• modsey

Börja gå hem från skolan själva någon timme

När har era barn börjat gå hem o varit själva någon timme?

Våra är snart 9 år och de har nu varit själva ca en timme innan vi kommit från jobb i bland.

För visso så gör de inget mer än typ spelar spel . Men öndå är det lite lugnare mot fritids tänker vi.

Nu kan de då vara hemma runt 15-15.30 mot ca 17.

Hur har ni andra resonerat?

• Svar på tråden Börja gå hem från skolan själva någon timme
  • Carambolan

Min nioåring får gå från skolan samma tid som jag eller pappan går från jobbet (15:30) men sen tar det typ en timme längre innan vi kommer hem eftersom vi hämtar småsyskonen på vägen. Funkar det bra har jag tänkt att han kan börja gå hem direkt efter skolan efter sommaren om han vill.

• Ankissen

Min son började cykla hem själv när han var tio men han är fortfarande (11 år) inte jättepigg på att vara själv hemma. Helst åker han till sin mormor eller med någon kompis de dagar det gäller.

• cb66

Mina gick hem själva när de var 9, de fick dock inte spela eller kolla youtube förrän kl 16. Ville inspirera dom till att umgås med nån kompis istället för att skynda hem och spela. Ställde in routern så att internet inte satte igång förrän kl 16.

• modsey
    cb66 skrev 2017-03-06 16:08:45 följande:

Mina gick hem själva när de var 9, de fick dock inte spela eller kolla youtube förrän kl 16. Ville inspirera dom till att umgås med nån kompis istället för att skynda hem och spela. Ställde in routern så att internet inte satte igång förrän kl 16.

Tänker att de varit med kompisar hela dagen till kl 15 ändå8. Plus att jag nog inte vill att de tar hem kompisar när jag inte är hemma...
  • Anotherone

Vår son går i fyran och går fortfarande inte hem själv i den bemärkelsen att han är ensam hemma.
    Han går rent fysiskt från skolan och hem vilket är en kort promenad på 5 min,  men då är alltid någon av oss hemma och tar emot så att säga.

Men det skiljer sig nog från barn till barn och från fritids till fritids för han älskar att vara där. Bestämmer vi att han ska gå hem kl 16:30 så är det ofta han ringer och frågar om han får gå vid 17 istället för att de är i gympasalen och spelar fotboll.

Han har ganska långa skoldagar också, slutar oftast 15:30. Så jag förstår att när han väl är på fritids så vill han hinna "göra något" och umgås med kompisarna han har där.

Han är på fritids ca 2 eftermiddagar per vecka. Resterande dagar är alltid någon av oss ledig på eftermiddagen så då är det ingen vistelse på fritids men han kan ta med sig någon hem från skolan eller så om han vill.

• Mrs Green

Höstterminen i trean började dottern vara ensam hemma någon timme då och då, men ibland valde hon att stanna kvar längre på fritids.

• Griseknoen35

Min 9 åring (går i trean) fick egen hemmanyckel början av höstterminen. Fritids på hennes skola är inge bra och hon vantrivdes där så hon fick sluta. Ofta är jag hemma. Hon brukar sluta vid halv tre och är jag inte hemma kommer vi hem vid 5. Fredagar är enda dagen hon slutar ett så då kan det bli upp mot 4-5 timmar själv men hon har telefon och vi har ett par bra grannar som alltid är hemma som hon kan gå till. Oftast hinner jag hem innan henne, jag pluggar och är mycket hemma alt hemma tidigt de dagar jag är in.

• Femblirsex

Ni som låter era barn gå hem själva hur långt har ni till skolan?

Vi har 2 km, tycker det är för långt för en 10 åring och en 8 åring. Samtidigt gick ja hem när jag var 8 år och hade 4 km hem och hade ingen mobil som mina barn har..

• Alexi

Vår åttaåring har pratat en hel del om detta då väldigt många barn i hennes tvåa går hem direkt när skolan slutar och alltså är hemma hela eftermiddagarna. Vår dotter har aldrig gått hem själv, aldrig haft nyckel eller larmat av osv, vi hade inte alls tänkt det skulle vara aktuellt förrän framåt trean i alla fall. Men kanske i sommar får vi nog börja testa det, just för att hon faktiskt blir lite ensam på fritids.

Förstår inte alls varför så många föräldrar tycker det är ok att deras barn sitter ensamma hemma och spelar spel eller ser på tv i x antal timmar varje dag, i stället för att vara på fritids, ute och leka, umgås osv.

Men när vi börjar kommer det nog bli typ efter mellis ibland, så det är någon timma det handlar om bara.

Svar på tråden Börja gå hem från skolan själva någon timme