flaska när hon sover, då äter de ofta av bara farten.

Jag försöker verkligen ge henne det där myset ändå, men det slutar bara med att hon vänder ansiktet mot mitt bröst och försöker snutta. Sen blir hon sur om det inte går >.< Ska prova med maten på natten!
Svar på tråden Slutat amma, men nu matvägrar bebis