• Sunshine81

Försäkringskassan

Hej

Är mamma ledig och vill gärna spara dagar nu . Och vet att när barnet är 1 år måste man ta ut 5 dagar i veckan och blir svårare att spara då. Så nu undrar jag om man tex kan strunta i att ta ut dagar helt i någon månad . Om man har tex sparade pengar eller kanske fått / ärvt pengar på annat håll så man kan använda de till räkningar istället. Kan man bara stanna av så från dagarna ? Och vad händer när lillan är 1 år och jag måste börja ta ut 5 dagar då ? Kommer jag börja ta ut dagar från den dagen jag slutade ta några månader innan eller börjar man från hennes 1 års datum ?

Vet det har varit något innan att man inte får hoppa över någon dag för då gäller inte något ( kommer ej ihåg vad ) så man var tvungen att ta ut varenda dag i följd. Någon som har lite koll ?

Bara tänker det blir lite konstigt då att skicka in dagar från tex mars och så är vi i juli månad ?

Tack för svar ????

• Svar på tråden Försäkringskassan
  • Holma

Du behöver inte ta nån dag innan 1 års dagen men sen måste ju ta 5 d /v om du vill skydda din sgi

• Carambolan

Som Holma säger. Sen är det inte på något vis obligatoriskt att skydda sin SGI, det är helt upp till dig. När barnet är 18 månader kan däremot arbetsgivaren kräva att du tar ut dagar för att du ska få vara ledig mer än 25%.

• Holma

Jag har inte tagit några dagar första 18 månaderna , bryr mig inte om att skydda sgi faktiskt då man har en ny direkt man börjar jobba igen om man har ett jobb

• FruHolmli

Man är inte tvungen att ta 5 dagar i veckan väl??

Som sagt, bara om man planerar barn igen inom kort och vill behålla årsinkomsten FK räknat denna ledighet på. Bara då måste du ta ut 5 dagar?

• Alexi

Sgi krävs för rätt till sjukpenning, vab och fp. Det är upp till var och en om man vill behålla sitt försäkringsskydd och vill man det måste man ta ut fem dgr per vecka från ettårsdagen.

• Höstaster
    Holma skrev 2017-03-03 05:52:44 följande:

Jag har inte tagit några dagar första 18 månaderna , bryr mig inte om att skydda sgi faktiskt då man har en ny direkt man börjar jobba igen om man har ett jobb

Det har man väl inte? Räknas inte SGI:n på jobb 8 månader?
  • Alexi

Man har en sgi från första arbetsdagen om man har för avsikt att arbeta i minst sex månader

• Holma
    Alexi skrev 2017-03-03 07:25:33 följande:

Sgi krävs för rätt till sjukpenning, vab och fp. Det är upp till var och en om man vill behålla sitt försäkringsskydd och vill man det måste man ta ut fem dgr per vecka från ettårsdagen.

Exakt , är jag föräldrarledig har jag min sgi men så fort jag börjar jobba igen så har jag en sgi om jag blir sjuk eller behöver ta vab
  • Sunshine81

Tack för svar. Ja då kan jag alltså strunta i att ta ut något nu fram till 1 årsdagen. Men hur för jag då när jag ska börja ta ut igen ? Tar jag från den dagen det är då eller man går tillbaka till denna datum man slutar nu på ? Annars blir det ju ett jätte hopp i datumar ???????? kanske Inte gör något ?!

• Holma
    Sunshine81 skrev 2017-03-03 10:21:32 följande:

Tack för svar. Ja då kan jag alltså strunta i att ta ut något nu fram till 1 årsdagen. Men hur för jag då när jag ska börja ta ut igen ? Tar jag från den dagen det är då eller man går tillbaka till denna datum man slutar nu på ? Annars blir det ju ett jätte hopp i datumar ???????? kanske Inte gör något ?!

Du tar från 1 års dagen
  • nnnnnnnn
    Sunshine81 skrev 2017-03-03 10:21:32 följande:
    Barnets födelsedag tar du ut FP på och ser till att det blir 5 dagar/vecka.

Men första året kan du ta ut 0 dagar, om du ångrar att du tagit ut dagar redan så kan du höra av dej till FK och undra om du kan "ta tillbaka" dagar iallafall några veckor tillbaka.

När barnets första födelsedag närmar sig så loggar du bara in på FK´s sida och klickar i vilka dagar du vill ha ut FP på, med start på barnets födelsedag. Enkelt!

Det gör absolut inget att det blir jättehopp. Hur skulle man annars göra om man tex är hemma 0-6 mån och sedan är partnern hemma 6 - 18 mån och jag är hemma igen 18 - 24 mån (eller liknande). Då blir det ju också jättestora hopp... Det är inget konstigt att man väljer att ta ut FP och FL lite hipp som happ.
    Det är nog väldigt vanligt att man börjar ta ut en viss nivå och sedan kommer på det här med 1-årsreglen och slutar ta ut. Eller tvärtom, man börjar ta ut FP på en låg nivå (0 eller väldigt få dagar/vecka) och sedan kommer på att man inte klarar sig på så lite pengar och ökar uttaget.
    Vi tog tex 0 dagar i 11,5 månader och sedan max i 2 veckor (kyl + frys + tvättmaskin gick sönder! = behövde verkligen 2 veckors FP) och sedan 5 dagar/vecka då barnet fyllt 1 år.

Svar på tråden Försäkringskassan